دارایی مسدودشده ایران در کره جنوبی، موضوع گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور

وزیر خارجه کره جنوبی با ابراز نگرانی از خبر منع ورود کالاهای کره‌ای به ایران، خواهان رسیدگی به مسئله شد

دارایی مسدودشده ایران در کره جنوبی حدود ۷ میلیارد دلار است - تصویر از حسن حسینی/ شانا

حسین امیرعبداللهیان و چانگ ای-یونگ، وزرای خارجه ایران و کره جنوبی، در تماسی تلفنی درمورد دارایی مسدودشده تهران در بانک‌های آن کشور در اثر تحریم‌های آمریکا، گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یونهاپ، به نقل از وزارت خارجه آن کشور، از تماس تلفنی چانگ ای-یونگ با همتای ایرانی‌اش در روز پنج‌شنبه، هشتم مهرماه، خبر داد.  

به گزارش یونهاپ، سئول به‌دنبال حفظ روابط نزدیک با دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران است و دیپلمات‌های ارشد دو کشور در این تماس تلفنی درمورد منابع مالی مسدودشده ایران در اثر تحریم‌های آمریکا و همچنین تلاش‌های چندجانبه برای احیای توافق برجام گفت‌وگو کردند. 

براساس بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، چانگ در پاسخ به درخواست امیرعبداللهیان برای تشدید تلاش‌‌ها در راستای آزادسازی اموال مسدودشده تهران، گفته که سئول بیشترین تلاش ممکن را در این زمینه انجام داده که در نتیجه آن، توانسته است بخش‌هایی از آن پول را برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل و انجام مبادلات بشردوستانه آزاد کند. این بیانیه همچنین از تاکید وزیر خارجه کره جنوبی بر ادامه تلاش‌ها در آینده برای آزادسازی اموال ایران خبر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی پول‌های مسدودشده خود در بانک‌های کره جنوبی تلاش می‌کند؛ اما از آن‌جا که این پول‌ها براساس تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده‌اند، آمریکا باید مجوز آزادسازی پول‌ها را به کره جنوبی بدهد. میزان دارایی ایران در کره جنوبی درحدود ۷ میلیارد دلار است که براساس تحریم‌های آمریکا از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ تاکنون در بانک‌‌های آن کشور مسدودشده و دولت ایران اجازه برداشت از آن را نداشته است. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره ‌جنوبی در اردیبهشت ماه،  از پرداخت ۳۰میلیون دلار از پول مسدودشده ایران در کره ‌جنوبی برای خرید واکسن کرونا خبر داد. علاوه‌بر این، یک منبع دیپلماتیک کره‌ جنوبی در تیرماه، از پرداخت حدود ۷۰میلیون از طلب‌های معوقه ۴۰ شرکت کره‌ای که پیش‌تر کالاهایی به ایران صادر کرده بودند، از محل همین پول‌های مسدودشده، خبر داده بود.

وزیر خارجه کره‌ جنوبی در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، همچنین به ادامه تلاش در زمینه حمایت از مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام و جست‌وجوی راه‌هایی برای همکاری با ایران به‌منظور غلبه بر بحران انسانی ناشی از همه‌گیری کرونا متعهد شده است. 

به گزارش وزارت امور خارجه ایران، در این تماس تلفنی، چانگ با ابراز نگرانی از خبر منتشرشده درزمینه منع ورود کالاهای کره‌ای به ایران، خواهان رسیدگی به مسئله شد.

در روزهای گذشته اعلام شد که واردات لوازم خانگی از کره جنوبی به ایران، با حکم علی خامنه‌ای و ابلاغ ابراهیم رئیسی به وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت و اقتصاد ممنوع شده است.