طوفان «شاهین» به چابهار رسید

پیش‌بینی شده بود که بیشترین شدت فعالیت این سامانه در روز شنبه است

در حالی که از روز گذشته طوفان حاره‌ای موسوم به «شاهین» در سیستان و بلوچستان آغاز شده بود، گزارش شده که این طوفان هم اکنون به چابهار رسیده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره گفت که شاهین حالا به یک طوفان سیکلونی شدید تبدیل شده و پیش‌بینی می‌شود سرعت وزش بادهای آن در فراساحل به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.

به گزارش ایرنا، محسن حیدری بارش شدید، رعد و برق و صاعقه، تندبادهای شدید و گردوخاک، سیلاب، بالا آمدن آب دریا و رودخانه‌های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریا را از عوارض بروز این طوفان عنوان کرد.

در اطلاعیه سازمان هواشناسی نیز در مورد بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها هشدار داده شده است.

این سازمان از شهروندان خواسته است از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات اجتناب کنند. همچنین توصیه شده است که از توقف، تردد و چراندن دام‌ها کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استاندار سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد که بر اساس هشدارهای هواشناسی، انتظار می‌رود که هشت شهرستان چابهار، کنارک، زرآباد، سرباز، قصرقند، راسک، نیکشهر و دشتیاری در جنوب استان تحت تأثیر طوفان حاره‌ای قرار بگیرند.

در همین راستا ستاد بحران چابهار اعلام کرد با توجه به هشدار سطح قرمز به احتمال بارندگی شدید و ایجاد محدودیت تردد، بر اساس تصمیمات این ستاد پیشگیری تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان، به‌جز ادارات خدمات‌رسان (آب و فاضلاب، برق، آتش‌نشانی، هلال احمر و بیمارستان) امروز تعطیل هستند.

دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با صدور اطلاعیه‌ای از تعطیلی مدارس جنوب این استان در اثر طوفان حاره‌ای خبر داد و از ساکنان مناطق جنوبی استان خواست از خروج از منازل، حضور در مناطق پرخطر و از اطراق در اطراف رودخانه‌ها خودداری کنند.

روز گذشته، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ایران، با اشاره به حرکت چرخند حاره‌ای به سمت دریای عمان، توصیه کرد که هرگونه فعالیت دریایی از امروز تا پایان عبور این سامانه متوقف شود.

به گفته او، چرخند حاره‌ای که اکنون در غرب اقیانوس هند، هم‌مرز با دریای عرب، مستقر است، روز جمعه ۹ مهر، به سمت دریای عرب و سواحل پاکستان حرکت می‌کند و فعالیت این سامانه در روزهای شنبه و یکشنبه در دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان ادامه می‌یابد.

ضیاییان با بیان اینکه این طوفان شاهین ادامه فعالیت طوفان حاره‌ای «گلاب» است که در خلیج بنگال شکل گرفته بود، گفت: «بیشترین شدت فعالیت این سامانه در روز شنبه است. در چنین شرایطی، افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا سه متر و در مناطق دور از ساحل تا شش متر پیش‌بینی می‌شود.»