درمان جدید سرطان تخمدان: کوچک شدن تومور در نیمی از بیماران

این یافته شاید بدان معنی باشد که «پیشرفت قابل توجهی» برای درمان بیماران حاصل می‌شود

محققان می‌گویند از نتایج آزمایش بر روی بیماران، «خوشحال‌اند»  - GUILLAUME SOUVANT / AFP

به گفته محققان، درمانی جدید برای نوعی پیشرفته از سرطان تخمدان در کاهش اندازه تومورها «به شدت موثر» است.

طی مرحله اول آزمایشی در مقیاس کوچک، ترکیب داروهای VS-6766 و دفاکتینیب منجر به واکنش قابل توجه ۱۱ بیمار از ۲۴ مریض شرکت کننده (۴۶ درصد) در آزمایش شد.

نتیجه این ترکیب در بیمارانی که تومورهایی شکل گرفته از جهش ژنتیکی کی‌رس (KRAS) داشتند، بهتر هم بود و ۶۴ درصد از آنان به دارو واکنش نشان دادند.

محققان می‌گویند از نتایج «خوشحال» هستند و اگر همین نتایج در آزمایش‌های وسیع‌تر هم تکرار شود، شاید بدان معنی باشد که «پیشرفت قابل توجهی» برای درمان بیماران حاصل می‌شود.

این پژوهش از سوی تیمی از محققان موسسه تحقیقات سرطان در لندن و بنیاد اوقاف رویال مارسدن از نظام پزشکی بریتانیا انجام شد.

این پژوهش شامل بیمارانی بود که درجات خفیف سرطان سروزی تخمدان داشتند که کمتر رایج است و بیشتر در سنین پایین‌تر ایجاد می‌شود.

موسسه تحقیقات سرطان گفت کمتر از ۱۳ درصد بیماران مبتلا به این نوع از بیماری به شیمی‌درمانی، و کمتر از ۱۴ درصد به هورمون درمانی واکنش نشان می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیمارانی که در آزمایش شرکت کردند، از ۳۱ تا ۷۵ سال سن داشتند و میانگین، حدود ۲۳ ماه از زمان ابتلا تا زمان پیشرفت سرطان در آن‌ها می‌گذشت.

پروفسور کریستیان هلین، مدیرعامل موسسه تحقیقات سرطان، گفت: «این مطالعه، درک عمیق ما را از این که سرطان چگونه سوخت مورد نیاز برای رشد خود را تامین می‌کند و مقاوم می‌شود، به (دستیابی به) دارویی کاملا هدفمند برای بیمارانی تبدیل کرده است که اکنون از درمان‌های اندکی برخوردارند.»

او ادامه داد: «دانشمندان اکنون دهه‌ها است مشغول تحقیق روی درمان‌هایی هستند که بتواند سرطان‌های ناشی از جهش کی‌رس را به گونه‌ای موثر هدف قرار دهد. بی‌نظیر است که آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که این درمان خیلی برای گروه بیماران مذکور موثر است و مرحله دوم آزمایش‌ها همینک آغاز شده است.»

دکتر سوزانا بانرجی، از موسسه تحقیقات سرطان و مشاور پزشکی سرطان‌شناسی و رئیس تحقیقات واحد زنان و زایمان بنیاد رویال مارسدن، گفت: «اگر این یافته‌ها در آزمایش‌های بزرگ‌تر هم تایید شود، حاکی از پیشرفتی قابل توجه در درمان درجات خفیف سرطان سروزی تخمدان خواهد بود.»

محققان می‌گویند درمان‌ ترکیبی در بیمارانی موثر بود که قبل از آزمایش، مهارکننده مک (MEK) را دریافت کرده بودند.

مهارکننده مک دارویی است که باعث می‌شود تومورها کوچک شوند، ولی معمولا با ایجاد مقاومت در تومور نسبت به آن درمان، تاثیر آن متوقف می‌شود.

دکتر بانرجی گفت: «خیلی خوشحالم که ترکیب این داروها این قدر خوب روی گروهی از بیمارانی کار کرد که شدیدا به درمانی جدید نیاز داشتند؛ از جمله کسانی که پیش‌تر با مهارکننده مک مورد درمان قرار گرفته بودند. خیلی امیدواریم که این درمان بتواند به مداوای استاندارد زنان مبتلا به درجات خفیف سرطان سروزی تخمدان مبدل شود.»

نتایج این پژوهش در همایش ۲۰۲۱ کنگره پزشکی سرطان‌شناسی جامعه اروپایی ارائه شد.

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent