بحران مهاجران؛ فاجعه انسانی در مزرهای لهستان و بلاروس

مرزبانان لهستانی اعلام کردند که تعداد بی‌سابقه‌ای از مهاجران سعی داشتند به صورت غیرقانونی وارد شوند

با فرا رسیدن سرما و سخت‌تر شدن اوضاع و شرایط، احتمالا افراد بیشتری جان خود را از دست خواهند داد - Wojtek RADWANSKI / AFP

اولین تلفات مهاجران در تلاش برای ورود به اتحادیه اروپا در مرز لهستان با بلاروس تایید شد.

با وخیم شدن وضعیت مهاجرانی که در مرز لهستان گیر افتاده‌اند، این ماجرا در هفته‌های اخیر به یک رسوایی ملی مبدل شده و با تایید مرگ چهار نفر از سوی مقام‌های لهستانی، اوضاع این بحران انسانی ناراحت‌کننده‌تر هم شده است.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان، روز دوشنبه، ۲۰ سپتامبر، اعلام کرد: «جنازه سه نفر که سعی داشتند غیرقانونی از مرز عبور کنند، در مناطق مرزی پیدا شده است.»

در همین حال، مقام‌های بلاروس که کشورهای همسایه یعنی لهستان، لتونی و لیتوانی، آنان را متهم می‌کنند که مهاجران خاورمیانه‌ای را به سمت مرزهای منطقه شینگن هدایت می‌کنند، مرگ نفر چهارم را هم اعلام کرده‌اند.

آن‌ها ادعا کردند جنازه یک زن عراقی ۳۹ ساله از بخش لهستانی مرز به سمت بلاروس، روی زمین کشیده شده و بنگاه خبری بلاروس به نقل از همسر آن زن ادعا کرده که خشونت مرزبانان لهستانی به مرگ همسرش منجر شده است.

بنگاه خبری بلاروس به نقل از او نوشته است: «همسرم حال خوشی نداشت. خیلی خسته بود و خیلی آهسته حرکت می‌کرد. یکی از مرزبانان لهستانی دستکش‌هایی به دست داشت که رویه‌اش فلزی بود. او همسرم را به‌شدت هل داد و او زمین خورد.»

آقای موراویه‌تسکی ادعای بلاروس را دروغ دانسته و گفته که تلاش برای «بدنام کردن» لهستان را الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، و در هماهنگی با مسکو ترتیب داده است.

با این حال، مرگ سه مرد در سمت لهستانی مرز در اثر سرمازدگی و خستگی مفرط، باعث شده است که فقدان کمک‌رسانی به مهاجران درمانده در مرکز توجه قرار گیرد.

جنازه مردی عراقی در نزدیکی روستایی مرزی پیدا شد، مرد دیگری در زمین‌ یک مزرعه‌ جان باخته بود و جنازه نفر سوم در جنگل‌های اطراف پیدا شد.

مقام‌های لهستانی هشت نفر را برخی از آن‌ها کودک بودند و در باتلاقی گیر کرده بودند نجات دادند. هفت نفر از آن‌ها باید در بیمارستان بستری می‌شدند.

این‌ها نمونه‌های تلخی از خطراتی‌اند که مهاجرانی که سعی دارند از بلاروس به اتحادیه اروپا وارد شوند با آن‌ها مواجه‌اند؛ با این حال، مرزبانان لهستانی اعلام کردند که در آخر هفته گذشته، تعداد بی‌سابقه‌ای از مهاجران سعی داشتند به صورت غیرقانونی از بلاروس به این کشور وارد شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با بیشتر شدن تلاش افراد برای عبور از مرز و افزایش روزافزون تعداد آنان، بیم آن می‌رود که با فرا رسیدن سرما و سخت‌تر شدن اوضاع و شرایط، احتمالا افراد بیشتری جان خود را از دست بدهند و از آنجا که دولت لهستان هم در منطقه‌ای به شعاع سه کیلومتری مرز خود وضعیت اضطراری اعلام کرده است، این نگرانی وجود دارد که رسیدگی به وضعیت وخیمی که پیش روی مهاجران است، مسدود و متوقف شود.

