حمایت رابرت مالی از مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید، «امیدواریم این دیالوگ به کاهش تنش‌ها و حل نگرانی‌های درازمدت منطقه‌ای بیانجامد»

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران-Brendan Smialowski / AFP

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از بیانیه عربستان سعودی درباره مذاکرات مستقیم با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

مالی در توییتی نوشت: «امیدواریم این دیالوگ به کاهش تنش‌ها و حل نگرانی‌های درازمدت منطقه‌ای بیانجامد. بازگشت کامل و دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  از این تلاش‌های منطقه‌ای حمایت می‌کند.»

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه گزارش‌ها درباره مذاکرات ریاض و تهران را تایید کرده بود.

اکسیوس هفته گذشته از برگزاری دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان از آغاز سال جاری و نخستین دور مذاکرات با دولت ابراهیم رئیسی خبر داده بود.

شاهزاده فیصل بن فرحان نیز تایید کرده است که این مذاکرات در ماه گذشته میلادی برگزار شده است.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایننشال‌تایمز نخستین نشریه‌ای بود که در آغاز سال جاری خبر رایزنی‌های ایران و عربستان با هدف کاهش تنش‌ها را منتشر کرد. این روزنامه بریتانیایی گزارش داد که نشست‌ها در عراق برگزار شده است. این خبر بعدا از سوی مقامات در تهران و ریاض تایید شد.

عربستان سعودی نیز مانند دیگر کشورهای منطقه بارها درباره فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش‌و همچنین ماهیت نظامی برنامه‌های هسته‌ای تهران ابراز نگرانی کرده است.

دولت ابراهیم رئیسی که از مردادماه کار خود را آغاز کرده، ادعا می‌کند به دنبال بهبود روابط با همه همسایگان است.

با این حال ردیف نخست صندلی‌ها در مراسم تحلیف رئیسی با نمایندگان گروه‌های شبه‌نظامی منطقه از حوثی‌های یمن تا حماس و حزب‌الله و جهاد اسلامی پر شده بود.

حوثی‌ها از جمله گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران به‌شمار می‌روند که مجموعه‌ای از حمله‌ها را علیه عربستان سعودی انجام داده‌اند.

حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان از جمله این اقدامات به‌شمار می‌رود.