نتیجه انتخابات هنگ‌کنگ؛ یک مخالف؛ ۱۴۹۹ طرفدار پکن

این انتخابات اولین رای‌گیری بعد از اصلاحاتی بود که با بررسی سابقه کاندیداهای منتخب اطمینان حاصل می‌کرد آنها به پکن وفادار باشند

پلیس امنیت ملی هنگ کنگ حداقل سه نفر از اعضای گروه سیاسی «سیاست‌گرایی دانشجویی» را به اتهام «توطئه برای تحریک براندازی» بازداشت کرد-Peter PARKS / AFP

تنها یک کاندیدای متمایل به مخالفان در کنار ۱۴۹۹ نامزد طرفدار پکن در کمیسیون انتخابات هنگ کنگ در روز دوشنبه، ۲۰ سپتامبر، رای آورد. این انتخابات اولین رای‌گیری بعد از اصلاحاتی بود که با بررسی سابقه کاندیداهای منتخب اطمینان حاصل می‌کرد آنها به پکن وفادار باشند.

انتظار می‌رفت نتیجه انتخابات تا شامگاه یکشنبه اعلام شود ولی به گفته مقامات به خاطر مشکلاتی در روند احراز هویت برگه‌های رای، اعلام نتایج چند ساعت به تعویق افتاد. آنها افزودند احتمالا عدم پر کردن صحیح مدارک از طرف برخی از مقامات منجر به تاخیر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت هنگ کنگ با صدور بیانیه‌ای گفت: «بعد از ارتقای سیستم رای‌گیری، کمیته انتخابات جدید متشکل از تعدادی از زیرمجموعه‌ها است و طیف‌های وسیعی را نمایندگی می‌کند. این ویژگی جدید قانون اساسی منجر به تسهیل ارتباطات منطقی میان قوه مجریه با مقننه می‌شود و به نحوی کارآمد کارایی دولت را بهبود می‌بخشد.»

ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش کرد، دفتر چین در هنگ کنگ گفت این انتخابات به شهر هنگ کنگ کمک کرد از مسیر افتادن در «گرداب سیاست زدگی» دور شود. این دفتر افزود، انتخابات همچنین به تشویق «ایجاد منطقی فرهنگ رای‌گیری غیرمستقیم» کمک کرد که آن را «به گامی واقعی و مستحکم در پیشبرد دموکراسی و حکومت‌داری خوب» تبدیل می‌کند.

کمیته انتخابات اکنون ۴۰ تن از ۹۰ قانون‌گذار خود برای شورای قانونی بازسازی شده را در ماه دسامبر انتخاب می‌کند و در ماه مارس رهبر بعدی مورد حمایت چین را برای شهر منصوب خواهد کرد. این انتخابات بعد از اصلاحاتی در قوانین انتخاباتی منطقه انجام شد که در ماه مه معرفی شدند تا اطمینان حاصل شود تنها «وطن‌پرستان» یا افرادی که طرفدار چین تلقی می‌شدند حکومت این منطقه نیمه خودمختار را به دست بگیرند. گرچه تعداد کرسی‌های این کمیته از ۱۲۰۰ به ۱۵۰۰ نفر افزایش یافت، اما تعداد رای‌های مستقیمی که برای تعیین کرسی‌های کمیته در صندوق رای ریخته می‌شوند از ۲۴۶ هزار به کمتر از ۸ هزار رای کاهش یافت.

این تغییرات بعد از اعتراض‌های طرفداران دموکراسی در سال ۲۰۱۹ اعمال شد. علاوه بر تغییراتی گسترده، از موارد معرفی شده در این اصلاحات قانون امنیت ملی سختگیرانه‌ای بود که هر عملی که پکن تجزیه‌طلبانه، تروریستی، یا توطئه با قدرت‌های خارجی تلقی می‌کرد را مجازات می‌کند. در نتیجه اکثر کنشگران هوادار دموکراسی از این شهر فرار کردند و ۱۴۰ نفر تحت قانون جدید بازداشت شدند.

در اتفاقی مرتبط، پلیس امنیت ملی هنگ کنگ حداقل سه نفر از اعضای گروه سیاسی «سیاست‌گرایی دانشجویی» را به اتهام «توطئه برای تحریک براندازی» بازداشت کرد، اتهامی که شامل کمک به ارائه تنقلات به زندانیان بود که به ادعای پلیس با نیت جمع‌آوری هواداران انجام شده است.

پلیس در یورش خود مواردی نظیر شیرینی‌جات، ماسک‌های جراحی، بیسکویت، کرم پوست و کتاب‌ ضبط کرد در حالی که یک زندانی مجاز است این موارد را از بیرون از زندان دریافت کند. استیو لی، فرمانده ارشد پلیس گفت: «کمک به زندانیان ایرادی ندارد ولی بستگی به نیت طرف دارد. اگر نیت آن باشد که به زندانیانی با افکار مشابه با خود کمک کرد تا هوادارانی بیشتر جذب کرد و به نقض امنیت ملی ادامه داد آنگاه این قطعا مشکل‌ساز خواهد بود.»

او به رسانه‌ها گفت، این گروه از مردم خواسته است «برای انقلاب بعدی آماده» شوند، شعاری که تحت قانون امنیت ملی جدید غیرقانونی تلقی می‌شود.

گزارش‌های تکمیلی از سایر بنگاه‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان