عراق صفر- ایران ۳: جام جهانی برای این تیم رویا نیست

دراگان اسکوچیچ: چه بگویم؟ خیلی راضی‌ام

ایران ۱۵ مهرماه میهمان امارات است و سپس باید ۲۰ مهرماه از کره‌جنوبی در تهران میزبانی کند-عکس از AFC

ایران با ترکیبی اصلاح‌شده، نمایشی منطقی و تعویض‌های موثر، گام بلندی به سوی جام جهانی قطر برداشت. پیروزی ۳-صفر مقابل عراق بیش از ۳ امتیاز، از این منظر برای ایران امیدوارکننده بود که کیفیت فنی تیم نسبت به بازی پیشین رشد چشمگیری داشت یا به تعبیر اسکوچیچ، ایران سر و شکل یک تیم را پیدا کرده بود.

ایران به تیم ۶ امتیازی گروه تبدیل شد تا بیش از همه رقیبانش، برای صعود به جام جهانی امیدوار باشد. در ورزشگاه خلیفه دوحه قطر بازی عراق-ایران بدون تماشاگر برگزار شد اما جیانی اینفانتینو، رییس فیفا و آرسن ونگر، عضو کمیته فنی فیفا دو تماشاگر ویژه در ورزشگاه بودند که شاید زودهنگام ایران را یکی از تیم‌های جام جهانی قطر تصور کردند.

در دیگر بازی‌های گروه A کره‌جنوبی مقابل لبنان با نتیجه یک - صفر پیروز شد و سوریه مقابل امارات به تساوی یک-یک رسید. این نتایج همچنان ایران را در بهترین موقعیت قرار داد. در پایان هفته دوم بازی‌های مرحله انتخابی جام جهانی، ایران صدرنشین گروه A است.

دراگان اسکوچیچ پس از پیروزی مقابل عراق در تمجید از بازی شاگردانش گفت: «در مورد این برد چه می‌شود گفت؟ خیلی راضی‌ام. سر و شکل یک تیم را داشتیم. در چنین بازی هایی هیجانات و احساسات بسیار بالاست ولی ما توانستیم تیم برتر زمین باشیم. فکر می‌کنم که همه موافق هستید که لیاقت این برد را داشتیم. اینکه خیلی زود به گل رسیدیم این فرصت را به ما داد که بازی را مدیریت کنیم. در قسمت دوم نیمه اول، بازی ما همان طور که انتظار داشتم شد ولی در نیمه دوم توانستیم باز با ضد حملات به عراق ضربه بزنیم. این تیم سعی می کرد که از حرکات و توپ‌های دوم استفاده کند و با توپ های بلند فشار بیاورد. ما هم می‌دانستیم که در برابر آنها چگونه کار کنیم.»

اسکوچیچ با اشاره به شروع نشدن بازی‌های باشگاهی در لیگ برتر ایران و خارج بودن بازیکنان شاغل در این لیگ از کوران مسابقات گفت: «بازیکنانی که در لیگ ایران حضور دارند هنوز وارد کوران مسابقات نشده‌اند و به زمان نیاز داریم تا آنها را به شرایط بازی برسانیم و با شرایط تیمی تطبیق بدهیم. در عین حال دو بازیکن ما در بازی قبل نبودند که دیدید اضافه شدن آنها چقدر توانست کیفیت کار تیمی ما را بالاتر ببرد.»

تیم ملی ایران مقابل عراق با تغییراتی در ترکیب بازی را شروع کرد که نشان می‌داد دراگان اسکوچیچ در بازی اول تیم ملی مقابل سوریه ترکیبی پراشتباه را چیده بود. در بازی با عراق وقتی وحید امیری یک خط جلوتر آمد و نقش هافبک چپ را بازی کرد، یا وقتی علیرضا جهانبخش به راست رفت و سعید عزت‌اللهی از آغاز در ترکیب جا گرفت، تیم ملی نقش‌های بهتری را در میدان بازی کرد. سردار آزمون که مقابل سوریه محروم بود، به خط حمله تیم ملی برگشت و صادق محرمی که در بازی با سوریه مصدوم بود نیز در سمت راست دفاع بازی کرد. امید نورافکن نیز انتخاب جدید اسکوچیچ برای ترکیب اصلی بود تا وحید امیری را به یک خط جلوتر هل دهد.

