رئیس شورای تأمین دام: به جای علوفه تفاله می‌دهیم، به جای گوشت چربی تولید می‌کنیم

پیش‌بینی می‌شود در ۸ ماه آینده شاهد افزایش تولید دام با چربی بالا باشیم

کمبود نهاده های دامی مشکل اصلی تولید کنندگان دام زنده است - عکس از اعتماد آنلاین

رئیس شورای تأمین دام با بیان اینکه بخش پرواری که در اصل تقاضای بازار برای تولید گوشت را پوشش می‌دهند مدتی است که به علوفه‌های متفرقه چون تفاله و تفاله نیشکر روی آورده است، اظهار داشت شیرینی علوفه‌های غیرنهاده باعث شده است که چربی دام‌ها چند برابر شود، تا جایی که می‌توان گفت به جای گوشت چربی تولید می‌کنیم.

به گزارش تجارت نیوز، منصور پوریان با تاکید بر اینکه «نبود نهاده‌های دامی» مشکل اصلی این موضوع است افزود در حال حاضر ۲۰۰ هزار رأس گوساله دارای چربی بالا هستند که قابلیت مصرف در کشور را ندارند و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر شود.

او همچنین با اشاره به اینکه زمان در اجرای مصوبات در صنعت دام اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت که من پیش‌بینی می‌کنم در ۸ ماه آینده شاهد افزایش تولید دام با چربی بالا باشیم.

پیش‌تر نیز اعلام شده بود که دام‌های با چربی بالا روی دست تولیدکنندگان مانده است. پوریان پیشنهاد کرده بود که این دام‌ها را با کالاهایی دیگر از روسیه تهاتر کنیم.

او در این باره به ایلنا گفت: «بعد از تحریم‌های بانکی بیشتر خریدهای ما به‌صورت تهاتر کالایی پیش می‌رفت یعنی کالا در ازای کالا، به این صورت که برای هر کدام قیمتی تعریف می‌شده سپس ما به تفاوت آنها کالا مبادله می‌شد. در همین راستا ما پیشنهاد تهاتر دام زنده با نهاده‌های دامی را به وزارتخانه داده‌ایم که متأسفانه تاکنون بدون پاسخ مانده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود علی‌رغم اینکه تقاضایی برای خرید گوشت در بازار وجود ندارد، اما دام‌های گرسنه روی دست دامداران مانده‌اند و به همین دلیل دام‌ها به طور نارس و زودتر از موقع معین به کشتارگاه اعزام می‌شوند.

در خرداد ماه سال جاری، مجتبی عالی، در گفتگو با تجارت نیوز، با تاکید بر افزایش قیمت کاه گفت که خشکسالی و وضعیت بحرانی تأمین نهاده‌های دامی باعث شده است گاوهای ماده و حتی باردار به‌سرعت راهی کشتارگاه‌ها می‌شوند و در کشتارگاه‌ها ترافیکی سنگینی برای ذبح دام وجود دارد.

از سوی دیگر گفته می‌شود افزایش با قیمت دلار، مدت‌هاست علوفه و کاه بازار داخلی به خارج از ایران قاچاق می‌شود.

در همین رابطه، اخیراً رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افت سرانه مصرف گوشت تا ۸.۵ کیلوگرم خبر داد و گفت که تقاضا برای خرید گوشت قرمز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.
به گفته علی‌اصغر ملکی، افزایش قیمت گوشت دلیل اصلی کاهش مصرف آن نسبت به سال‌های گذشته است. حذف تدریجی گوشت قرمز از سفره خانوارهای ایرانی به دلیل گرانی در حالی رقم می‌خورد که دیگر کالاهای اساسی مثل برنج، شکر، تخم‌مرغ و مرغ نیز در ماه‌های گذشته بین ۳۰ تا ۹۰ درصد گران شده‌اند.

بیشتر از اقتصاد