از دست‌رفتن بویایی بر اثر ابتلا به کرونا، آزمایش درمان با ویتامین آ

از داوطلبان این آزمایش خواسته می‌شود بوهایی مثل گل رز و تخم‌مرغ گندیده را استشمام کنند

از دست دادن یا تغییر حس بویایی از علائم شایع کووید-۱۹ است- Pexels

قطره‌های بینی ویتامین آ به عنوان درمانی احتمالی برای افرادی که حس بویایی خود را پس از ابتلا به کووید از دست داده‌اند، آزمایش می‌شوند.

کارشناسان دانشگاه شرق انگلستان (یوای‌ای) در آزمایش ۱۲ هفته‌ای آپولو (Apollo) بررسی خواهند کرد که قطره‌‌های بینی چگونه می‌توانند به ترمیم بافت‌ آسیب دیده بینی بر اثر ویروس کمک کنند.

بنا بر اعلام این دانشگاه، تحقیقی در آلمان نشان داده است که این ویتامین می‌تواند سودمند باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از داوطلبان این آزمایش خواسته می‌شود بوهایی مثل گل رز و تخم‌مرغ گندیده را استشمام کنند. سپس اسکن مغز انجام می‌شود تا مشخص شود آیا عصب‌های آسیب‌دیده ترمیم شده‌اند یا خیر.

پروفسور کارل فیلپات از دانشکده پزشکی نوریچ در یوای‌اِی و محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: «ما تغییرات اندازه پیاز بویایی را بررسی می‌کنیم؛ ناحیه‌ای بالای بینی که در آن اعصاب بویایی به هم می‌پیوندند و به مغز متصل می‌شوند. ما همچنین فعالیت نواحی مغز را که با تشخیص بو مرتبط‌اند، بررسی خواهیم کرد.»

انتظار می‌رود نتایج آزمایش‌ها در ماه دسامبر، حدود ۱۲ هفته پس از شروع آزمایش‌ها، مشخص شود.

از دست دادن یا تغییر حس بویایی از علائم شایع کووید-۱۹ است؛ اگرچه بسیاری از ویروس‌های دیگر مثل آنفولانزا هم می‌توانند آن را سبب شوند.

در حالی که بیشتر افراد به طور طبیعی و در عرض چند هفته بویایی خود را بازمی‌یابند، این اختلال در بسیاری همچنان باقی می‌ماند.

پروفسور فیلپات می‌افزاید که تیم یوای‌اِی امیدوار است این تحقیق «روزی بتواند با بازگرداندن حس پنجم، به بهبود زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که بابت از دست دادن حس بویایی خود در رنج‌اند، کمک کند.»

پیش از این مشخص شده بود ویتامین آ -که به طور طبیعی در بسیاری از لبنیات وجود دارد- برای سیستم ایمنی و بینایی مفید است.

اما کسانی که از مکمل‌ها استفاده می‌کنند، باید احتیاط کنند؛ زیرا مصرف بیش از حد می‌تواند مضر باشد.

© The Independent