ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای؛ خامنه‌ای حکم داد، رئیسی ابلاغ کرد

ممنوعیت واردات از کره جنوبی با ادعای حمایت از تولید داخلی در حالی انجام می‌شود که سیل کالاهای بی‌کیفیت چین سال‌هاست تولید داخلی را به زیر کشیده است

واردات لوازم خانگی از کره جنوبی با حکم علی خامنه‌ای و ابلاغ ابراهیم رئیسی به وزارت صمت و اقتصاد ممنوع شد. خامنه‌ای ۹ ماه قبل هم واردات واکسن کرونا از «آمریکا و انگلیس» را ممنوع کرد تا نهادهای تحت نظر او سود کلانی از ادعای تولید واکسن داخلی برداشت کنند.

ممنوعیت واردات از کره جنوبی با ادعای حمایت از تولید داخلی در حالی انجام می‌شود که سیل کالاهای بی‌کیفیت چین سال‌هاست تولید داخلی را به زیر کشیده است. اما در حکم خامنه‌ای سخنی از چین به میان نیامده است.

هم اکنون بازار لوازم داخلی با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه است به نحوی که رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان اخیرا به ایسنا گفته بود، ۷۰ درصد مردم به خرید لوازم خانگی دست دوم روی آورده‌اند. دنیای اقتصاد هم بهمن‌ماه گذشته گزارش داده بود، قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی به اندازه‌ای افزایش یافته که مردم ترجیح می‌دهند به جای خرید محصولات جدید، لوازم قدیمی را تعمیر کنند یا در نهایت قسطی خرید کنند. بسیاری از گزارش‌ها نیز حاکی از کاهش تقاضا در بازار به دلیل افت شدید قدرت خرید مردم است.

در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که تاریخ آن به ۱۴ شهریورماه بازمی‌گردد و به امضاء محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه‌ای رسیده، دست‌خطی از رهبر جمهوری اسلامی دیده می‌شود که درباره گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی هشدار داده و آن را «شکسن کمر تولید‌کنندگان داخلی» عنوان کرده است.

گزارش جماران حاکی از آن است که درخواست جمعی از تولید‌کنندگان داخلی از رهبر جمهوری اسلامی این بوده که واردات از کره جنوبی ممنوع شود.

این در حالی است که کیفیت لوازم خانگی تولید داخل به هیچ وجه با انواع اروپایی یا آمریکایی یا حتی محصولات کره جنوبی قابل مقایسه نیست.

با این حال رییس دفتر خامنه‌ایی در نامه به رئیسی تاکید کرده که تولید محصولات لوازم خانگی داخلی از نظر «کمی و کیفی» پاسخگوی نیاز کشور است.

هرچند از دو شرکت نام برده نشده، اما سامسونگ و ال‌جی دو نشان تجاری پرطرفدار محصولات خانگی کره جنوبی در جهان و ایران به‌شمار می‌روند. این شرکت‌ها پس از تحریم‌های آمریکا در سال ۹۸ روابط خود را با ایران قطع کردند اما محصولات آنها همچنان در ایران قابل دسترسی بود.

کره جنوبی از وارد‌کنندگان سابق نفت ایران است و تهران خواستار آزادسازی ۷ تا ۹ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده در این کشور است. خواسته‌ای که به نظر می‌رسد با پیشرفت مذاکرات احیای برجام گره خورده باشد. نیروی دریایی سپاه چندی پیش یک نفتکش کره جنوبی را با ادعای آلودگی زیست محیطی در خلیج فارس توقیف کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نامه دفتر ریاست‌جمهوری برای ابلاغ حکم ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی دو روز پس از تاریخ نامه ارسال شده از دفتر خامنه‌ای در ۱۶ شهریورماه خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر امور اقتصادی و دارایی است. در این نامه دستور ابراهیم رئیسی تحت عنوان «از واردات جلوگیری شود» در گیومه آمده است.

پیش از این در هفتم شهریورماه تسنیم از «طرح ملی لوازم خانگی در ایران» خبر داده بود. بر اساس این گزارش «سند راهبردی صنعت لوازم خانگی» با تمرکز بر جایگزینی سریع تولید داخلی با خارج و تامیین نیاز کشور با تولید انواع محصولات داخلی در وزارت صمت در حال بررسی بوده است.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه گزارش داده بود: «بعد از خودروی ملی، حالا نوبت لوازم خانگی ملی است. طرحی با عنوان «سند راهبردی صنعت لوازم خانگی» در وزارت صمت در حال بررسی است که تمرکز آن بر جایگزینی سریع تولید داخل با خارج و تامین نیاز کشور با تولید انواع محصولات داخلی است. طرحی که در صورت تصویب آن احتمالا واردات لوازم خانگی به ایران ممنوع می‌شود.»