ایران شب دوم از خواب بیدار شد؛ دو برنز، دو امید به طلا

گرایی و پشتام برنز گرفتند، ساروی و یوسفی فینالیست شدند

پشتام، لازلو زابو از مجارستان را  ۴ بر هیچ مغلوب کرد - عکس‌ از فدراسیون کشتی ایران

روز دوم مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۱ در اسلو، برای تیم ایران دو فینالیست داشت. ساروی و یوسفی، کشتی‌گیرهای وزن‌های ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم بر خلاف وزن‌های پایین، بخت مدال طلا را برای ایران زنده نگه داشتند. محمدعلی گرایی و پژمان پشتام نیز در رده‌بندی ۷۷ و ۸۲ کیلوگرم، دو برنز برای تیم ایران کسب کردند تا روز دوم برای ایران امیدوارکننده باشد.

کشتی فرنگی ایران بعد از ۶ سال، باز هم در جهان فینالیست دارد. تیم محمد بنا دوباره درخشیدن در دنیای کشتی فرنگی را شروع کرد. ایران نه فقط دو برنز به دست آورد و امیدوار به طلاهای فردا و پس‌فردا در اسلو است، بلکه می‌تواند به قهرمانی تیمی در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ فکر کند. محمد بنا چه نقشه‌هایی برای اسلو کشیده است؟

در وزن ۶۰ کیلوگرم مهرداد مردانی پس از استراحت در دور اول، دور دوم را با کشتی مقابل رضوان آرنات دارنده مدال برنز اروپا از رومانی شروع کرد. مردانی با ۳ بارانداز پی‌در‌پی نتیجه را به ١١-٣ رساند تا کشتی را پیش از پایان وقت، تمام کند. در یک‌چهارم نهایی وزن ۶۰ کیلوگرم، مردانی مقابل غریبیان از ارمنستان، دارنده مدال طلای اروپا روی تشک رفت. کشتی ۷ - صفر به سود غریبیان به پایان رسید تا مردانی منتظر شانس مجدد بماند. اما با شکست غریبیان، کشتی‌گیر ارمنستانی در نیمه‌نهایی مقابل حریفی از مولداوی، مهرداد مردانی شانس مجدد را از دست داد و تیم کشتی فرنگی ایران در وزن ۶۰ کیلوگرم مدال را از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در وزن ۷۲ کیلوگرم محمدرضا مختاری که پنج‌شنبه با شکست حریفانش از اتریش، کره جنوبی و آذربایجان، در نیمه‌نهایی مقابل مالخاز آمویان دارنده مدال نقره اروپا از ارمنستان مغلوب شده بود، امشب در رده بندی مقابل کریستوپاس اسلیوا از لیتوانی کشتی گرفت. مختاری در این کشتی بختی برای پیروزی نداشت و مبهوت فنون حریف شد. اسیلوا ۱۰ - یک به پیروزی رسید تا مختاری پنجمین کشتی‌گیر جهان در وزن ۷۲ کیلوگرم مسابقات اسلو باشد.

محمدعلی گرایی که پنج‌شنبه شب با شکست مقابل رومن ولاسوف، قهرمان جهان و المپیک از رسیدن به نیمه نهایی وزن ۷۷ کیلوگرم بازمانده بود، وقتی کشتی‌گیر اهل روسیه به فینال رسید، صاحب شانس مجدد شد. گرایی جمعه‌شب در شانس مجدد مقابل تمرلان شادوکایف از قزاقستان قرار گرفت. گرایی در خاک دو سالتوبارانداز اجرا کرد و ۹ - صفر پیروز شد. محمدعلی گرایی در رده‌بندی وزن ۷۷ کیلوگرم مقابل تاماس لوای از مجارستان قرار گرفت. او در خاک دو بار سالتو بارانداز ۴ امتیازی اجرا کرد و به کشتی پایان داد. گرایی با پیروزی ۹ - صفر در رده بندی اولین مدال کشتی فرنگی ایران را در اسلو کسب کرد، تا به قول خودش زودتر به اردو برگردد و کنار برادرش باشد تا او شنبه برای طلا بجنگد.

پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلوگرم پنج‌شنبه بعد از پیروزی مقابل حریفانی از هند، بلغارستان و بلاروس به نیمه‌نهایی رسید و مقابل کشتی‌گیر ترکیه شکست خورد. او جمعه‌شب در دیدار رده بندی مقابل زابو از مجارستان کشتی گرفت. پشتام با مدیریت دقیق کشتی به پیروزی ۴ - صفر رسید و دومین مدال برنز ایران در قهرمانی جهان ۲۰۲۱ را به دست آورد.

محمدهادی ساروی بعد از استراحت در دور اول وزن ۹۷ کیلوگرم، در دور دوم مقابل آرتور سارگسیان قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا از روسیه قرار گرفت. ساروی ۶ - ۴ در این کشتی نزدیک پیروز شد. در مرحله یک چهارم نهایی ساروی به دیدار گئورگی ملیا از گرجستان رفت. فرنگی‌کار ایرانی با خاک کردن حریف و سالتوبارانداز ٩ - یک برنده کشتی بود. در نیمه نهایی وزن ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی مقابل نیکولوز کاخلاشویلی دارنده مدال نقره اروپا از ایتالیا قرار گرفت. ساروی اجازه کسب امتیاز به حریف نداد و ۵ - صفر پیروز شد. هادی ساروی اولین فرنگی کار ایرانی است که در مسابقات جهانی اسلو به فینال رسید و باید برای مدال طلا فردا مقابل الکس زوکه از مجارستان کشتی بگیرد.

علی اکبر یوسفی بعد از استراحت در دور نخست وزن ۱۳۰ کیلوگرم، در دور دوم مقابل داوید اوواسپیان از ارمنستان کشتی گرفت. یوسفی این کشتی را با پیروزی ۶ - یک به پایان رسید. یوسفی در یک چهارم نهایی مقابل مارویک، کشتی‌گیر نروژی قرار گرفت. یوسفی بدون آنکه به آب و آتش بزند، کشتی‌گیر کشور میزبان مسابقات را با نتیجه ۲ - یک شکست داد. یوسفی برای رسیدن به فینال باید مقابل یاسمانی آکوستا فرناندز دارنده مدال برنز جهان از شیلی پیروز می‌شد. او ۲ - یک حریفش را شکست داد، در یک کشتی سخت که شاید چندان تماشایی نبود. علی اکبر یوسفی فردا شب در فینال وزن ۱۳۰ کیلوگرم باید با زورابی گدخوری از روسیه کشتی بگیرد.

بیشتر از ورزش