باقر نمازی به جراحی فوری نیاز دارد

مقامات آمریکا و وکلای باقر نمازی از تهران خواستند به این شهروند ایرانی آمریکایی اجازه سفر برای درمان بدهد

سیامک و باقر نمازی-عکس از @USEnvoyIran

وکلای باقر نمازی، شهروند ایرانی آمریکایی زندانی در ایران در نامه‌ای به دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ضرورت انجام عمل جراحی  او در هفت تا ۱۰ روز آینده تاکید کرده‌اند.

همزمان وزیر امور خارجه و نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز در توییت‌های جداگانه‌ای خواستار آزادی سیامک و باقر نمازی شده‌اند.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه در توییتر نوشت که باقر نمازی به جراحی فوری نیاز دارد و دولت ایران باید به او اجازه دهد درمانی که برای حفظ جانش ضروری است را انجام دهد. بلینکن در ادامه نوشت که باقر نمازی شش سال است که فرزندانش را ندیده و در چنین شرایطی باید در کنار کل خانواده‌اش باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرت مالی هم در توییتر نوشت: «باقر نمازی در سال ۲۰۱۶ به ایران رفت تا به آزادی پسرش سیامک کمک کند اما به اشتباه دستگیر شد. او پس از آن از خروج از ایران منع شده و به درمان فروی نیاز دارد. از ایران می‌خواهیم به او اجازه سفر بدهد تا در کنار خانواده‌اش دوران نقاهت پس از جراحی را سپری کند.»

در نامه وکلای باقر نمازی که به دست سی‌بی‌اس رسیده آمده است که یکی از عروق خون‌رسان به مغز او ۹۵ تا ۹۷ درصد گرفتگی دارد. جرد گسنر به خبرنگاران گفت که خانواده نمازی به تازگی از وضعیت خطرناک سلامتی باقر نمازی ۸۵ ساله مطلع شده‌اند.

وکلای نمازی می‌خواهند او بتواند برای انجام عمل جراحی از ایران خارج شود. سیامک نمازی، پسر باقر نمازی که خود از سال ۱۳۹۵ در ایران زندانی است می‌گوید مقامات باوجود بسته شدن پرونده پدرش، گذرنامه او را پس نمی‌دهند.

سیامک و باقر نمازی از جمله ایرانی آمریکایی‌های زندانی در ایران بودند که در در زمان اجرای برجام در فهرست مبادله زندانیان دولت اوباما نبودند. باقر نمازی برای کمک به آزادی پسرش به ایران آمده بود که بازداشت شد.

سیامک نمازی که به زودی ۵۰ ساله می‌شود، بیش از هر زندانی ایرانی آمریکایی دیگری در زندان اوین بوده است. او در شش سالی که به اتهام «همکاری با آمریکا» در زندان بوده حتی یک روز مرخصیی نداشته است. سیامک نمازی اخیرا در فایلی صوتی خطاب به رئیس قوه قضاییه خواستار برخورد بدون تبعیض با پرونده‌اش شده بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «به کار روی این پرونده ادامه می‌دهیم و نگرانی‌ها را با شرکا و متحدان بین‌المللی مطرح کرده‌ایم.» پرایس در ادامه گفت: «بازگشت امن این آمریکایی‌ها که برای مدتی طولانی ناعادلانه در ایران نگه‌داشته شده‌اند، اولویت این دولت است.»

مقامات در تهران پیش‌تر ادعا می‌کردند آماده مبادله همه زندانیان‌اند. اما در عمل موضوع زندانیان دوتابعیتی به موضوعاتی نظیر برجام و لغو تحریم‌ها گره خورده است.  بسیاری آنها را گروگان‌های جمهوری اسلامی برای دریافت امتیاز از غرب می‌دانند.