«برای جلوگیری از موج کرونا در زمستان، کودکان باید واکسینه شوند»

دولت بریتانیا برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله را در هفته جاری اعلام خواهد کرد

۵۶ درصد افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله در فرانسه نخستین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند - PHILIPPE DESMAZES / AFP

یک مشاور علمی ارشد دولت بریتانیا می‌گوید به منظور افزایش سطح مصونیت در این کشور و جلوگیری از بروز موج دیگری از همه‌گیری کرونا در فصل زمستان، باید کودکان را واکسینه کرد. 

پرفسور نیل فرگوسن، یکی از اعضای گروه مشاوره علمی اضطراری دولت (سِیج)، می‌گوید که میزان مصونیت جمعی بریتانیا در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، ایتالیا و فرانسه پایین است.

اما او «اظهار امیدواری» کرده است که کشورش به یک قرنطینه سراسری دیگری نیاز نداشته باشد. او گفته است: «احتمالا برای کاهش میزان سرایت (ویروس کرونا) به یک قرنطینه کامل دیگر نیاز نداشته باشیم.»

پرفسور فرگوسن در برنامه «تودِی» رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت: «ما قدری عقب افتاده‌ایم. تا همین اواخر از اروپا جلو بودیم اما اکنون برنامه واکسیناسیون در چند کشور اسپانیا، پرتغال، فرانسه، ایتالیا و ایرلند از ما جلوتر است و این عمدتا به دلیل آن است که برنامه واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله را تسریع کرده‌اند.»

به گفته او، از آنجایی که این کشورها جمعیت خود را دیرتر از بریتانیا واکسینه کرده‌اند، مصونیت ناشی از آن هنوز رو به کاهش نگذاشته است: «همچنین آن‌ها عمدتا از واکسن فایزر استفاده کرده‌اند که در مقایسه با واکسن استرازنکا به نوعی در مقابل جهش دلتا ویروس کرونا موثرتر است. بنابراین مردم کشورهایی در اروپا از ما (بریتانیا) مصونیت بسیار بیشتری دارند و من فکر می کنم اگر بخواهیم خطر یک موج بزرگ (بیماری) در فصول پاییز و زمستان را متوقف کنیم، باید به مردم واکسن یادآوری تزریق شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش شده است که دولت بریتانیا برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله را در هفته جاری اعلام خواهد کرد.

در اوایل هفته، نشریه «آبزروِر» گزارش داد که واکسیناسیون کودکان از روز ۲۲ سپتامبر آغاز خواهد شد؛ هرچند کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت بریتانیا اعلام کرده است که واکسیناسیون کودکان در سلامت (جامعه) تاثیر اندکی خواهد داشت.

دولت بریتانیا به دنبال توصیه این کمیته از مشاوران ارشد خود خواست واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله را بررسی کنند.

هم اکنون برنامه واکسیناسیون سراسری در فرانسه سرعت گرفته است و ۵۶ درصد کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله این کشور نخستین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. این آمار در دانمارک ۵۸.۲ درصد، در ایتالیا ۴۹.۸۶ درصد و در اسپانیا ۵۵.۴ درصد است.

ایتالیا در نظر داشت کلیه نوجوانان این کشور را پیش از بازگشت به مدرسه در ماه جاری (سپتامبر۲۰۲۱) واکسینه کند. گزارش روز ۲۴ اوت دولت در این ارتباط حاکی از آن است که ۴۹.۸۶ درصد کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله یک دوز و ۲۹.۳۹ درصد دو دوز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند.

پرفسور فرگوسن با اشاره به واکسیناسیون کودکان بریتانیایی گفت: «فکر می‌کنم این یک اولویت است؛ زیرا شش تا هشت هفته طول می‌کشد تا این نوجوانان دومین دوز واکسن را هم دریافت کنند. تنها پس از دو دوز کامل واکسن است که مردم در مقابل سویه دلتا که در حال حاضر نوع غالب در بریتانیا است، مقاومتی موثر به دست می‌آورند.»

او اظهار امیدواری کرد که کشورش بار دیگر به منظور جلوگیری از شیوع بیماری، به برقراری یک قرنطینه سراسری و دیگر اقدام‌ها از جمله تشویق مردم به کار از خانه ناگزیر نباشد.

© The Independent