حمله هلیکوپترهای آپاچی اسرائیل به نیروهای نیابتی سپاه قدس در قنیطره

چگونه و چه زمانی از آپاچی‌های اسکادران ۱۱۳ در ارتش اسرائیل استفاده می‌شود؟

هلیکوپتر اِی اِچ-۶۴دی آپاچی شماره ۷۸۹ در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ یک فروند پهپاد صاعقه نیروی هوافضای سپاه را بر فراز بلندی های جولان ساقط کرد - Israeli Air Force

در نخستین دقایق بامداد امروز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ برابر با شش مه ۲۰۲۱ واحدهای نیروی دفاعی اسرائیل در منطقه جولان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند تا به مقابله با آنچه احتمالا یک حمله تلافی‌جویانه نیروهای نیابتی سپاه قدس در پاسخ به حمله هوایی بامداد روز گذشته اسرائیل به لاذقیه و مصیاف بود بپردازند.

متعاقبا دو فروند هلیکوپتر تهاجمی اِی اِچ-۶۴ دی ساراف (آپاچی) از اسکادران ۱۱۳ زنبور مامور به پایگاه هوایی رمات دیوید (Ramat David) در جنوب شرق حیفا سریعا به منطقه بلندی‌های جولان اعزام شدند و با استفاده از موشک‌های اسپایک نلوس (Spike NLOS) دسته کم دو نقطه را در شهر جباثا الخشب در حومه شمالی قنیطره مورد هدف قرار دادند.

بامداد روز گذشته نیروی هوایی اسرائیل با هماهنگی نیروهای نظامی روسیه به چندین هدف وابسته به سپاه قدس و نیروهای نیابتی آن در منطقه لاذقیه و مصیاف حمله کرد.

در جریان این حمله هوایی که در ساعت ۲:۴۵ بامداد به وقت دمشق چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ صورت گرفت، چهار هدف شامل دو کارخانه محل مونتاژ تسلیحات و نگهداری مهمات و همچنین یک پایگاه نظامی ارتش عربی سوریه مورد استفاده نیروهای نیابتی سپاه قدس را با استفاده از بمب‌های نقطه‌زن و همچنین موشک‌های کروز شلیک شده جنگنده‌های ضربتی اف-۱۵آی رام (F-15I Ra’am) اسکادران ۶۹ و همچنین اف-۱۶آی سوفا (F-16I Sufa) های اسکادران ۱۰۷ به پرواز درآمده از پایگاه هوایی هاتزریم منهدم شدند.

سال‌هاست که سپاه قدس و نیروهای نیابتی آن در سوریه نه تنها قادرند از حملات هوایی نیروی هوایی اسرائیل به مواضعشان جلوگیری کنند، بلکه از پاسخ دادن به آنها نیز عاجزند. در بسیاری از موارد، نیروهای سپاه قدس، حزب الله لبنان و سوریه پیش از انجام حملات انتقامجویانه‌شان با حملات هوایی اسرائیل مواجه می‌شوند. حملاتی که با هدف انهدام تسلیحات و تلف کردن نفراتشان از سوی نیروی هوایی اسرائیل صورت می‌گیرد.

حمله شب گذشته دو فروند هلیکوپتر آپاچی یا ساراف نیروی هوایی اسرائیل به منطقه قنیطره نیز احتمالا در راستای خنثی‌سازی یک عملیات انتقامی نیروهای وابسته به سپاه قدس صورت گرفته است.

نیروی هوایی اسرائیل به چه اهدافی در لاذقیه و مصیاف در روز گذشته حمله کرد؟

تصاویر ماهواره‌ای و همچنین فیلم‌های تهیه شده توسط مردم محلی و منتشر شده در فضای مجازی حاکی از مورد حمله واقع شدن حداقل چهار نقطه در منطقه لاذقیه و مصیاف توسط جنگنده های اف-۱۵آی و اف-۱۶آی نیروی هوایی اسرائیل در بامداد روز گذشته است.

در جریان این حملات، سه کارگاه صنعتی که محل نگهداری مهمات و همچنین مونتاژ تسلیحات بودند مورد اصابت بمب و موشک واقع شدند.

