ایتالیا نشست گروه ۲۰ را با تمرکز بر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان میزبانی می‌کند

انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و رهبران گروه ۲۰ اروپا در این جلسه شرکت کنند

ایتالیا نشست «جی-۲۰» (G-20) را با تمرکز بر موضوع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان میزبانی می‌کند - AFP

قرار است ایتالیا نشست «جی-۲۰» (G-20) را که قدرتمندترین اقتصادهای جهان در آن شرکت دارند، با تمرکز بر موضوع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان میزبانی کند. رویترز گزارش داده است که ماریا دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، روز سه‌شنبه این نشست را که آنلاین برگزار می‌شود، میزبانی می‌کند و تمرکز بر این است که از فاجعه بشری که پیش‌بینی می‌شود در پی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان اتفاق بیفتد، جلوگیری شود.

به گزارش رویترز، در این نشست قرار است درباره راه‌های کمک به اقشار آسیب‌پذیر از جمله کودکان و زنان، خروج ایمن متحدان محلی کشورهای غربی که فعلا در داخل افغانستان گیر کرده‌اند و ادامه کمک‌های بشردوستانه برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان صحبت شود.

یک منبع آگاه به رویترز گفته است: «با فرا رسیدن زمستان، حمایت‌های بشردوستانه از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در افغانستان، به ویژه زنان و کودکان، ضروری است.»

در گزارش رویترز آمده است که قرار است آنتونیو گرترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، هم در این جلسه شرکت کند؛ چون بسیاری از کشورها مایل نیستند با طالبان روابط مستقیم برقرار کنند و نقش سازمان ملل برای مقابله با این بحران تعیین‌کننده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشست در حالی برگزار می‌شود که قدرت‌های اقتصادی جهان در مورد افغانستان دیدگاه مشترکی ندارند. یک منبع دیپلماتیک در همین رابطه به رویترز گفته است: «مشکل اصلی این است که کشورهای غربی می‌خواهند بر نحوه اداره کشور [افغانستان] و برخورد طالبان با زنان انگشت بگذارند؛ در حالی که چین و روسیه در چنین مواردی چیزی نمی‌گویند.»

از طرفی چین از ایالات متحده آمریکا خواسته است تحریم‌ها علیه طالبان را لغو و ذخایر بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند. رویترز نوشته است که مشخص نیست که شرکت‌کنندگان در اجلاس گروه ۲۰ در این مورد بحث می‌کنند یا خیر.

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و رهبران گروه ۲۰ اروپا در این جلسه شرکت کنند، اما رسانه‌های چینی گزارش داده‌اند که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور، در جلسه شرکت نمی‌کند. همچنین تاکنون مشخص نشده است که آیا ولادیمیر پوتین به این جلسه می‌پیوندد یا خیر.

یک منبع دیپلماتیک به رویترز گفته است که پاکستان و ایران، دو همسایه‌ تاثیرگذار در امور افغانستان، به این جلسه آنلاین دعوت نشده‌اند اما قطر که در گفت‌وگو میان طالبان و غرب نقش کلیدی ایفا کرده است، در این جلسه شرکت می‌کند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که  در روزهای شنبه و یکشنبه، مذاکراتی میان مقام‌های طالبان و یک هیئت بلندپایه آمریکایی در دوحه برگزار شد. در نتیجه‌ این مذاکرات، هیئت آمریکایی‌ تعهد کرد کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه یابد و در مقابل، طالبان متعهد شد امکان خروج ایمن شهروندان خارجی و افرادی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، فراهم کند.

بیشتر از جهان