ایندیپندنت با گرزگورز کوکوکا، سخنگوی گروهی از وکلای ورشو که وکالت مهاجران افغان را که در اوسنارز گورنی، در مرز لهستان با بلاروس، گیر افتاده‌اند، بر عهده‌ دارند، درباره رو به وخامت گذاشتن این وضعیت صحبت کرده است.

آقای کوکوکا گفت: «مقام‌های لهستانی در منطقه مرزی وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند. این بدان معنی است که خبرنگاران رسانه‌ها و کارمندان سازمان‌های مردم‌نهاد از حضور در منطقه ممنوع شده‌اند.»

او افزود: «این باعث می‌شود وضعیت منطقه حتی پیچید‌ه‌تر شود. ما اکنون نگران جان این افرادیم چرا که هوا هم سردتر خواهد شد.»

کمک‌هایی برای افرادی که در اوسنارز گورنی گیر افتاده‌اند ارسال شده است اما آقای کوکوکا می‌گوید اقدام‌های فعلی کافی نیستند.

او گفت: «علی‌رغم تمهیدات موقتی دادگاه اروپایی حقوق بشر، افراد مذکور در وضعیت تاسف‌باری قرار دارند و لهستان هم برای اعمال این تمهیدات موقتی شرایطی وضع کرده است.»

برخی از تحلیلگران لهستانی سازمان‌های بین‌المللی نظیر اتحادیه اروپا و ناتو را سرزنش می‌کنند چون از آن‌ها در برابر روش‌های «جنگ ترکیبی» که از طرف رژیم لوکاشنکو به کار بسته شده‌ است، حمایتی نمی‌کنند.

گفته می‌شود تلاش بلاروس برای هدایت مهاجران به سمت لهستان با نیت ناپایدار کردن مرزهای شرقی منطقه شینگن انجام می‌شود.

با توجه به مدارک فعلی و اینکه مهاجران در روز روشن جان می‌بازند و لهستان برای اولین بار از زمان سقوط کمونیسم در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده است، به نظر می‌رسد روش‌های مذکور جواب داده‌اند.

آقای موراویه‌تسکی اعلام کرده است که ۵۰۰ سرباز لهستانی دیگر به منطقه مرزی اعزام خواهند شد تا تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود مهاجران به این کشور تقویت شود.

او گفت: «ما با عزم و اراده مصمم از مرز لهستان دفاع خواهیم کرد.»

متاسفانه حمایت سیاسی و پشتیبانی عمومی شهروندان لهستان در استقبال از مهاجران درمانده و افرادی که در مرزها گیر افتاده‌اند هم بسیار اندک است. دونالد تاسک، رهبر حزب مخالف لهستان، کمک‌های بشردوستانه را خواستار شده ولی موضع دولت را که تامین و تضمین امنیت مرزهای لهستان ضروری است، تکرار کرده است.

از آنجا که اخیرا حصاری نیرومند برای جلوگیری از ورود مهاجران در مرز این  کشور احداث شده است، گروهی که به مهاجران کمک می‌کند اعلام کرده است: «سیم‌ خاردارها به نماد جدید لهستان مبدل شده‌اند.»

موضع سختگیرانه لهستان در مقابل هجوم مهاجران شاید از این تصمیم این کشور نشات می‌گیرد که نمی‌خواهد بازیچه تجاوزهای لوکاشنکو شود، اما این امر برای کسانی که با خطر و مرگ در مرز دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تسلای خاطری اندک است. مهاجران گیرافتاده میان تنش و جنگ ژئوپلتیک بلاروس با اتحادیه اروپا، با سردتر شدن روزها و شب‌های پیش رو با خطرات بیشتری هم مواجه خواهند شد.

© The Independent