۱۰ درصد رستوران‌های مشهد ورشکست شده‌اند

گفته می‌شود پس از همه‌گیری کرونا، ۱۰۰ درصد تالارها در ایران با خطر ورشکستگی مواجه‌اند

افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی و رشد تورم به ورشکستگی و تعطیلی مطلق بسیاری از کسب‌‌وکارها انجامید - rahnamayshahr.ir

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و هلیم‌پزان مشهد خبر داد که میزان فروش رستوران‌ها در مهر ۱۴۰۰، نسبت زمان مشابه سال قبل، ۲۰ تا ۳۰ درصد و نسبت به مهر ۱۳۹۸، تا ۸۰ درصد کاهش داشته است. به گفته حسن امیریان، در دوران همه‌گیری کرونا، ۱۰ درصد رستوران‌های مشهد ورشکست شده‌اند.

همه‌گیری جهانی ویروس کرونا تعطیلی و از رونق افتادن بسیاری از کسب‌وکارها در اغلب نقاط جهان را در پی داشت اما آنچه در ایران مزید بر علت شد و به ورشکستگی و تعطیلی مطلق بسیاری از کسب‌‌وکارها انجامید، افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی و رشد تورم بود. این وضعیت در کنار همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از مشاغل را به خطر انداخت؛ از جمله این‌ها نیز می‌توان به رستوران‌ها و تالارها اشاره کرد که از اولین مشاغلی بودند که با آغاز همه‌گیری کرونا تعطیل شدند.

پیش‌تر، خسرو ابراهیمی‌نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران، خبر داده بود که ۱۰۰ درصد تالارها با خطر ورشکستگی مواجه‌اند و حالا حسن امیریان هم خبر داده است که ۱۰ درصد رستوران‌های مشهد ورشکست شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیریان با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه و لازم رستوران‌ها در شش ماه گذشته افزایش پیدا کرده است، به خبرگزاری ایسنا گفت: «سال گذشته هر کیلو برنج ۳۵ هزارتومان بود اما در حال حاضر قیمت برنج به ازای هر کیلو بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است. قیمت گوشت نیز نسبت به سال گذشته به ازای هر کیلو ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.»

این فعال صنفی با بیان اینکه وضعیت رستوران‌دارها با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا به هیچ وجه مطلوب نیست، گفت: «هزینه اجاره مغازه‌ها، حقوق کارکنان رستوران، هزینه آب و برق و بیمه از جمله مواردی‌اند که بر دوش رستوران‌دارها سنگینی می‌کنند.»

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و هلیم‌پزان مشهد درباره «نابودی» صنف رستوران‌داران هشدار داد و گفت که در دوران همه‌گیری کرونا، نه تنها از صنف رستوران‌داران هیچ حمایتی نشده و تسهیلاتی به آنان تعلق نگرفته، بلکه رایزنی‌هایی که در خصوص حمایت از این صنف انجام شده نیز بی‌نتیجه بوده است.

پیش‌ از این نیز خسرو ابراهیمی‌نیا به وضعیت مشابه تالارداران اشاره کرده و گفته بود: «هم اکنون بسیاری از صاحبان تالارهای پذیرایی در این شرایط بد اقتصادی ورشکست شده‌ یا طلبکاران اموال آن‌ها را توقیف کرده‌اند. کرونا همه شاغلان و فعالان عرصه تالارهای پذیرایی را عملا بیکار کرده است.»

او به وجود حدود یک هزار واحد صنفی تالار پذیرایی در تهران اشاره کرد که چندین ‌میلیارد تومان برای راه‌اندازی این کسب‌وکار هزینه کرده‌اند که اکنون  از بین رفته و این فعالان صنفی از حداقل یک و نیم تا بیش از ۱۰ میلیارد تومان متضرر شده‌اند و کسب‌وکار اغلب آنان نابود شده است.

بیشتر از اقتصاد