انتخابی جام جهانی؛ ایران از صدر پایین نمی‌آید

طارمی و کمک‌داور مجازی، فرشته‌های نجات ایران در گره کور بازی با امارات

مهدی طارمی در دقیقه هفتاد روی گل سردار آزمون ایران را به برتری رساند - عکس از ایرنا

ایران با یک پیروزی سخت در امارات و در یک بازی که گره خورده بود همچنان صدرنشین گروه  A باقی ماند. گره بازی را درخشش مهدی طارمی باز کرد. کمک‌داور ویدیویی هم در این پیروزی یار دوازدهم تیم ملی ایران بود و داور را از اشتباه نجات داد.

در هفته سوم مرحله نهایی راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۲، ایران و امارات از  گروه A  به دیدار هم رفتند. این بازی پنج‌شنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۰ از ساعت ۲۰:۱۵ به وقت ایران در ورزشگاه زعبیل شهر دوبی با داوری کریستوفر جیمز از استرالیا برگزار شد و با پیروزی یک - هیچ ایران به پایان رسید.

دراگان اسکوچیچ با انتخاب همان ترکیبی که در بازی با عراق به میدان فرستاده بود، تیمش را بدون تغییر به دیدار امارات فرستاد.

امارات در نیمه اول بلد بود که چگونه قدرت تهاجمی ایران را مهار کند و اجازه نمی‌داد طراحی ایران شکل بگیرد. ایران تک‌موقعیت‌هایی داشت اما نه آنچنان که بتواند دروازه امارات را باز کند. امارات بهتر از ایران می‌دانست که از بازی چه می‌خواهد و چگونه باید وقت و قدرت حمله ایران را هدر دهد.

در نیمه دوم یک صحنه در دقیقه ۶۰ می‌توانست سرنوشت بازی را تغییر دهد. علی مبخوت با یک فرار سریع با بیرانوند در موقعیت تک به تک قرار گرفت اما شجاع خلیل‌زاده پشت محوطه جریمه بازیکن امارات را با خطا متوقف کرد. داور استرالیایی خلیل‌زاده را اخراج کرد، اما در بازبینی ویدیویی می‌خواست ببیند خطا بیرون محوطه جریمه رخ داده یا درون محوطه جریمه بوده و باید پنالتی اعلام کند.

چند دقیقه پس از اخراج شاجاع‌زاده، زمانی که اسکوچیچ قصد داشت برای تقویت خط دفاع، سردار آزمون را از بازی بیرون بکشد، در رخدادی بی‌سابقه، پیش از آن که امارات ضربه ایستگاهی خود را بزند، کمک داور ویدئویی بار دیگر صحنه قبلی را مرور کرد و در نهایت حکم به آفساید بودن مهاجم امارات داد. به این ترتیب اخراج خلیل‌زاده منتفی شد.

خلیل‌زاده به بازی برگشت و ایران دوباره با یازده بازیکن ادامه داد.

این صحنه و وحشتی که به جان تیم ایران انداخت ، بازیکنان را ترغیب کرد تا در دقیقه ۷۱ ایران را به گل برسانند. پاس توی در سردار آزمون برای مهدی طارمی، صحنه زیبایی را ساخت و طارمی این موقعیت را از دست نداد تا گل سرنوشت‌ساز در یک بازی خطرناک را به ثمر برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در دقیقه ۸۹ با خطای مدافع امارات روی طارمی‌، صاحب یک پنالتی شد اما ضربه پنالتی سردار آزمون را علی خصیف، دروازه‌بان امارات مهار کرد. سردار در لحظات پایانی بازی جای خود را به کریم انصاری‌فرد داد.

بازی ایران - امارات در دقایقی گره خورده بود اما تعویض امید نورافکن از آغاز نیمه دوم و حضور علی قلی‌زاده و مهم‌تر از این، کوشش برای نظم دادن به بازی از سوی ایران پیروزی را برای ایران حفظ کرد. سرلک به جای نوراللهی و حاج‌صفی به جای جهانبخش در نیمه دوم به میدان آمدند تا نفس تازه‌ای در تیم باشند.

ایران و امارات پیش از این بازی ۱۷ بار رو در روی هم بازی کرده بودند. ۱۱ بازی رسمی و ۶ بازی دوستانه. ایران در ۱۲ بازی مقابل امارات پیروز شده بود. ۴ بار این بازی به تساوی رسیده بود و امارات یک بار سابقه پیروزی مقابل ایران داشت. در تمام این بازی‌ها امارات ۴ گل به ایران زده بود، و البته فقط یک بار در بازی رسمی دروازه ایران را گشود. ایران اما ۲۴ گل به امارات زده بود که ۱۵ گل را در بازی‌های رسمی به ثمر رساند.

ایران و امارات اولین‌بار در سال ۱۹۸۰ در یک دیدار دوستانه مقابل هم بازی کردند که ایران ۲ - هیچ پیروز شد. پیش از بازی آخر در راه جام جهانی قطر که با پیروزی ایران به پایان رسید، ایران و امارات ۶ سال بود که رو در روی هم قرار نگرفته بودند.

در نخستین بازی هفته سوم گروه A تیم‌های ملی کره‌جنوبی و سوریه پنج‌شنبه در ورزشگاه جام جهانی سئول مقابل هم قرار گرفتند. کره جنوبی چیزی نمانده بود که مقابل سوریه امتیاز از دست بدهد.

کره‌جنوبی و سوریه نیمه اول را بدون گل پشت سر گذاشتند. در دقیقه ۴۸ هوانگ این‌بئوم به زیبایی گل اول کره‌جنوبی را زد. کره‌جنوبی از پیروزی خود مطمئن به نظر می‌رسید اما عمر خربین از سوریه با یک شوت غافلگیرکننده به آنها پاسخ داد و بازی را به تساوی کشاند. برای کره‌جنوبی ناگوار بود که در بازی خانگی و در آستانه بازی سخت در تهران، ۲ امتیاز از دست بدهد. شوت زمینی سون هیونگ‌مین به گل دوم کره‌جنوبی تبدیل شد، در حالی که فقط یک دقیقه به پایان بازی باقی مانده بود. کره‌جنوبی با گل سون در دقیقه ۸۹، توانست ۲ - یک پیروز شود تا با ۷ امتیاز به بازی با ایران فکر کند.

در گروه A تیم ملی عراق در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه دوحه به دیدار لبنان رفت. عراق که با پیروزی مقابل کره جنوبی در بازی اول خود شروعی موفق داشت، در دومین بازی با سه گل از تیم ملی ایران شکست خورد و در بازی سوم مقابل لبنان هم ناموفق بود. تیم ملی لبنان هم که در دو مسابقه اخیرش در کسب سه امتیاز ناکام بود و یک امتیاز از امارات کسب کرده و برابر کره جنوبی هم شکست خورده بود، امروز به یک امتیاز مقابل عراق رسید.

عراق اگرچه موقعیت‌های بیشتری داشت نتوانست مقابل لبنان به نتیجه‌ای بهتر از تساوی هیچ - هیچ برسد. تیم‌های ملی لبنان و عراق با این تساوی، بهترین نتیجه را به نفع ایران گرفتند.

بیشتر از فوتبال