فوران آتشفشان در پی وقوع زلزله در مجمع‌الجزایر قناری

فوران آتشفشان، پس از ثبت زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ در روز شنبه در فاصله ۱۰۰ متری زیر سطح رخ داد

گدازه و دود در پی فوران آتشفشان در پارک ملی کومبرِه ویخا در ال پاسو-REUTERS/Borja Suarez

آتشفشانی در جزیره لاپالما در مجمع‌الجزایر قناری متعلق به اسپانیا، روز یکشنبه فوران کرد و گدازه‌ها و ابر بزرگی از دود و گردوغبار به هوا پرتاب کرد.

کارشناسان گفته بودند که فوران در منتهی‌الیه غرب آن مجمع‌الجزایر در اقیانوس اطلس، قریب‌الوقوع نیست. اما لرزه‌های شدیدی در ساعات پیش‌از‌ظهر روز یکشنبه، منجر به فوران آتشفشان در ساعت ۱۵:۱۵ بعدازظهر (۲:۱۵ بعد از ظهر به وقت گرینویچ) شد.

تصاویر خیره‌کننده ویدیویی نشان می‌دهد که دود غلیظ شدیدی از آتشفشان در پارک ملی کومبره ویِخا در جنوب آن جزیره به آسمان برخاسته است.

درست پیش از فوران آتشفشان، مسئولان حدود ۴۰ نفر از افرادِ دچارِ مشکلات حرکتی و نیز حیوانات مزارع را از روستاهای اطراف آتشفشان تخلیه کردند.

به گفته وزارت دفاع، سربازان برای کمک به تخلیه مستقر شده‌اند و انتظار می‌رود که ساکنان بیشتری از شهرهای اطراف تخلیه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماریانو هرناندز، رئیس جزیره لاپالما، به تلویزیون جزایر قناری گفت که هیچ گزارش عاجلی از مجروحان یا کشته‌شدگان آن فوران وجود ندارد. او گفت که فوران در پنج نقطه رخ می‌دهد که دو مورد از آن‌ها گدازه به بیرون پرتاب می‌کند.

روز دوشنبه مسئولان محلی سطح تهدید را به سطح زرد ارتقا دادند و ساکنان مناطق در معرض خطر را برای تخلیه آماده کردند.

فوران آتشفشان، پس از ثبت زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲  در روز شنبه در فاصله ۱۰۰ متری زیر سطح رخ داد. چند زمین‌لرزه دیگر نیز که شدیدترین‌شان به بزرگای ۳.۸ بود، صبح روز یکشنبه تشخیص داده شد.

در مجموع، از زمان شروع آخرین زلزله در ۱۱ سپتامبر، بیش از ۶۶۰۰ زمین‌لرزه کوچک در منطقه کومبره ویخا ثبت شده است.

موسسه نشنال جئوگرافیک اعلام کرد که تنها در ساعات صبح یکشنبه، ۳۲۷ زمین‌لرزه شناسایی کرده است.

کمیته علمی طرح پیشگیری از آتشفشان در آن موسسه گفت که احتمال وقوع زلزله‌های شدیدتر نیز وجود دارد و ممکن است به ساختمان‌ها آسیب برساند.

این کمیته که متشکل از کارشناسان است، همچنین اعلام کرد که قسمتی از ساحل جنوب غربی جزیره در معرض رانش زمین و ریزش سنگ قرار دارد.

آخرین فوران لا پالما در سال ۱۹۷۱ رخ داد و در آن یک نفر هنگام عکاسی در نزدیکی جریان گدازه کشته شد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، سفر خود به نیویورک را برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل لغو کرد تا بتواند از خاک اصلی اسپانیا به مجمع‌الجزایر قناری سفر کند.

© The Independent

بیشتر از جهان