تقویم مسابقات فرمول ۱ در سال ۲۰۲۰

فرمول یک از برنامه‌ی فرساینده‌ی ۲۲ مسابقه‌ای در هفت هفته‌ی پشت سر خبر داد

AFP

با اعلام تقویم موقت سال ۲۰۲۰ مسابقات فرمول یک مشخص شد که رانندگان در فصل بعد باید در هفت گراندپری پشت سرهم، در آخر هفته‌ها، مسابقه بدهند. ویتنام میزبان دور سوم مسابقات قهرمانی خواهد بود و هلند بعد از ۳۵ سال برای نخستین بار در فهرست فرمول یک قرار گرفت.

این تقویم در ۴ اکتبر در نشست بعدی شورای ورزش‌های موتوری جهان در فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی(فیا) مطرح خواهد شد و بزرگ‌ترین تقویم تا کنونی فرمول ۱ به شمار می‌آید. اسپانیا و بریتانیا هم که در مورد آینده‌ی آن‌ها در کوتاه مدت تردیدهایی وجود داشت بعد از برطرف شدن این تردیدها در هفته‌های اخیر، در فهرست جای گرفتند.

البته تعداد مسابقات در فصل بعد فقط یکی افزایش خواهد یافت زیرا گراندپری آلمان که در پیست هوکنهایم برگزار می‌شود از تقویم حذف خواهد شد با آن که امسال شاهد مسابقه‌ی هیجان‌انگیزی در هوای بارانی بود.

فصل آینده طبق معمول در آخر هفته‌ی ۱۳ تا ۱۵ مارس از استرالیا آغاز خواهد شد و بلافاصله‌ یک هفته بعد در بحرین ادامه می‌یابد که نخستین آخر هفته از هفت آخر هفته‌ی پشت سر هم است یعنی تیم‌های شرکت‌کننده باید یک‌راست از سرزمین کانگوروها راهی یک کشور عربی شوند.

بعد از این دو مسابقه‌ی آغاز فصل، اهالی پیست برای نخستین بار راهی ویتنام می‌شوند زیرا پیست استریت سیرکت هانوی از ۳ تا ۵ آوریل میزبان مسابقات گراند پری فرمول یک خواهد بود تا ویتنام سی‌وچهارمین کشور در فهرست این مسابقات شود.

به این ترتیب چین در جایگاه چهارم تقویم قرار گرفت و بعد از این کشور هم هلند قرار دارد که در تاریخ ۱تا۳ مه در پیست زاندفورت میزبان گراندپری است.

در نتیجه، شماری از مسابقات نسبت به سال ۲۰۱۹ اندکی دیرتر انجام می‌گیرند. االبته گراندپری آذربایجان از جایگاه چهارم تقویم به جایگاه هشتم رفت تا گراندپری موناکو طبق معمول در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ مه برگزار شود.

گراندپری بریتانیا در تاریخ ۱۹ ژوییه در سیلورستون برگزار می‌شود یعنی دیگر با مسابقه‌ی نهایی تنیس تک‌نفره‌ی مردان در ویمبلدون و هم‌چنین مسابقه‌ی نهایی فوتبال یورو ۲۰۲۰ تداخلی ندارد.

گراندپری ایتالیا هم در تقویم حضور دارد هر چند که ستاره‌ای کنار نام آن قرار دارد که نشان می‌دهد باید قرارداد جدید با پیست مونزا به تأیید برسد تا ایتالیا در تقویم باقی بماند. انتظار می‌رود که در آینده‌ی نزدیک وضعیت این قرارداد اعلام شود. مسابقه‌ی ایتالیا مانند سال ۲۰۱۹ آخر اولین هفته‌ی سپتامبر برگزار می‌شود.

البته این تقویم ممکن است با برخی مخالفت‌های تیم‌ها و رانندگان مواجه شود زیرا  با زمان‌بندی فرساینده‌ای روبرو خواهند بود و باید آخرهفته‌های پشت سرهمی را در مسابقه‌های استرالیا و بحرین، هلند و اسپانیا، آذربایجان و کانادا، فرانسه و اتریش، بلژیک و ایتالیا، سنگاپور و روسیه و سرانجام ایالات متحده و مکزیک(با نام جدید گراندپری مکزیکو سیتی از سال ۲۰۲۰) حضور یابند.

تیم‌ها راجع به طرح شرکت لایبرتی مدیا برای افزایش دادن تعداد مسابقه‌ها به ۲۴ مسابقه در آینده‌ی نزدیک نیز ابراز نگرانی کرده‌اند زیرا مکانیک‌ها و سایر خدمه‌ی لازم برای رفتن به هر گراندپری زیر فشار قرار می‌گیرند.

اما چیس کایری مدیر عامل لایبرتی تأکید کرد این طرح مثل تغییر دادن پیچ مسیرها نیست بلکه بخشی از برنامه‌ی دراز مدت آن‌ها برای این ورزش است.

کایری گفت: «از سال ۲۰۱۷ که وارد این ورزش شدیم برای افزایش جذابیت فرمول یک  و هم‌چنین تحکیم حضورمان در اروپا که پایگاه سنتی این ورزش است راجع به افزودن شهرهای جدیدی به مسابقات صحبت کرده‌ایم.

این کار برای ورزش ما مهم است و راهبرد درازمدت ما را تأیید می‌کند.

ویتنام را داریم که هانوی پایتخت آن برای اولین بار وارد فهرست شده است. هانوی هم اکنون یکی از جالب‌ترین شهرهای جهان است که تاریخی غنی دارد و آینده‌ای شگفت‌انگیز در پیش دارد. بازگشت پیست تاریخی زاندفورت و گراندپری هلند را هم داریم که در حومه‌ی شهر سرزنده‌ی دیگری یعنی آمستردام قرار دارد».

تقویم فرمول یک ۲۰۲۰

گراندپری استرالیا(۱۵ مارس)

 گراندپری بحرین(۲۲ مارس)

گراندپری ویتنام(۵ آوریل)

گراندپری چین(۹ آوریل)

گراندپری هلند(۳ مه)

گراندپری اسپانیا(۱۰ مه)

گراندپری موناکو(۲۴ مه)

گراندپری آذربایجان( ۷ ژوئن)

گراندپری کانادا(۱۴ ژوئن)

گراندپری فرانسه(۲۸ ژوئن)

گراندپری اتریش(۵ ژوییه)

گراندپری بریتانیا(۱۹ ژوییه)

گراندپری مجارستان(۲ اوت)

گراندپری بلژیک(۳۰ اوت)

گراندپری ایتالیا(۶ سپتامبر)

گراندپری سنگاپور(۲۰ سپتامبر)

گراندپری روسیه(۲۷ سپتامبر)

گراندپری ژاپن(۱۱ اکتبر)

گراندپری ایالات متحده(۲۵ اکتبر)

گراندپری مکزیکوسیتی(۱ نوامبر)

گراندپری برزیل(۱۵ نوامبر)

گراندپری ابوظبی(۱ نوامبر)

https://www.independent.co.uk/sport

© The Independent

بیشتر از ورزش