شناسایی افراد واکسن زده و همچنان در معرض ابتلا به کرونا با ابزار جدید

«این دستگاه در مورد گفت‌وگوهای میان پزشکان و بیماران در مورد میزان خطر و کمک به اخذ تصمیات مشترک، اطلاع رسانی می‌کند»

محققان شاخص‌های مرکب از عواملی مانند سن، جنسیت، نژاد و زمینه سرایتی کووید را درنظر گرفته‌اند - Ted ALJIBE / AFP

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که مبتلایان به زوال عقل، پارکینسون یا بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های کلیوی پس از واکسیناسیون بیش از سایرین در معرض ابتلا به کووید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ قرار دارند.

ابزار موسوم به «کیو کووید»، تولید دانشگاه آکسفورد، نشان می‌دهد که هرچند پس از واکسیناسیون احتمال ابتلا به نوع حاد کووید‌ـ ۱۹ کم است اما برخی نسبت به دیگران بیشتر آماده ابتلا به این بیماری‌اند.   

کارشناسان می‌گویند سن بالا «یکی از عوامل مهم خطر» است زیرا سالمندان واکسینه‌شده در مقایسه با جوانان بیشتر در معرض ابتلا به کووید هستند.

هندی و پاکستانی تبارهای واکسینه‌شده نیز بین اقوامی‌اند که با خطر ابتلای بیشتری روبه‌رواند.

افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از جمله سندرم دان (منگولیسم)، بیماری‌های کلیوی، سیکل سل (کم‌خونی داسی)، ایدز و سیروز کبدی نیز در معرض ابتلا به نوع حاد کووید‌اند. این افراد همچنین بیش از سایرین با عوارض ناشی از واکسیناسیون در بیمارستان بستری می‌شوند. 

آلگوریتم جدید ابزار «کیو کووید» که نخست در سال ۲۰۲۰ ساخته شد و در اعمال سیاست جلوگیری از ابتلای افراد آسیب‌پذیر تاثیر داشته است، پیش‌بینی می‌‌کند چه افرادی در معرض ابتلا به کووید حاد بعد از ۱۴ روز یا بیشتر پس از دریافت دومین دوز واکسن قرار دارند که باعث ایجاد پادتن در بدن می‌شود. نوع واکسن کووید در این آزمایش‌ها درنظر گرفته نشده است.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد از بانک داده‌های ملی پزشکان عمومی، آزمایشات مصونیت سارس کوو ۲ در سطح ملی، موارد مرگ ثبت‌شده در اداره ثبت احوال و پرونده‌های بیمارستان‌ها استفاده کرده‌اند.

داده‌های بیش از ۶.۹ میلیون بزرگسال که ۵.۲ میلیون نفر آن‌ها هر دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند به عنوان نمونه کل جمعیت بریتانیا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این داده‌ها شامل ۲ هزار و ۳۱ مورد مرگ ناشی از کووید و هزار و ۹۲۹ مورد ارجاع به بیمارستان بود که از بین آن‌ها ۸۱ بیمار درگذشته و ۷۱ نفر ۱۴ روز یا بیشتر از دریافت دومین دوز واکسنشان گذشته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر این مبنا، پژوهشگران شاخص‌هایی مرکب از افرادی که پس از دریافت دو دوز واکسن همچنان در معرض خطر ابتلا و بستری شدن در بیمارستان و مرگ هستند، تهیه کرده‌اند.

این شاخص‌ها عواملی از جمله سن، جنسیت، نژاد و زمینه سرایتی کووید را درنظر گرفته است.

جولیا هیپیزلی‌کاکس، استاد اپیدمولوژی بالینی و طب عمومی در دانشگاه آکسفورد و یکی از مولفان این گزارش، می‌گوید: «بریتانیا نخستین کشوری بود که برنامه واکسیناسیون (عمومی) را پیاده کرد و مرکز بهترین داده‌های پژوهش‌های بالینی در جهان است.»

او افزود: «ما این دستگاه را با استفاده از داده‌های «کیو ریسرچ» تولید کرده‌ایم که به نظام درمان عمومی کمک کند افرادی را که به‌رغم واکسیناسیون، بیشتر در معرض ابتلا به عوارض حاد (کووید)‌اند شناسایی و هدف‌گیری کند.

هیپیزلی‌کاکس گفت: «این دستگاه جدید همچنین می‌تواند در مورد گفت‌وگوهای میان پزشکان و بیماران در مورد میزان خطر و کمک به اخذ تصمیاتی مشترک اطلاع رسانی کند.»

پرفسور عزیز شیخ، استاد دانشگاه ادینبورگ و یکی از مولفان این گزارش که در نشریه «بریتیش مدیکال ژورنال» منتشر شده در پاسخ به این سوال که چرا دیگر اقوام از جدول افراد در معرض خطر حذف شده‌اند، گفت این تصمیم به دلایل اجتماعی اتخاذ شده است.

پرفسور شیخ در توضیح گفت: «فکر می‌‌کنم این عامل که برخی از گونه‌های قومی کاهش می‌یابند حاکی از الگوی اجتماعی (مرتبط با) آن‌هاست ـ شاید به دلیل ملاحظات مرتبط با خطرات شغلی و نظایر آن باشد. 

او افزود: «فکر می‌کنم با توجه به دو رده انشعابی که باقی مانده‌اند ـ و این یک گمانه‌زنی است ـ اما این گروه‌ها، هندی‌ها و پاکستانی‌ها، خانواده‌های پرجمعیت‌تری داشته‌اند که ممکن است سرایت (ویروس) در کانون خانواده صورت بگیرد.»

پنی وارد، استاد داروسازی در دانشگاه کینگز کالج لندن، می‌گوید که «انتظار می‌رود پادتن» اغلب افرادی که در معرض ابتلا به عوارض حاد کووید‌اند «با دریافت واکسن یادآوری افزایش یابد».

در برخی موارد اما، از جمله بین افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، خطر ابتلا به کووید همچنان حتی پس از تزریق واکسن باقی خواهد ماند.

او گفت این افراد «بالقوه از درمان با پادتن‌های مونوکلونال موجود که پس از آلودگی به ویروس از بروز بیماری جلوگیری می‌کند بهره‌مند خواهند شد یا (این داروها) در صورت ابتلا عوارض حاد آن را کاهش خواهد داد».

© The Independent