نگاره‌های ماقبل تاریخ در غارها ثابت می‌کند نئاندرتال‌ها هم «مانند انسان‌ها هنر نقاشی داشتند»

نئاندرتال‌ها حدود ۴۰ هزار سال پیش منقرض شدند

نئاندرتال‌ها همواره «غارنشینانی» ساده در نظر گرفته می‌شوند- PATRICK BERNARD / AFP

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که علائم کشف شده در چکیده‌سنگ‌ها (استالاگمیت- ستونی از مواد معدنی است که از کف غار بالا آمده باشد) در جنوب اسپانیا ثابت می‌کند که نئاندرتال‌ها هم خلاق بوده‌اند و بیش از آنچه پیش‌تر به نظر می‌آمد، «به انسان‌ها نزدیک‌اند».

نئاندرتال‌ها که حدود ۴۰ هزار سال پیش منقرض شدند، همواره «غارنشینانی» ساده در نظر گرفته می‌شوند اما کشف رنگ‌دانه‌های قرمز اخرایی در غارهای آردیلس در نزدیکی مالاگا که به ۶۵ هزار سال پیش بازمی‌گردد، نشان می‌دهد که خالقان آن نخستین هنرمندان تاریخ جهان‌اند.

این پژوهش که کشف کرده است رنگ‌دانه‌ها در غارها در زمان‌های متفاوت ساخته شده‌اند که تا ۱۵ هزار و ۲۰ هزار سال از هم فاصله دارند، در نشریه علمی «پروسیدینگز آو د نشنال آکادمی آو ساینسز» (Proceedings of the National Academy of Sciences -PNAS) منتشر شده است.

 این پژوهش استدلال می‌کند که رنگدانه‌ها ساخته دست بشرند و ایده قبلی را که رنگدانه‌ها ناشی از جریان اکسید شدن طبیعی بودند، رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جائو زیلهاو، یکی از نویسندگان پژوهش، می‌گوید که روش‌های تعیین تاریخ نشان داد که آن رنگدانه‌های اخرایی را نئاندرتال‌ها در چکیده‌سنگ‌های منطقه خلق کرده‌ و احتمالا بخشی از مناسکی آیینی‌اند.

به گفته او، «اهمیت آن در این است که درک ما درباره نئاندرتال‌ها را تغییر می‌دهد. آن‌ها به انسان‌ها نزدیک‌تر بودند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد آن‌ها نیز اشیا و اجسام را دوست داشتند، با انسان‌ها همبستر شدند و اکنون می‌‌توانیم نشان دهیم که غارها را نیز مانند ما نقاشی می‌کردند.»

یافته‌های پژوهش این ایده را تایید می‌کند که نئاندرتال‌ها در بازه زمانی طولانی از رنگدانه‌ها به صورت نمادین به روشی «که همسو با خلاقیت هنری و تکرار اثر هنری است» استفاده می‌کردند.

این پژوهش می‌نویسد: «آن‌ها از این دیدگاه حمایت می‌کنند که نئاندرتال‌ها بیش از ۲۰ هزار سال پیش از ظهور انسان مدرن در اروپا، نوعی از هنر غارنشینی را خلق کرده بودند.»

© The Independent

بیشتر از علوم