ایجاد اردوگاه‌های مهاجران در جزایر قناری

افزایش ۹۰۰ درصدی تعداد مهاجران در اسپانیا

جزایر قناری که به خاطر سواحل زیبایش مقصد گردشگری است حالا به پلی برای مهاجرین به مقصد اروپا تبدیل شده است - DESIREE MARTIN / AFP

اسپانیا در مقابل فشار نهادهای حقوق بشر تسلیم شده است و با ایجاد اردوگاه‌های مهاجران در جزایر قناری موافقت کرده است.

قرار است سه پادگان نظامی در جزایر «تِنِریف»، «فورتِه ونتورا» و «گرَن کِنِاریا» برای جای دادن مهاجرانی که در حال حاضر در چادرها و سرپناه‌های خود زندگی می‌کنند، آماده شود.

به دنبال افزایش قابل توجه تعداد مهاجران به جزایر قناری در سال جاری و پر شدن ظرفیت مراکز ورود آن‌ها به اسپانیا، حدود ۱۵۰۰ مهاجر آفریقایی در چادرهای خود در بندرگاه «آرگینِگین» در مرکز توریستی «موگان» روزگار می‌گذراندند.  

در پی ورود حدود ۲۲۰۰ مهاجر در هفته گذشته، منابع موجود در این منطقه از اسپانیا رو به اتمام گذاشت و مقامات محلی ناگزیر از تقاضای کمک از مسئولان منطقه شدند. 

در این میان، نهاد‌های حقوق بشری، از جمله سازمان‌های عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، از شرایط حاکم بر نحوه زندگی مهاجران در جزایر اسپانیا انتقاد کرده‌اند. 

کارولینا داریاس، وزیر مسئول قلمروهای اسپانیا، روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت: «هدف، کمک به مهاجران به ویژه در بندرگاه «آرگینگین» است. این بدان معنی است که باید هرچه زودتر این بندر را به عملکرد همیشگی‌اش بازگردانیم.»

در سال جاری بیش از ۱۶ هزار مهاجر، یا به عبارت دیگر ۹۰۰ برابر تعداد مهاجران درسال گذشته، از راه خطرناک غرب آفریقا خود را به جزایر اسپانیا رسانده‌اند. 

دولت اسپانیا می‌گوید ۵۷ درصد مهاجران به اتحادیه اروپا از راه جزایر قناری وارد منطقه می‌شوند.

جودیت ساندرلند، کفیل معاونت بخش اروپا و آسیای مرکزی سازمان دیده‌بان حقوق بشر، که هفته گذشته از اردوگاه مهاجران در بندر «آرگینگین» دیدن کرده است، می‌گوید: «آنچه چند روز پیش دیدم، ردیف چادرهایی پرجمعیت بود که مردم روزها درآن می‌مانند و روی زمین می‌خوابند. برای هر ۳۰ تا ۴۰ نفر تنها یک دستشویی موجود است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«نمی‌توانم تصور کنم با دو برابر شدن تعداد آن‌ها اوضاع به چه صورتی در آمده است. حتی با فرض نهایت حسن نیت کارکنان اردوگاه‌ها، شرایط حاکم بر آن‌ها متضمن کرامت انسانی و حقوق اولیه آن‌ها نیست و تصویر مثبتی از اسپانیا نمی‌دهد.»

خانم داریاس اعلام کرده است که اسپانیا با گماردن قایق‌ها و هواپیماهای تجسسی در آب‌های غرب آفریقا، قاچاقچیان انسان را سرکوب خواهد کرد.  

قرار است پلیس اسپانیا نیز در موریتانی، یکی از مراکزی که مهاجران از آن نقطه به اروپا می‌آیند، مستقر شود.

تعداد مهاجرانی که از طریق آب خود را به جزایر قناری در یک صد کیلومتری ساحل غربی مغرب می‌رسانند، در سال جاری ده برابر شده است، اما هنوز با اوج آن که در سال ۲۰۰۶ به ۳۰ هزار نفر رسید، فاصله دارد.

افزایش تدابیر امنیتی در مغرب همراه با مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا به معنی افزایش تعداد مهاجرانی است که از غرب آفریقا خود را به جزایر قناری می‌رسانند.

راه رسیدن به اسپانیا برای مهاجرانی که با قایق‌های چوبی از آب می‌گذرند، بسیار خطرناک است. 

روز جمعه گارد ساحلی اسپانیا ۸۶ مهاجر را از سه قایق شناور در آب نجات داد.

تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰۲ مهاجر وارد خاک اسپانیا شده‌اند. دوازده نفر آن‌ها به بیمارستان منتقل شدند که یکی از آنان ساعاتی بعد درگذشت.

ماه گذشته ۱۴۰ مهاجر به دنبال آتش گرفتن و واژگون شدن قایقشان در آب‌های ساحلی سنگال، کشته شدند. 

© The Independent

بیشتر از جهان