آمریکا مذاکره با طالبان را «صاف و ساده و حرفه‌ای» خواند

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید این گروه را بر اساس عملکردش قضاوت می‌کند، نه حرفایی که می‌زند

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا-KEVIN LAMARQUE / POOL / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت‌و‌گو‌ها با طالبان در دوحه را «صاف و ساده و حرفه‌ای» توصیف کرد. این نخستین دور مذاکرات آمریکا و طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تصرف افغانستان به دست طالبان به‌شمار می‌رود. این بیانیه می‌افزاید که طالبان بر اساس عملکردش قضاوت خواهد شد نه حرف‌هایی که می‌زند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «هیات آمریکایی بر نگرانی‌های امنیتی و تروریسم و انتقال امن شهروندان آمریکایی و دیگر شهروندان خارجی و شرکای افغان آنها و همچنین حقوق بشر شامل مشارکت معنادار زنان و دختران در همه بخش‌های جامعه افغان متمرکز بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«دو طرف همچنین درباره کمک‌های بشردوستانه مستقیم برای مردم افغانستان گفت‌و‌گو کردند.» طالبان می‌گوید آمریکا با تامین کمک‌های بشردوستانه موافقت کرده است.

سهیل شاهین که از سوی این گروه افراط‌گرا به عنوان سفیر طالبان در سازمان ملل معرفی شده در بیانیه‌ای پیشرفت مذاکرات را «خوب» ارزیابی کرد. او گفت در مورد جزئیات مسائل سیاسی گفت‌و‌‌گو شده و «امارت اسلامی» به اجرای کامل توافقنامه دوحه پایبند است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز از ادامه‌دار بودن مذاکرات خبر داد.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان‌گفته که این مذاکرات ادامه تعامل پراگماتیک با طالبان بر سر موضوعات مرتبط با منافع ملی حیاتی آمریکا است. او تاکید کرده که این نشست به معنی مشروعیت بخشیدن به طالبان یا به رسمیت شناختن آن نیست.

مقامات آمریکا در حالی با طالبان پشت میز مذاکره نشسته و از آنها می‌خواهند حقوق بشر را رعایت کنند که نقض حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها با هویت این گروه اسلام‌گرای افراطی گره خورده است.

طالبان اخیرا ۱۳ اقلیت هزاره شیعه را کشت و محدودیت‌های شدید برای زنان و دختران ادامه دارد. وضعیت اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی افغانستان نیز به‌شدت وخیم است و این کشور با کمبود منابع غذایی مواجه شده است.

بیشتر از جهان