​​​​​​​شش کشته، ۶۰ زخمی؛ واکنش حزب‌الله و جنبش امل: می‌خواهند لبنان را به فتنه بکشند

امل و حزب‌الله طرفداران خود را به آرامش فراخوانده‌اند اما ویدیوهایی از حضور مسلحانه آنها در خیابان‌های بیروت منتشر شده است

در پی تیراندازی به تظاهرات طرفداران حزب‌الله لبنان و جنبش امل، این دو سازمان با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند: «هدف حمله گروه‌های مسلح و سازمان یافته به تظاهرات در طیونه، کشاندن کشور به یک فتنه عمدی است.»

این دو سازمان در بیانیه خود توضیحی در این باره که کدام گروه یا چه کسانی قصد به فتنه کشاندن لبنان را دارند، اشاره‌ای نکرده‌اند.

صبح امروز پنج‌شنبه، ۲۲ مهر، تیراندازی افراد ناشناس به تظاهرات حزب‌الله و جنبش امل، دست کم تا کنون شش کشته و ۶۰ مجروح به جای گذاشته است. آمار دقیق کشته‌شدگان و مجروحان این تیراندازی هنوز اعلام نشده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این تیراندازی را به عهده نگرفته است. در پی این تیراندازی، نیروهای ارتش در منطقه طیونه بیروت مستقر شده‌اند، اما همزمان ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد طرفداران حزب‌الله مسلح به انوع مسلسل و آرپی جی ۷  در حال شلیک به اهداف نامشخص در خیابان‌های بیروت هستند.

این تظاهرات در اعتراض به حکم دادگاهی در لبنان برگزار شده بود که به طارق بیطار، قاضی مسئول رسیدگی به پرونده انفجار مهیب بندر بیروت اجازه داده به کار خود ادامه دهد.

حزب‌الله قاضی بیطار را متهم به سیاسی‌کاری کرده و گفته است که آمریکا در جریان رسیدگی به این پرونده مداخله کرده است.

با این همه، خانواده‌های قربانیان انفجار بندر بیروت خواهان ادامه کار طارق بیطار شده‌اند و از مقامات و گروه‌های سیاسی خواسته‌اند که از مداخله در کار قوه قضاییه خودداری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه حزب‌الله و امل آمده است : «دقیقاً در ساعت ده و چهل و پنج  دقیقه صبح، شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز مقابل کاخ دادگستری، سیاست زدگی تحقیقات در مورد مسئله بندر را محکوم کردند و پس از ورود آنها به طیونه، از پشت بام ساختمان‌های مقابل در معرض آتش مستقیم تک تیراندازها قرار گرفتند. پس از آن نیز تیراندازی شدیدی رخ داد که منجر به شهادت و مجروح شدن عده زیادی شد.»

در این بیانیه تاکید شده است: «این حمله با هدف کشاندن کشور به یک فتنه عمدی انجام می‌شود و مسئولیت آن با مهاجمان و طرف‌هایی است که در پشت خون قربانیان و شهدای بندر پنهان شده‌اند تا به اهداف سیاسی مخرب خود برسند.»

این دو سازمان در بیانیه خود از ارتش لبنان خواسته‌اند که مسئولیت خود را برعهده بگیرد « و به‌سرعت برای جلوگیری از فعالیت این جنایتکاران مداخله کند.»

حزب‌الله لبنان و جنبش امل همچنین از همه حامیان و طرفداران خود خواسته‌اند که آرامش خود را حفظ کنند.

در انفجاری قوی، که از آن به عنوان یکی از قوی‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای تاریخ یاد‌ می‌شود، در عصر روز ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۲۲۰ نفر کشته، هفت هزار نفر مجروح، بیش از ۱۱۰ نفر مفقود و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.

علت انفجار، نگهداری دو هزار و ۷۵۰ تن آمونیوم نیترات، بدون رعایت شرایط ایمنی لازم در گمرک بندر بیروت بود.

بیشتر از جهان