هشدار قرمز هواشناسی؛ طوفان حاره‌ای در راه است

سازمان هواشناسی ایران توصیه کرد کلیه فعالیت‌های دریایی جنوب تا عبور این سامانه هوایی ممنوع شود 

 سازمان هواشناسی ایران هشدار داد که طوفانی حاره‌ای همراه با رگبار و رعدوبرق شدید در جنوب شرق کشور پیش است‌ـ AFP

 سازمان هواشناسی ایران با صدور اطلاعیه‌ای هشدار داد که طوفانی حاره‌ای همراه با رگبار و رعدوبرق شدید در جنوب شرق کشور پیش است و برای استان‌های شمالی و شمال شرقی هم بارش شدید باران پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی، در پی ناپایداری‌های جوی در جنوب شرقی ایران بروز طوفان حاره‌ای پیش‌بینی می‌شود، و با نزدیک شدن «چرخند حاره‌ای» در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۰ و ۱۱ مهر، به جنوب استان سیستان و بلوچستان، این منطقه وزش باد شدید، رگبار و رعدوبرق را شاهد خواهد بود. 

صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ایران، با اشاره به حرکت چرخند حاره‌ای به سمت دریای عمان، توصیه کرد که هرگونه فعالیت دریایی از امروز تا پایان عبور این سامانه متوقف شود.

به گفته او، چرخند حاره‌ای که اکنون در غرب اقیانوس هند، هم‌مرز با دریای عرب، مستقر است، روز جمعه ۹ مهر، به سمت دریای عرب و سواحل پاکستان حرکت می‌کند و فعالیت این سامانه در روزهای شنبه و یکشنبه در دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان ادامه می‌یابد. 

ضیاییان با بیان اینکه این طوفان ادامه فعالیت طوفان حاره‌ای «گلاب» است که در خلیج بنگال شکل گرفته بود، گفت: «بیشترین شدت فعالیت این سامانه در روز شنبه است. در چنین شرایطی، افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا سه متر و در مناطق دور از ساحل تا شش متر پیش‌بینی می‌شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، در پی فعالیت این سامانه، وزش باد شدید حدود ۴۰ نات به بالا و وقوع بارش‌های سهمگین در دریای عمان پیش‌بینی می‌شود. 

سازمان هواشناسی برای فعالیت این طوفان هشدار قرمز صادر کرده است. هشدار قرمز به معنای آن است که پدیده جوی ممکن است خسارت‌های زیادی به دنبال داشته باشد. در متن اطلاعیه این سازمان درباره خطر غرق شدن شناورها و آسیب تاسیسات بندرها و بالا آمدن آب دریا هم هشدار داده شده است. سازمان هواشناسی توصیه کرده است که کلیه فعالیت‌های دریایی تا عبور این سامانه ممنوع اعلام شود.

بر اساس هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی، روز جمعه ۹ مهر، در استان‌های گیلان و اردبیل بارش شدید باران آغاز می‌شود. فعالیت این سامانه در مناطق مرتفع و کوهستانی با رگبار و رعدوبرق و وزش موقت باد شدید همراه خواهد بود و تا روز شنبه ۱۰مهر در استان گیلان ادامه خواهد داشت. 

هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی به معنای آن است که ناپایداری‌های جوی ممکن است پیامدهای منفی و خسارت‌هایی بر جای گذارد و دستگاه‌های مسئول باید با این هشدار در آماده‌باش کامل قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در چنین شرایطی احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی، خسارت وارده ناشی از وزش باد خیلی شدید، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها وجود دارد.

در اطلاعیه سازمان هواشناسی نیز در مورد بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها هشدار داده شده است. این سازمان از شهروندان خواست از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات اجتناب کنند. همچنین توصیه شده است که از توقف، تردد و چراندن دام‌ها کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز شود.