اولین ازدواج یهودی بعد از یک قرن در بحرین

رهبران جامعه یهودی در بحرین این مراسم را نشانه «تجدید حیات جامعه» دانستند

زوج جوان در زیر خوپا (سایبان محل اجرای مراسم عقد در یهودیت)-twitter/hnonoo75

برای اولین بار در بیش از نیم‌قرن گذشته، یک زن و مرد یهودی روز یکشنبه در بحرین ازدواج کردند.

این عروسی که در منامه برگزار شد، نقطه عطفی برای جامعه یهودی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس بود. امارات متحده عربی و بحرین روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل در سال ۲۰۲۰ از سر گرفتند. اخیراً تلاش می‌کنند تا رابطه خود با جامعه یهودیان آمریکا را نیز بهبود بخشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدی عذرا نونو، سفیر سابق بحرین در ایالات‌متحده و اولین یهودی بحرینی که سمت سفیر را در دست داشت، خبر عروسی پسرش را در توییتر به اشتراک گذاشت.

«دیروز (۱۰ اکتبر) یک روز تاریخی بود زیرا ما اولین عروسی یهودیان را در بحرین پس از ۵۲ سال جشن گرفتیم! درحالی‌که من می‌دانم هر مادری فکر می‌کند عروسی فرزندش یک واقعه باشکوه است، اما این مراسم واقعاً باشکوه برگزار شد.»

گواهی‌نامه کوشر این عروسی را «اتحادیه ارتدکس» صادر کرد.

بسیاری از اعضای جوان یهودیان بحرین برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده و اغلب آن‌ها به طور دائم در بحرین اقامت ندارند.

رهبران جامعه یهودی در بحرین این مراسم را نشانه «تجدید حیات جامعه» دانستند و ابراز امیدواری کردند که جوانان بیشتری تشکیل خانواده دهند.

ابراهیم داوود نونو، از اقوام آن‌ها که رئیس انجمن «جوامع یهودی خلیج‌فارس» هم هست، دراین‌باره به تایمز اسرائیل گفت: «این عروسی یک‌لحظه مهم برای خانواده ما، جامعه اینجا در بحرین و به‌طور گسترده‌تر، برای جامعه یهودیان در منطقه بود.»

توییت خانم نونو و تصویری که از زوج جوان در زیر خوپا (سایبان محل اجرای مراسم عقد در یهودیت) منتشر کرده بود بارهای در توییتر همخوان شد. تعداد زیادی از کاربران برای این زن و شوهر آرزوی سعادت و خوشبختی کردند.

پس از شروع عادی‌سازی روابط بحرین با اسرائیل بر اثر امضای «پیمان ابراهیم» یهودیان این کشور توانستند پس از سال‌ها برخی از مراسم مذهبی خود را به‌جا بیاورند. ازجمله در ماه گذشته برای اولین بار از سال ۲۰۰۵، مراسم «برمیتصوا» در جامعهٔ یهودیان بحرین برگزار شد. این مراسم برای هر پسر یهودی که وارد ۱۳ سالگی بشود اجرا می‌شود.

جامعه کم شمار یهودیان بحرین که بر اثر مهاجرت به زیر ۱۰۰ نفر رسیده است عموماً از یهودیانی تشکیل‌شده است که از کشورهای دیگر به بحرین، زمانی که تحت حاکمیت ایران قرار داشت پناه برده بودند و در آنجا ساکن شدند.

بیشتر از جهان