اسرائیل به خروج دختران تیم دوچرخه‌سواری و رباتیک افغانستان کمک کرده است

این نخستین بار است که نقش مستقیم یک نهاد دولتی اسرائیل در بحران‌های افغانستان خبری می‌شود

عکس از صفحه رسمی وزارت خارجه اسراییل در فیسبوک

وزارت خارجه اسرائیل روز پنجشنبه با انتشار تصاویری از دختران عضو دو تیم رباتیک و دوچرخه‌سواری افغانستان در صفحه رسمی‌ خود در فیس‌بوک، نوشته است که سفارت اسرائیل در تاشکند با همکاری یک نهاد اسرائیلی به نام «اسرا اید» (ISraAid)، به روند خروج ۵۰ تن از این دختران از افغانستان کمک کرده است.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرده است که این دختران و بستگان‌ آن‌ها که در خطر بوده‌اند، از افغانستان خارج شده‌ و به مکانی امن رسیده‌اند.

این نخستین بار است که نقش یک نهاد اسرائیلی و دخالت مستقیم یک نهاد دولتی اسرائیل در بحران‌های افغانستان خبری می‌شود. وزارت خارجه اسرائیل در مورد اینکه ۵۰ دختر عضو تیم رباتیک و دوچرخه‌سواری افغانستان پس از خروج از این کشور کجا مستقر شده‌اند، توضیحی نداده است.

۹ تن از اعضای تیم رباتیک دختران افغانستان در تاریخ ۲۰ اوت و پس از سقوط کابل به دست طالبان، با پروازی ویژه به قطر رفتند. خروج این ۹ نفر با کمک مستقیم دولت قطر و همکاری بنیاد شهروندان دیجیتال در آمریکا اجرایی شد. اعضای تیم رباتیک دختران افغانستان که ۱۵ تا ۱۹ ساله‌اند، از قطر به مکزیک رفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تیم در مسابقات رباتیک سال ۲۰۱۸ آمریکا مدال نقره به دست آورده بود. اعضای این تیم پس از آغاز همه‌گیری کرونا، روی ساخت یک دستگاه تنفس مصنوعی کار می‌کردند و چند بار از مراحل پیشرفت کار خود گزارش داده بودند.

دختران دوچرخه‌سوار افغان که شماری از آنان اعضای تیم ملی دوچرخه‌سواری افغانستان‌اند هم در سال ۲۰۱۶ نامزد جایزه صلح نوبل شدند. هرچند این تیم جایزه صلح نوبل را برنده نشد، اعضای آن با پیروزی در مسابقات بین‌المللی و کسب جوایز از این مسابقات، در بخش‌های مختلف جامعه سنتی افغانستان امیدواری‌های مبنی بر بیشتر شدن حضور زنان این کشور در عرصه‌های مختلف به وجود آورده بودند.

فروپاشی دولت پیشین افغانستان و روی کار آمدن طالبان، سبب شد همه این زمینه‌ها از جمله حضور زنان در برنامه‌های ورزشی از دست برود. اعضای ارشد طالبان بارها اعلام کرده‌اند که به زنان اجازه حضور در فعالیت‌های ورزشی داده نمی‌شود؛ چون به باور آنان، این کار خلاف دستورات شریعت است.

«اسرا اید» که وزارت خارجه اسرائیل از آن به عنوان کمک‌کننده اصلی در روند خروج تیم دوچرخه‌سواری و رباتیک افغانستان نام برده است، یک نهاد مددرسان غیردولتی اسرائیلی است که در سال ۲۰۰۱ میلادی تاسیس شده است و در کشورهای مختلف، در زمینه‌ مددرسانی و حمایت از افراد در خطر فعالیت می‌کند.

بیشتر از جهان