کشتی فرنگی قهرمانی جهان؛ دست ایران به فینال نرسید

کشتی‌گیرهای فرنگی ایران روز اول بی‌تجربه و پراشتباه بودند

تیم ایران در روز اول کشتی فرنگی قهرمانی جهان در اسلو در وزن‌های ۵۵، ۷۲، ۷۷ و ۸۲ کیلوگرم با کشتی‌های سجاد عباس‌پور، محمدرضا مختاری، محمدعلی گرایی و پژمان پشتام نتوانست راهی به فینال پیدا کند. اما هنوز در دو روز آینده در وزن‌های دیگر امید به فینال دارد.

سجاد عباسپور در همان گام اول شکست خورد و حذف شد و امیدها در ۵۵ کیلو بر باد رفت. محمدرضا مختاری در وزن ۷۲ کیلو و پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلو که به نیمه‌نهایی راه یافته بودند، با شکست در آستانه فینال، فردا برای رسیدن به برنز کشتی می‌گیرند. محمدعلی گرایی کاپیتان تیم ملی در یک چهارم نهایی مقابل ولاسوف روس متوقف شد که یک ابرقدرت در روز اول کشتی‌های فرنگی بود. گرایی صاحب شانس مجدد شد و می‌تواند با یک برنز فردا برای ایران خوش خبر باشد. کشتی‌گیرهای فرنگی ایران روز اول بی‌تجربه و پراشتباه بودند وگرنه می‌توانستند دست‌کم به یک فینال راه پیدا کنند.

ایران در کشتی آزاد اسلو ۲۰۲۱ با ۶ فینالیست و کسب سه طلا، سه نقره و یک برنز توقعات را بالا برده بود، حالا در کشتی فرنگی رویاهای بزرگی را جستجو می‌کند، اگرچه روز اول، روز ایران نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در وزن ۵۵ کیلوگرم سجاد عباس‌پور در دور نخست مقابل مکس نوری از آمریکا ۱۰ - یک شکست خورد. کشتی‌گیر آمریکایی که موفق به شکست عباس‌پور شده بود، در دور یک چهارم نهایی ۹ - صفر به حریف ارمنستانی باخت تا فرنگی‌کار وزن ۵۵ کیلوگرم ایران از دور رقابت‌ها کنار برود.

در وزن ۷۲ کیلوگرم محمدرضا مختاری در دور نخست برابر کریستوف بورگر از اتریش قرار گرفت. او ۹ - صفر پیش افتاد و قبل از پایان وقت قانونی کشتی، برنده این مبارزه شد. مختاری در دور یک هشتم نهایی برابر جی یول لی از کره جنوبی قرار گرفت و در کمتر از یک دقیقه او را خاک کرد و با اجرای چند بارانداز توانست ۱۲ - ۲ به برتری برسد. در یک چهارم نهایی، محمدرضا مختاری مقابل اولوو غنی‌زاده از آذربایجان قرار گرفت. مختاری ۹ - صفر به پیروزی رسید. تا اینجا مختاری برنده بزرگ کشتی‌هایش بود. محمدرضا مختاری در دیدار نیمه نهایی وزن ۷۲ کیلوگرم به مصاف آمویان از ارمنستان رفت. مختاری ۱۰ - ۶ کشتی را باخت تا به دیدار رده بندی راه پیدا کند و فردا برای کسب مدال برنز روی تشک برود. مختاری فردا به مصاف برنده مبارزه میان هاوارد یورگنسن از نروژ و کریستوپاس اسلیوا از لیتوانی می‌رود تا شاید به مدال برنز جهان برسد.

در وزن ۷۷ کیلوگرم محمدعلی گرایی در دور اول به مصاف آیک مناتساکانیان دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان رفت. گرایی ۶ - یک به برتری رسید. در دور دوم وزن ۷۷ کیلو، محمدعلی گرایی برابر رقیب گرجستانی قرار گرفت. گرایی با نتیجه ۶ - یک پیروز شد. گرایی در مرحله یک چهارم نهایی مقابل رومن ولاسوف قهرمان جهان و المپیک از روسیه قرار گرفت. ولاسوف کشتی‌گیر باتجربه‌ای است و کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران با نتیجه ۱۰ - یک مغلوب شد. با پیروزی بعدی ولاسوف در نیمه‌نهایی مقابل حریف مجارستانی، محمدعلی گرایی به مرحله شانس مجدد راه یافت و فردا برای کسب مدال برنز وزن ۷۷ کیلوگرم تلاش می‌کند.

پژمان پشتام در دور نخست وزن ۸۲ کیلوگرم مقابل سینگ هارپریت از هند قرار گرفت. پشتام توانست ۴ - ۳ برنده شود و به دور بعدی برود. پشتام در دور یک هشتم نهایی به مصاف طارق عبدالسلام شبلی محمد، رقیب بلغارستانی رفت. پشتام ۷ - ۲ به برتری رسید و به یک چهارم نهایی راه یافت. پشتام در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف رادیک کولیف دارنده مدال نقره جهان از بلاروس رفت. در این کشتی سخت، کشتی‌گیر ایرانی ۳ - یک  پیروز شد.

 پژمان پشتام در مرحله نیمه نهایی وزن ۸۲ کیلوگرم به مصاف آکبوداک از ترکیه رفت. فرنگی‌کار ایرانی ۵ - ۲ مقابل رقیب شکست خورد تا از رسیدن به دیدار فینال بازبماند. پشتام به دیدار رده بندی راه یافت تا فردا برای کسب مدال برنز وزن ۸۲ کیلوگرم روی تشک برود.

بیشتر از ورزش