وزارت خارجه آمریکا قرارداد ۵۰۰ میلیون‌ دلاری پشتیبانی نظامی عربستان را تایید کرد

۳۵۰ پیمانکار فنی در زمینه حفظ و نگهداری به ناوگان هلیکوپترهای عربستان خدمات می‌دهند

۳۵۰ پیمانکار فنی و دو مقام دولتی در دو سال آینده خدمات‌رسانی برای هلیکوپترهای «آپاچی» و «بلک‌هاوک» عربستان و ناوگان اینده «شینوک» را بر عهده خواهند داشت-BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا از تایید قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری برای ارایه خدمات پشتیبانی ناوگان هلیکوپترهای نظامی عربستان سعودی خبر داد. این نخستین قرارداد بزرگ نظامی آمریکا و عربستان سعودی از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن به‌شمار می‌رود.

پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که وزارت امور خارجه ایالات‌متحده موافقت خود را با این قرارداد اعلام کرده و توافق برای بررسی به کنگره ارسال شده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «این اقدام از طریق تقویت امنیت یک کشور دوست که نیروی مهمی در ثبات سیاسی و رشد اقتصادی خاورمیانه به‌شمار می‌رود؛ اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی را تامین می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این قرارداد که ادامه توافقنامه قبلی است، ۳۵۰ پیمانکار فنی و دو مقام دولتی در دو سال آینده خدمات‌رسانی در زمینه حفظ و نگهداری برای هلیکوپترهای «آپاچی» و «بلک‌هاوک» عربستان و ناوگان اینده «شینوک» را بر عهده خواهند داشت.

بایدن پس از ورود به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ دستور تعلیق قراردهای نظامی شامل قراردادهایی که در دولت ترامپ با عربستان منعقد شده بود را صادر کرد.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی نیز درباره برچیده شدن سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا در عربستان مخابره شده است.

به گزارش i24 سفر هفته گذشته وزیر دفاع آمریکا به عربستان سعودی نیز به دلیل اینکه او نمی‌توانست با شاهزاده محمد بن‌سلمان ملاقات کند، لغو شد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند نحوه اقدام دولت بایدن در خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان، پیام‌های منفی را به متحدان واشینگتن در منطقه ارسال کرده است.

از همین رو مقامات ارشد آمریکا راهی منطقه و اروپا شدند تا به متحدان درباره ادامه اتحاد و مشارکت اطمینان دهند.

بیشتر از جهان