تنش‌ میان تاجیکستان و طالبان عمیق‌تر می‌شود

تاجیکستان نیروهای بیشتری را در امتداد مرز افغانستان مستقر کرده است

کشورهای آسیای میانه به‌شدت در مقابل گسترش افراط‌‌گرایی در افغانستان آسیب‌پذیرند - Hoshang Hashimi / AFP

در حالی که جهان در حال سبک سنگین کردن مسئله به رسمیت شناختن یا نشناختن طالبان است، تاجیکستان در همسایگی افغانستان، به تندترین منتقد رژیم طالبان تبدیل شده است.

روزنامه فایننشیال تایمز به‌تازگی ادعا کرده که تعدادی از چهره‌های مخالف رژیم طالبان مانند احمد مسعود، امرالله صالح و لطیف پدرام در حال حاضر در تاجیکستان‌اند. این در حالی است که جبهه مقاومت تصاویری از حضور احمد مسعود در پنجشیر منتشر کرده است.

به نقل از فایننشیال تایمز، امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، گفته است که پس از خروج ناتو از افغانستان، اثرات منفی این خروج بیشتر بر دوش کشورهای همسایه افغانستان خواهد افتاد. او قرار است در دیداری که به‌زودی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواهد داشت، پرونده مقاومت در برابر طالبان را با او مطرح کند تا بتوانند جلو گسترش افراط‌‌گرایی در آسیای میانه را بگیرند. به نوشته فایننشیال تایمز، کشورهای آسیای میانه به‌شدت بابت گسترش افراط‌گرایی در خاک خود که درنتیجه سلطه طالبان در افغانستان تشدید شده است، نگران‌اند.

از این سو رهبران جبهه مقاومت ملی نیز در تاجیکستان مستقر شده‌اند و از آنجا جنگ در پنجشیر، آخرین سنگر مقاومت در برابر طالبان، را رهبری می‌کنند. تاجیکستان با جبهه مقاومت رابطه بسیار خوبی دارد و امامعلی رحمان همین چند روز پیش، بهترین نشان دولت این کشور را به‌پاس حمایت از پایان جنگ داخلی در تاجیکستان، به احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، اعطا کرد.

فایننشیال تایمز نوشته است که لطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی که در حال حاضر با مقاومت ضد طالبان متحد شده، درباره کمک روسیه به مقاومت خوشبین است. این در حالی است که یکی از کارشناسان روس بر این باور است که روس‌ها برای کمک به مقاومت هنوز هیچ انگیزه‌ای ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان نیز کم‌کم بابت حمایت بی‌دریغ تاجیکستان از جبهه مقاومت ملی نگران شده‌اند. روز دوشنبه، ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، به رسانه‌ها گفته بود که تاجیکستان در امور داخلی ما مداخله می‌کند. او به تاجیکستان هشدار داده بود که آن‌ها می‌توانند به این مداخله عکس‌العمل نشان دهند.

رهبران طالبان پس از سخنرانی امامعلی رحمان واکنش‌های خود را آشکار کردند. آقای رحمان در هفتادوششمین مجمع عمومی ملل متحد گفته بود که هرچند نمی‌خواهد در امور داخلی افغانستان مداخله کند، صلح و ثبات در این کشور زمانی شکل خواهد گرفت که در افغانستان انتخابات برگزار شود و دولتی با شرکت تمامی اقوام روی کار بیاید.

رابطه تاجیکستان و رژیم طالبان در حال حاضر به‌شدت متشنج است. طالبان برای زهرچشم گرفتن از تاجیکستان گردان‌های انتحاری خود را در شمال افغانستان و در امتداد مرز با تاجیکستان مستقر کرده است. آنان در استان‌های بدخشان و قندوز رژه این نیروها را ترتیب دادند. از آن‌سو، نیروهای نظامی تاجیکستان نیز در حضور رهبر این کشور در نزدیکی مرز با افغانستان رژه نظامی برگزار کردند.

کشورهای آسیای میانه به‌شدت در مقابل گسترش افراط‌‌گرایی در افغانستان آسیب‌پذیرند. نیروهای مخالف دولت‌هایی چون تاجیکستان و ازبکستان در افغانستان در حال شکل‌گیری‌اند و انصارالله تاجیکستان و جنبش ترکستان شرقی که در پی گسترش افراط‌ی‌گری در خاک تاجیکستان و ازبکستان‌اند، نیروهای خود را در امتداد مرز افغانستان با این کشورها مستقر کرده‌اند. گزارش‌هایی وجود دارد که با سقوط بدخشان به دست طالبان، نیروهای انصار تاجیکستان وابسته به القاعده‌ در بیشتر شهرستان‌های هم‌مرز با تاجیکستان حضور دارند.

این تحرکات گروه‌های تروریستی جهادی زمینه حمایت از مقاومت ملی در افغانستان را بیشتر مساعد می‌کند. با این حال هنوز مشخص نیست که این حمایت‌ها تا چه حد خواهد بود. هرچند جبهه مقاومت ملی اعلام کرده است که آنان نمی‌خواهند تنها چند کشور از آنان حمایت کنند، بلکه حمایت جامعه جهانی مقابل طالبان را طلب می‌کنند.