چرا کره زمین نور کمتری از خود باز می‌تاباند؟

داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند که گرم شدن کره زمین، نیمه تاریک ماه را تاریکتر کرده است

کاهش در میزان بازتابش زمین باید به دلیل برخی تغییرات در فرایندهای داخلی زمین رخ داده باشد - Pexel

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که به دلیل گرم شدن شرق اقیانوس آرام، زمین نور کمتری را به سمت سطح تاریک ماه بازمی‌تاباند. 

دانشمندان، از جمله پژوهشگران رصدخانه خورشیدی بیگ بر (BBSO) در نیوجرسی، به مدت حدود دو دهه، داده‌های ماهواره‌ای نوری را که زمین به سمت سطح تاریک ماه بازتاب می‌داد - پدیده‌ای که «زمین‌تاب» خوانده می‌شود- بررسی کردند. پژوهشگران همچنین رصدهای ماهواره‌ای از بازتاب‌های سیاره‌ای یا اصطلاحا «سپیدایی» (آلبِدو) [درصد بازتاب نور از سطح یک جسم ] و همچنین روشنایی خورشید بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ را مطالعه کردند.

این مطالعه که در نشریه «ژئوفیزیکال ریسرچ لترز» (Geophysical Research Letters) منتشر شده، دریافته است که در این بازه زمانی، میزان نور بازتاب داده شده از زمین نیم درصد کاهش پیدا کرده است؛ به این معنی که در دو دهه، در حدود نیم وات بر مترمربع کم شده است. 

دانشمندان در این پژوهش با افزودن این نکته که بخش زیادی از این تغییرات در مجموعه داده‌های زمین‌تاب سه سال اخیر رخ داده است، اشاره می‌کنند: «کاهش اخیر در سپیدایی (آلبِدو) به گرم شدن اقیانوس آرام شرقی نسبت داده می‌شود که به دلیل کاهش پوشش ابرهای کم‌ارتفاع و در نتیجه کاهش میزان سپیدایی اندازه‌گیری شده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش در یک بازه زمانی ۲۰ ساله دریافته است که خورشید دو دوره فعالیت حداکثری خورشیدی و یک دوره آرام داشته و این الگو با کاهشی که در بازتابش زمین یافته شده است، سازگاری ندارد. دانشمندان بر مبنای مشاهدات صورت گرفته، این‌طور استدلال کردند که کاهش در میزان بازتابش زمین باید به دلیل برخی تغییرات در فرایندهای داخلی زمین رخ داده باشد. دانشمندان می‌گویند سپیدایی کمتر زمین ممکن است در عوض، از کاهش ابرهای ارتفاع پایین بر فراز شرق اقیانوس آرام ناشی شده باشد؛ جایی که دمای آن در اقیانوس در این بازه زمانی به‌شدت افزایش پیدا کرده بود. محققان هشدار می‌دهند که تابش به دام افتاده خورشید ممکن است روند گرم شدن زمین را ادامه دهد و به ادامه روند کاهشی سپیدایی (آلبِدو) منجر شود.

آن‌ها مطالعات تکمیلی با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و تلسکوپ‌های قوی‌تر را خواستار شده‌اند تا اعتبار این یافته‌ها [به کمک آن] تایید شود. دانشمندان در این پژوهش می‌نویسند: «تغییرات تدریجی در میزان سپیدایی انگیزه‌ای برای ادامه رصدهای مربوط به زمین‌تاب است. رصدهایی که تکمیل‌کننده بررسی‌های ماهواره‌ای‌اند.»

آنان می‌افزایند: «کاهش اخیر در سپیدایی (آلبِدو) به گرم شدن اقیانوس آرام شرقی نسبت داده می‌شود که به دلیل کاهش پوشش ابرهای کم ارتفاع و در نتیجه کاهش میزان سپیدایی اندازه‌گیری شده بود.»

© The Independent

بیشتر از علوم