اهدای جایزه انجمن قلم آمریکا به سه نویسنده زندانی در ایران 

بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان به جرم «تبلیغ علیه نظام» در زندان‌اند

بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی به شش سال زندان و کیوان باژن نیز به سه سال و نیم حبس محکوم شده‌اند - عکس از کمپین حقوق بشر ایران

انجمن قلم آمریکا در جشن سالانه خود که در شهر نیویورک و با حضور صدها تن از نویسندگان برجسته جهان برگزار شد، «جایزه‌ آزادی نوشتن» را به بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان، سه نویسنده ایرانی که در زندان‌اند، تقدیم کرد.

مراسم اهدای جوایز انجمن قلم آمریکا شامگاه پنجم اکتبر در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک با حضور حدود ۸۰۰ مهمان برجسته جهانی برگزار شد. در این برنامه که نورا آکوافینا، بازیگر فیلم «خداحافظی»، آن را اجرا می‌کرد، از بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی، سه نویسنده زندانی در جمهوری اسلامی ایران، تقدیر و جایزه «آزادی نوشتن» به آنان تقدیم شد.

انجمن قلم آمریکا اعلام کرده است که هدف از اهدای این جایزه حمایت از حق آزادی بیان و پایان دادن به دستگیری و اعمال محدودیت بر نویسندگان و خالقان آثار ادبی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مراسمی که شامگاه سه‌شنبه برگزار شد، سوزان ناسل، مدیر اجرایی انجمن قلم آمریکا، تاکید کرد که جایزه آزادی نوشتن به دلیل «عملکرد شجاعانه» و «خدمت به آزادی» به سه نویسنده ایرانی اعطا می‌شود. او از سه نویسنده دربند ایرانی با عنوان «شیر»هایی نام برد که با «سلاح تفکر» به مبارزه با حکومتی رفته‌اند که به «ورشکستگی اندیشه» رسیده است و به دلیل «نگرانی» از بقای خود، با «تلاشی‌ بی‌ثمر» به از بین بردن «افکار مستقل» متوسل شده است.

سه نویسنده ایرانی که در این مراسم از آن‌ها تقدیر شد، عضو کانون نویسندگان ایران‌اند که سال‌ها است با محدودیت و ممنوعیت‌های جمهوری اسلامی ایران مواجه است.

بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی هرکدام به شش سال زندان محکوم شده‌اند. حکم دادگاه برای کیوان باژن نیز سه سال و نیم حبس است. جمهوری اسلامی ایران این سه نویسنده را به «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز ۲۵ شهریور اعلام کرده بود که انجمن قلم آمریکا بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان را به‌عنوان برندگان جایزه آزادی نوشتن انتخاب کرده است.