لوکاشنکو در مراسمی ضربتی و اعلام‌نشده سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد

«حتی کرملین گفت مراسم تحلیف لوکاشنکو موجب تعجب آنها شده است»

معاون مطبوعاتی لوکاشنکو گفت که مراسم تحلیف «به هیچ وجه مخفی نبود» چرا که ۷۰۰ نفر میهمان در این مراسم دعوت داشتند-ANDREI STASEVICH / BELTA / AFP

الکساندر لوکاشنکو، رهبر اقتدارگرای بلاروس، در یک مراسم پنهانی در کاخ خود در شهر مینسک خودش را به ریاست جمهوری منصوب کرد.

این حاکم «سبیل کلفت» که ۲۶ سال است بر کرسی ریاست تکیه زده، روز چهارشنبه در میان حاضرین، که عمدتا از مسئولان بی‌مسئولیت بودند، به ایراد سخنرانی پرداخت و آن لحظه را روز «پیروزی قاطع و به یاد ماندنی» خود خواند.

وی گفت: «ما نه تنها رئیس مملکت را انتخاب کردیم، بلکه از ارزش‌ها، زندگی آرام، حاکمیت و استقلال خود دفاع کردیم».

تا آخر روز معلوم نشد او دقیقا چه کسی را متقاعد کرده است. بسیاری از قدرت‌های اروپایی، از جمله آلمان، بارها اعلام کرده‌اند که ریاست جمهوری او را به رسمیت نمی‌شناسند. حتی کرملین گفت مراسم سوگند ریاست جمهوری موجب تعجب آنها شده است.

هزاران نفر از مردم در مینسک و سایر شهرهای کوچک و بزرگ سراسر کشور، در اعتراض به این اقدام به خیابان‌ها ریختند. بعضی‌ها با گذاشتن تاج روی سر خود به مسخره کردن حاکم دیکتاتور خود پرداختند و بعضی دیگر «زنجیره اتحاد» انسانی تشکیل دادند. پاسخ رژیم به این حرکت مردم خشونت‌آمیز بود و برای اولین بار در شش هفته گذشته به ماشین آب‌پاش روی آوردند. گزارش‌ها از زخمی شدن جدی مردم حکایت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از روزی که لوکاشنکو ادعا کرد ۸۰ درصد رأی‌ها را در انتخابات به وضوح تقلبی ۹ آگوست به دست آورده ۴۵ روز می‌گذرد. این ادعاهای دروغین، و عکس‌العمل شدید مردم، جریانی از هفته‌ها اعتراض سراسری را در پی داشت. دست کم پنج نفر در درگیری‌ها کشته شدند و هزاران نفر دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

لوکاشنکو با توجه به مهلت قانونی دو ماهه سوگند ریاست جمهوری، دو هفته دیگر فرصت داشت که رسما «پیروزی» خود را ثبت کند. اما نگرانی از این که انجام مراسم به صورت عمومی ممکن است به یک اعتراضات عظیم تبدیل شود، ظاهرا او را وا داشته که مراسم سوگند را امروز و در خفا برگذار کند.

از ساعات آغازین روز چهارشنبه، شایعه انجام مراسم تحلیف در مینسک پیچید. ناظران شاهد حضور سربازان و ماشین‌های ارتش در اطراف کاخ لوکاشنکو بودند. تا ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، دیده شد مقامات عالی‌رتبه در لباس‌های رسمی وارد کاخ می‌شوند.

و مسئولیت پوشش خبری مراسم به خبرگزاری رسمی دولتی بلاروس واگذار شده بود که تقریبا یک ساعت بعد خبر را تأیید کرد.

این خبرگزاری اعلام کرد: «الکساندر لوکاشنکو در حالی که روی کتاب قانون اساسی دست گذاشته بود سوگند خود را به زبان بلاروسی ایراد کرد و صورت‌جلسه مراسم سوگند را به امضاء رساند. پس از آن لیدیا یرموشینا، رئیس ستاد انتخابات حکم ریاست جمهوری وی را تسلیم کرد».

معاون مطبوعاتی لوکاشنکو، در پاسخ به ابراز تعجب سایرین، گفت که مراسم تحلیف «به هیچ وجه مخفی نبود» چرا که ۷۰۰ نفر میهمان در این مراسم دعوت داشتند.

اقدام لوکاشنکو به ایراد سوگند ریاست جمهوری بعید است که در اصول تغییری ایجاد کند. این مدیر سابق دامداری هنوز هم از وفاداری نیروهای امنیتی خود سود می‌برد، که دستشان به یک خون آلوده است. ولی او هنوز با بزرگتررین چالش عمر سیاسی خود دست و پنجه نرم می‌کند. وی اعتماد بیشتر قشرهای مردمی را از دست داده است، از جمله طبقه کارگر که زمانی خود را جزو آنها می‌دانست.

اصولا تنها منبع قدرت قابل اتکا لوکاشنکو مسکو است، که با آنها هم رابطه کاملی ندارد. ولادمیر پوتین قول مشخص ضمانت امنیت داده است، اما در عوض خیلی بیشتر طلب می‌کند.

رهبر اپوزیسیون،  که تقریبا به طور قطع برنده انتخابات ۹ آگوست بود، مراسم سوگند لوکاشنکو را «لودگی» خواند. وی در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد از مسئولین خواست به دستورات «غیرقانونی» او عمل نکنند.

وی گفت: «من تنها رهبری هستم کسی که توسط مردم بلاروس در انتخابات برنده شد. تنها اتفاقی امروز عملا افتاد این بود که لوکاشنکو سرنگون شد».

© The Independent