کارزار کمک به شهرنوش پارسی پور

شهرنوش پارسی پور، نویسنده بنام ایرانی و خالق کتاب مردان بدون زنان طی انتشار ویدیویی در صفحه فیس بوکش از مردم کمک خواست. این نویسنده ۷۳ ساله مقیم آمریکا در این ویدیو از نیازش به خرید یک خانه دو خوابه گفت: «با خودم فکر می‌کنم نویسنده‌ای که هفتاد و سه سال در این دنیا زندگی کرده چرا باید این‌قدر بدبخت باشد که حتی نتواند یک خانه دوخوابه بخرد. چرا من نباید بتوانم یک خانه دوخوابه بخرم با این که کتاب‌هایم در دنیا به بیست و پنج شش زبان‌ مختلف ترجمه شده؟»

ماجرا از این قرار است که خانم پارسی پور ساکن یکی از ساختمانهای ویژه سالمندان است که به وی اجازه ندادند تا پسر ۵۰ ساله اش که پیشتر و پیش از طلاقش ساکن استرالیا بود، با او زندگی کند و وی به همین دلیل در صدد تهیه منزلی است که بتوانند هر دو با هم زندگی کنند. هر چند این کارزار بازتابهای زیادی در پی داشت ولی سوالات و ابهاماتی نیز باقی گذاشته بود. نگین حسینی، روزنامه نگار، در صفحه فیس بوکی خود نوشت: «ویدیوی خانم پارسی پور سوالات زیادی را ایجاد کرد، از جمله این سوال (که سوال من نیز بود) که چرا پسر ایشان که طبیعتا باید بزرگسال باشد و درآمدزایی کند، همچنان متکی به مادر است که امروز در شرایطی دشوار، از دیگران کمک طلبیده؟ من از دوستی معتمد که با خانم پارسی‌پور آشنایی دارد سوال کردم. این دوست به من گفت که پسر خانم پارسی‌پور دارای بیماری افسردگی شدید است که امکان کار و درآمدزایی را از او سلب کرده و ایشان را در ردۀ افراد با نیازهای ویژه قرار داده است. من جواب سوالم را گرفتم و قانع شدم».

وی ادامه می دهد: «به عنوان کسی که سال‌هاست در حوزه معلولیت و بیماری‌ها کار کرده و نوشته‌ام، می‌دانم که زندگی با بیماری‌های روحی یا روانی (روی اسم آن اختلاف نظر هست) دشواری‌های خاص خودش را دارد و برخلاف بسیاری از معلولیت‌های جسمی که در صورت مناسب بودن محیط و فضای خانه، فرد دارای معلولیت می‌تواند بطور مستقل زندگی کند، کسانی که با بیماری‌های روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، در بسیاری موارد نیازمند مراقبت و همراهی شخصی نزدیک (ترجیحا از اعضای خانواده) هستند. من به شخصه که سال‌های نه خیلی دور، کتاب‌های خانم پارسی پور را بدون پرداخت هزینه تهیه کردم و خواندم، خودم را مدیون ایشان می‌دانم و باید که این قرض را ادا کنم. بر این اساس، کمک کوچکی که به خانم پارسی پور خواهم کرد، نه منتی بر سر ایشان، بلکه برگرداندن قرضی است که سال‌هاست نزدم مانده بود و مترصد فرصتی بودم دستمزد کتاب‌هایی را که انتشارشان ممنوع بود و مثل خیلی‌ها زیرزمینی تهیه کردم، به ایشان بپردازم. اگر شما هم مثل من دین دارید، امروز که ایشان به هر دلیل نیاز به همراهی ما دارد، قرض‌تان را ادا کنید. اگر هم دینی ندارید، می‌توانید به هموطنی که باید فرزند دارای نیازهای ویژه‌اش را در کنار خودش داشته باشد، کمک کنید شاید این شرایط سخت، اندکی -فقط اندکی- بهتر شود».

این کارزار طی ۴ روز توانست بیش از ۳۰ هزار دلار کانادا جمع آوری کند هرچند این مبلغ هنوز برای خرید یک خانه دو خوابه کافی نیست.

از دیگر آثار شهرنوش پارسی پور می توان به «طوبا و معنای شب»، «عقل آبی»، «سگ و زمستان بلند»، «آداب صرف چای در حضور گرگ» و «خاطرات زندان» اشاره کرد. وی در هر دو دوران پهلوی و جمهوری اسلامی به زندان افتاده است. اکثر این کتابها دهه هاست که به صورت زیرزمینی و یا دیجیتال منتشر می شوند بدون آنکه حق الزحمه آن به نویسنده پرداخت شود.

همزمانی این درخواست وی با افشای خبر اختلاس در پتروشیمی و افشای نام مرجان شیخ الاسلامی معنای دیگری به وضعیت زندگی این نویسنده نامدار داده است.

پارسی پور متولد ۱۳۲۴ در تهران و فارغ التحصیل دانشگاه تهران و دانشگاه سوربن فرانسه است. وی سال ۱۳۴۶ با ناصر تقوایی، کارگردان سینما ازدواج کرد که پسرش حاصل این ازدواج است. وی سال ۱۳۵۲ جدا شد و در دهه هفتاد شمسی به آمریکا مهاجرت کرد.

بیشتر از فرهنگ و هنر