خطر گازهای سمی آتشفشانی؛ ساکنان لاپالمای اسپانیا خود را در خانه محبوس کرده‌اند

به خاطر ترس از گازهای سمی، به ساکنان لاپالما گفته شد که خود را در خانه محبوس کنند و در و پنجره‌ها را ببندند

مقام‌های کشور اسپانیا به ساکنان ساحل غربی لاپالما گفتند که خود را در خانه محبوس کنند و درز درها و پنجره‌ها را با چسب و حوله‌های مرطوب ببندند تا از گازهای سمی که از آتش‌فشان کومبره‌‌ویه‌خا فوران کرده است مصون بمانند.

سازمان خدمات اضطراری (اورژانس) این منطقه گفت که مردم باید «با گرفتن تکه‌پارچه‌ای مرطوب جلو دهان و بینی، از مجاری تنفسی خود محافظت کنند.»

این در حالی است که دولت این جزیره، رفت‌وآمد در منطقه‌ای به وسعت ۳.۵ کیلومتر در خشکی و تا ۲ مایل دریایی (۳.۷ کیلومتر) در دریا را ممنوع کرده است تا شهروندان ایمن بمانند.

ده روز بعد از فوران آتش‌فشان، در ساعت‌های آغازین چهارشنبه ۲۹ سپتامبر، گدازه (مواد مذاب) در منطقه پلایا نُوا از صخره‌های کوه سراریز و وارد اقیانوس اطلس شد، و در نتیجه هرم داغ قرمزرنگ ۵۰ متری متشکل از گدازه سر از آب درآورد.

مؤسسه اقیانوس‌شناسی اسپانیا توییت کرد: «جلگه‌ای از گدازه تشکیل شده و در حال گسترش در دریا است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان هشدار داده‌اند که ورود ماگما (گدازهٔ در حال منجمد شدن) داغ و سفید به آب اقیانوس احتمالا به انتشار ابرهایی از گازهای اسیدی در هوا منجر می‌شود که ممکن است باعث خارش پوست، چشم‌ها، و مجاری تنفسی شود، و شاید حتی برای تنفس مشکل ایجاد کند.

مسئولان محلی گفتند که جانوران آبزی نیز ممکن است از ترکیب گدازه با آب دریا آسیب ببینند.

روبن فرناندز، دبیر کمیته اضطراری مقابله با آتش‌فشان جزایر قناری، گفت که با وجود این، وزش باد در شب گذشته باعث تغییر مسیر ابرهای گازی به سمت اقیانوس شد که خطر را کاهش داد.

آقای فرناندز در مصاحبه‌ای با رادیو اسپانیایی آران‌ای (RNE) هشدار داد: «اوضاع هنوز نسبتاً خطرناک است.»

در حدود ۳۰۰ تن از شهروندان تازاکورته، دهکده‌ای در نزدیکی دریا، روز سه‌شنبه ۲۸ سپتامبر از محل تخلیه شدند.

تمام جاده‌ها به سمت جنوب این جزیره بسته شده است، مگر برای استفاده خودروهای امدادی و اضطراری.

آنخل ویکتور تورس، رئیس منطقه‌ای جزایر قناری، گفت که «ورود گدازه‌ای به داغی ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد به آب ۲۲ درجه دریا»، به خاطر انتشار آلودگی و گازهای سمی و وقوع انفجار، «لحظه خطرناکی» بود.

او افزود: «ما اکنون فقط امیدواریم که گدازه‌ بیشتر گسترش نیابد و به خانه‌های بیشتری آسیب نرساند.»

از زمان فوران آتش‌فشان کومبره‌‌ویه‌خا تا کنون هزاران نفر از محل بیرون برده شده‌اند و بیش از ۶۰۰ خانه ویران شده است.

مزارع موز نیز که ۵۰ درصد اقتصاد لاپالما را تشکیل می‌دهند در این میان از بین رفته‌اند.

فرودگاه لاپالما باز مانده است اما پروازها با تاخیر انجام می‌شود.

اسپانیا روز سه‌شنبه وضعیت لاپالما، جزیره‌ای در شمال مجمع‌الجزایری در ساحل غربی آفریقا، را فاجعه‌آمیز اعلام کرد و ۱۰.۵ میلیون یورو برای کمک مالی به این جزیره اختصاص داد.

ایزابل رودریگز، سخن‌گوی دولت اسپانیا، گفت که بلافاصله ۱۰۷ خانه برای اسکان مجدد خانواده‌هایی که به خاطر فوران آتش‌فشان خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند، تهیه خواهد شد.

سازمان‌های خیریه و شرکت‌ها در سراسر اسپانیا نیز مشغول جمع‌آوری کمک‌های مالی برای خانواده‌هایی‌اند که بر اثر آتش‌فشان خانه‌‌هایشان را از دست داده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان