دامینیک راب: تعلیق پارلمان کاملا مناسب است

وزیر خارجه ایرلند، بریتانیا را به بی‌منطقی مطلق متهم کرد

Markku Ulander / Lehtikuva / AFP

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد که اقدام بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور، برای تعلیق پارلمان «کاملا مناسب» است و کسانی که آن را یک بی‌حرمتی به قانون اساسی توصیف کرده‌اند، مزخرفمی‌گویند.

آقای راب در کنفرانس وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در فنلاند شرکت کرده بود. از او سئوال شد آیا هدف تعلیق پارلمان به مدت ۶هفته، ممانعت از بررسی موشکافانه‌ یبرگزیت بدون توافق (با اتحادیه اروپا) نبوده؟

او پاسخ دادکه این اقدام «در واقع قانونی» است.

آقای راب گفت: «ما دو هفته پارلمان داشتیم که طیآن تنها درباره برگزیت صحبت کردیم و از حالا تا پایان اکتبرهم این فرصت را داریم تاتمام جنبه‌های آن را بررسی کنیم». 

وزیر خارجه بریتانیا،در واکنش به این که برای «بررسی تمام جنبه‌ها»و احتمال خروج کشور از اتحادیه بدون توافق،تنها چند روز تا پایان اکتبرباقی خواهد ماند،گفت:«تا پیش از اجلاس سران اروپا در ماه اکتبر وقت هست، و من فکر می‌کنم فقطحدود چهار روز از فرصتی کم خواهد شد که قبلا پیش از خروج از اتحادیه اروپا می‌داشتیم. با اینحال، خواهیم توانست مردم بریتانیا را در جریان اقداماتیبگذاریمکه قصد داریم در مورد اداره بهداشت عمومی انجام دهیم؛که بسیار مهم است».

اما سایمون کاوِنی، وزیر خارجه ایرلند، بریتانیا را متهم کرده که در برخورد با مذاکرات «مطلقا بی‌منطق»بوده. او افزد: آقای جانسون باید بداند که اتحادیه اروپا تقاضاهای او را نخواهد پذیرفت. 

آقای کاونی که او هم در کنفرانس هلسینکی حضور داشت،گفت: «بوریس جانسون موضعی بسیارروشن و قاطع اختیار کرده، اما این موضعی کاملاغیرمعقولاست که اتحادیه اروپا نمی‌تواند آن را تسهیل کندو او هم باید این را بداند».

«ما همه خواهان یک توافق هستیم، اما در حال حاضر، هیچ (پیشنهاد) معتبری از طرف دولت بریتانیا ارائه نشده است».

«هیچ کشوری به اندازه ایرلند خواهان یک توافق نیست. اما این توافق باید بر مبنای یک موافقتنامه خروج باشد و با آن مطابقت داشته باشد».

آقای جانسون اعلام کرده که مسئله مرز ایرلند باید حذف شود تا لندن یک توافق را (با اروپا) بپذیرد. او افزوده که گزینه‌های دیگری هم وجود دارد. 

آقای کاونی اما می‌گوید: «اگر گزینه‌های دیگری برای مسئله مرز ایرلند وجود دارد که همان کار را می‌کند، خوب، بگذارید این گزینه‌ها را بشنویم. و اگر بتوانیم بر اساس آن به توافق برسیم، قبول است. اما (این گزینه‌ها) باید معتبر باشد». 

«نمی‌توان به سادگی گفت ما باید مسئله مرزی را کنار بگذاریم و آن را در مذاکرات آتی حل کنیم،بدون آن که راهی معتبر برای انجام آن داشته باشیم. این مسئله خود به خود حل نخواهد شد».

وزیر خارجه ایرلند اضافه کرد که گزینه‌های دیگری که دولت جانسون برای مسئله مرزی ایرلند ارائه داده، «مبهم»بوده و هربار دابلین خواهان جزئیات بیشتری شده،«پاسخ متقاعدکننده نیست».

«در واقع، گاهی هیچپاسخی دریافت نمی‌کنید».

از سوی دیگر، گرانت شَپس وزیر ترابری بریتانیا در واکنش به اظهارات آقای کاونی گفت: «واقعیت ندارد، ما گزینه‌ها را ارائه کرده‌ایم».

اما فضای حاکم بر کنفرانس هلسینکی،در مورد آن‌چه ممکن است پیش بیاید،همچنان بدبینانه ادامه یافت.

به علاوه، ژان اَسِلبُرن ، وزیر خارجه لوگزامبورگ، با اشاره به احتمال یک برگزیت بدون توافق گفت: «نگرانم چون این برای تک تک و همه ما یک فاجعه، اسباب تاسف هزاران هزار کارگر و کارمند، و بی‌تردید مولد رنج و ناراحتی بسیار است».

اورماس رینسالو، وزیر خارجه استونی نیز تاکید کرد که ایرلند در راه رسیدن به یک توافق، نادیده انگاشته نخواهد شد. او در اشاره به وقایع اخیر لندن (تعلیق پارلمان) گفت:این امر یک برگزیت بدون توافق را محتمل‌تر کرده است.

او ادامه داد: «به عنوان یک واقعیت می‌گویم که این‌چنین است و ما باید خود را برای آن آماده کنیم».

استفان بلوک، وزیر خارجه هلند هم تایید کرد که به رغم «مذاکرات جدی» که روز چهارشنبه در بروکسل انجام شد، دولت آقای جانسون و اتحادیه اروپا موفق نشدند اختلافاتشان را در مورد شرایط خروج بریتانیا، از میان بردارند.

«ما همچنان امیدواریم بشود از برگزیت بدون توافق اجتناب کرد و مشتاقانه منتظر هرگونه پیشنهاد بریتانیا هستیم که در توافق خروج بگنجد».

همچنین، پیتر شیجارتو، وزیر خارجه مجارستان، نسبت به پیامد بلند مدت بالاگرفتن اختلافات (میان بریتانیا و اتحادیه اروپا) اظهار نگرانی کرد.

او گفت: «امیدواریم نحوه این جدایی، همکاری‌های مفید میان طرفین را در آینده غیرممکن نکند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent