اتحادیه اروپا: با رئیس‌جمهوری مستاصل بلاروس همکاری نمی‌کنیم

اتحادیه اروپا از سیاست لوکاشنکو در وادار ساختن مردم بلاروس به مهاجرت به این اتحادیه انتقاد کرد

الکساندر لوکاشنکو پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال گذشته تحت تحریم اتحادیه اروپاست- SHAMIL ZHUMATOV / POOL / AFP

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا با متهم کردن آلکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس به راندن مهاجران از روی ناامیدی به سوی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه تحریم‌های اعمال شده علیه رئیس‌جمهوری مستبد بلا روس را با قدرت حفظ خواهد کرد.

یلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت الکساندر لوکاشنکو «شریکی نیست که ما آماده همکاری با او باشیم و ۲۷ کشور عضو اتحادیه نمی‌تواند اقدامات وی را بپذیرند.»

یوهانسون پس از گفتگو با نیکوس نوریس، وزیر کشور قبرس، گفت: «ما دیده‌ایم که لوکاشنکو فردی مستأصل است که اکنون تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز قرار دارد و واقعاً نمی‌تواند با آن کنار بیاید.»

او افزود: «بنابراین او با ناامیدی عمل می‌کند و مردم را صرفا با هدف وارد کردن آنها به اتحادیه اروپا، وادار به مهاجرت می‌کند و البته، ما نمی توانیم این اقدام را بپذیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های اخیر، شمار نامعمولی از مهاجران از خاورمیانه و آفریقا، و پناهندگانی از کشور همسایه بلاروس وارد لهستان و لیتوانی، دو کشور عضو اتحادیه اروپا شده‌اند.

هجوم مهاجران لیتوانی پس از اعمال تحریم‌ها علیه دولت لوکاشنکو بر سر انتخابات ریاست جمهوری مورد مناقشه این کشور در اوت سال گذشته و سرکوب مخالفان آغاز شد.

دولت‌های لهستان و لیتوانی در مرز خود با بلاروس، وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند و با تعیین یک یک نوار یک کیلومتری در مرز با این کشور، از ورود هر کس جز مرزبانان  و پرسنل ارتش و سرویس های امنیتی جلوگیری می‌کنند. آنها همچنین در حال ساخت موانعی با سیم خاردار در مرز خود با بلاروس هستند.

دست کم پنج مهاجر در تلاش برای عبور از بلاروس به لهستان و لیتوانی از منطقه‌ای با جنگل متراکم و باتلاقی جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر از جهان