تیم ملی ترجیح داده بود با دو هافبک دفاعی بازی کند و از بازیکنانی مثل سامان قدوس یا علی قلی‌زاده استفاده نکند. بازی بدون پلی‌میکر انتخاب اسکوچیچ برای مقابله با عراق بود تا ترکیب محتاط‌تری را نسبت به بازی سوریه داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم ملی اما در دقیقه ۳ بازی به گل رسید. فرار طارمی از چپ، سانتر دقیق او و ضربه سر جهانبخش گل زودهنگامی بود که تدابیر دو مربی برای بازی را تغییر داد. عراق سعی کرد به بازی برگردد و جبران کند اما برای جبران، برنامه‌هایش کافی نبود. مصدومیت بشار رسن، هافبک موثر عراق در دقیقه ۲۸ نیز کار دیک ادووکات را سخت کرد. عراق در نیمه اول نتوانست نتیجه را تغییر دهد.

نیمه دوم با شروع طوفانی عراق شروع شد و آنها به گلی رسیدند که در موقعیت آفساید به ثمر رسید. اما عراق نتوانست شروع طوفانی خود را ادامه دهد.

مصدومیت سعید عزت‌اللهی در دقیقه ۵۷، تیم ملی را از داشتن هافبک دفاعی‌اش محروم کرد. اسکوچیچ اما در تصمیمی شجاعانه هافبک دفاعی دیگری را به زمین نفرستاد و انتخاب او سامان قدوس بود تا عراق را تحت فشار قرار دهد، اگرچه سامان بیش از نقش پلی‌میکر، مجبور به بازی در نقش هافبک دفاعی بود.

ایران در یک حمله سریع به گل دوم رسید تا عراق را برای پیروزی ناامید کند. سردار آزمون با ضربه‌ای بلند، یک حمله سریع ساخت و مهدی طارمی با فرار و کنترل عالی توپ، گل دوم ایران را دقیقه ۷۰ به ثمر رساند. این گل ایران را از پیروری مطمئن کرد.

عراق با دیک ادووکات هنوز تیم هماهنگی نبود که بتواند خود را از این شکست نجات دهد. در ضمن آنها نسبت به بازی پیشین خود در کره‌جنوبی که به تساوی صفر - صفر رسیده بودند، تغییرات پرشماری داشتند و این از میران هماهنگی عراق کم کرده بود.

ایران با تعویض‌های پایان بازی‌اش نیز به گل رسید. کریم انصاری‌فرد و علی قلی‌زاده در دقایق پایانی بازی به میدان رفته بودند اما پاس بلند کریم از جناج چپ، علی قلی‌زاده را صاحب فرصت کرد تا او گل سوم را در دقیقه ۹۰ بزند. یک گل ساده از دو یار تعویضی که اسکوچیچ را سر ذوق آورد، چون نتیجه عالی از تعویض‌هایش گرفت.

در دو بازی آینده، ایران ۱۵ مهرماه میهمان امارات است و سپس باید ۲۰ مهرماه از کره‌جنوبی در تهران میزبانی کند. ایران در صورتی می‌تواند میزبان بازی با کره‌جنوبی باشد که تجهیزات کمک‌داور ویدیویی را در ورزشگاه آزادی نصب کرده باشد. طبق آخرین اخبار فدراسیون فوتبال ایران قصد دارد این تجهیزات را اجاره کند، چون امکان خرید آن را با توجه به تحریم‌های بانکی ندارد. اگر ایران نتواند ورزشگاه خانگی خود را به VAR مجهز کند، احتمالا میزبانی از ایران سلب خواهد شد. پیروزی در بازی خانگی مقابل کره جنوبی می‌تواند مهم‌ترین قدم برای صعود ایران به جام جهانی باشد.

بیشتر از فوتبال