آیا راز تولد دوقلوهای همسان کشف شده است؟

دانشمندان بر این باورند که یک «امضای» مشترک را روی دی‌ان‌ای دوقلوهای همسان یافته‌اند

دوقلوهای همسان از سراسر جهان علائم شیمیایی مشابهی در نقطه ۸۳۴ در ژنوم خود دارند - Pexels

به نظر می‌رسد دانشمندان به حل راز شکل‌گیری دوقلوهای همسان پس از لقاح نزدیک شده‌‌اند.

محققان هلندی در حال بررسی چگونگی تجزیه تخمک بارورشده‌ای به نام زیگوت به دو جنین با ژن‌های تقریبا مشابه بوده‌اند.

دلیل تقسیم تخمک ناشناخته است، اما نظریه اصلی این بوده است که این فرایند به طور تصادفی اتفاق می‌افتد.

این برخلاف فرایندی است که در آن دوقلوهای غیرهمسان در نتیجه بارور شدن دو تخمک جداگانه به وسیله دو اسپرم به وجود می‌آیند. بر‌خلاف «دوقلوهای تک‌زایشی»، این [دومی] فرایندی است که در خانواده‌ها [پیشینه ژنتیکی] دارد.

اکنون، دانشمندان به رهبری دانشگاه وریج آمستردام بر این باورند که یک «امضای» مشترک را روی دی‌ان‌ای دوقلوهای همسان یافته‌اند.

مطالعه آن‌ها تغییرات اپی‌ژنتیک را که بیان ژن‌ها (فرایندی است که در آن اطلاعات درون ژن استفاده می‌شود تا یک محصول کاربردی از آن به دست آید.) را کنترل می‌کند اما توالی دی‌ن‌ای را کنترل نمی‌کند، در دی‌ان‌ای دوقلوها بررسی کرد.

مشخص شد که دوقلوهای همسان از سراسر جهان علائم شیمیایی مشابهی در نقطه ۸۳۴ در ژنوم خود دارند که هر یک مجموعه‌ای کامل از دی‌ان‌ای آن‌ها است.

هنوز ثابت نشده است که این علائم شیمیایی روی دی‌ان‌‌ای باعث تجزیه تخمک بارورشده می‌شود، اما دانشمندان معتقدند که این نظریه ممکن و پذیرفتنی است.

جنی فون دانگن، استادیار دانشگاه، می‌گوید: «ممکن است سازوکاری را شناسایی کرده باشیم که باعث تقسیم سلول‌ها می‌شود. همچنین این امکان هم وجود دارد که این تغییرات پس از جدا شدن سلول‌ها به وجود بیاید.»

محققان امیدوارند که یافتن علائم مشترک برای گروه وسیعی از افراد مفید باشد، مانند مورد کسانی که معتقدند دوقلویی در رحم مادرشان «ناپدید» شده است.

دانشمندان می‌گویند این یافته می‌تواند با دقت ۸۰ درصدی تشخیص دهد که آیا یک فرد عضوی از یک دوقلو همسان است، در بدو تولد جدا شده است، یا غافل از این است که دوقلو خود را در رحم مادر از دست داده است، امری که به سندروم دوقلو ناپدیدشده معروف است.

این سندرم در ۱۲ درصد از حاملگی‌ها ظاهر می‌شود. اما کمتر از ۲ درصد از مادران هر دو را به دنیا می‌آورند. در نتیجه بسیاری از مردم از اینکه دوقلویی داشته‌اند، بی‌خبرند.

این تحقیق در مجله نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شده است.