این سه هدف در منطقه جبله در جنوب پایگاه هوایی حمیمیم نیروی هوایی روسیه و همچنین در محله الرمل جنوبی لاذقیه و همچنین در نزدیکی روستای قنجره در نزدیکی لاذقیه قرار دارند. علاوه بر آنها، یک انبار مهمات واقع در یک پادگان نیروی زمینی ارتش عربی سوریه که مورد استفاده سپاه قدس بود در شمال روستای دیر شمیل واقع در منطقه مصیاف مورد اصابت موشک واقع شد.

خلبانان و افسران کاربر سامانه‌های تسلیحات جنگنده‌های ضربتی اف-۱۵آی و اف-۱۶آی شرکت‌کننده در این حمله هوایی پیشتر در یک رزمایش نیروی هوایی یونان به نام ارابه‌ران-۲۰۲۱ در روزهای ۲۹ فروردین الی یک اردیبهشت ۱۴۰۰ شرکت کردند.

در جریان این رزمایش، شش فروند اف-۱۵آی از اسکادران ۶۹ "چکش‌ها" و شش فروند اف-۱۶آی از اسکادران ۱۰۷ "شوالیه‌های دم نارنجی" به پایگاه هوایی آندراویدا در غرب یونان اعزام شدند و از آنجا به انجام ماموریت‌هایی شبیه به ماموریت بامداد روز گذشته پرداختند.

در جریان شبیه‌سازی ماموریت بامداد روز گذشته، جنگنده‌های اف-۱۵آی و اف-۱۶آی حمله به یک میدان تیر محافظت شده توسط یک سامانه پدافند موشکی اس-۳۰۰پی اِم یو-۱ نیروی هوایی یونان را تمرین کردند تا جهت مقابله با خطر سامانه‌های مشابه در خدمت ارتش سوریه در جریان حمله هوایی شان به لاذقیه و مصیاف آماده باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه، خلبانان و افسران کاربر تسلیحات جنگنده‌های اسرائیلی جهت مقابله با خطر سامانه‌های اس-۳۰۰پی اِم-۲ سوریه در یونان تمرین کردند، اما در جریان حمله هوایی بامداد روز گذشته، سامانه اس-۳۰۰ نیروی پدافند هوایی ارتش عربی سوریه مستقر در منطقه مصیاف با جنگنده‌های اسرائیلی درگیر نشد و عمده موشک‌های زمین به هوای شلیک شده به سمت آنها توسط سامانه های اس-۱۲۵ پِچورا-۲اِم (S-125 Pechora-2M)، بوک ام-۲ئی (Buk M2E) و پنتسیر اس۱ئی (Pantsir S1E) این نیرو شلیک شدند و هیچ کدام به هدفشان برخورد نکردند.

همچنین از آنجا که مقامات روسی از انجام این حمله هوایی مطلع بودند، سایت‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰، پنتسیر اس۲ و تور ام۲ نیروی هوافضای روسیه مستقر در مصیاف، حمیمیم و طارطوس با جنگنده های اسرائیلی درگیر نشدند.

آپاچی‌های اسکادران ۱۱۳، شکارچیان قنیطره

سال‌هاست که اسکادران ۱۱۳"زنبور" نیروی هوایی اسرائیل شش فروند از مجموع ۲۱فروند هلیکوپترهای تهاجمی اِ اِچ-۶۴ دی ساراف (آپاچی) خود را به پایگاه هوایی رمات دیوید در نزدیکی حیفا مامور می‌کند. ماموریت این هلیکوپترها و خلبانانشان پشتیبانی رزمی از یگان‌های زمینی ارتش دفاعی اسرائیل در نزدیکی مرز این کشور با سوریه و لبنان است. در کنار انجام ماموریت‌های پشتیبانی رزمی هوایی، این هلیکوپترها جهت اسکورت و محافظت از هلیکوپترهای جست‌وجو و نجات در ماموریت‌های جست‌وجو و نجات رزمی جهت نجات افسران مجروح ارتش دفاعی اسرائیل و یا خلبانانی که در خاک سوریه و یا لبنان به علت ساقط شدن هواپیمایشان مجبور به خروج اضطراری شده اند مورد استفاده واقع می‌شوند.

اگر یک واحد زمینی ارتش دفاعی اسرائیل متوجه انجام اقدامات مشکوکی از سوی نیروهای نیابتی سپاه قدس در طرف دیگر مرز شود و یا اگر مواضعش مورد حمله قرار گیرد، می‌تواند سریعا از نیروی هوایی اسرائیل تقاضای پشتیبانی رزمی هوایی کند.

با توجه به نوع و ابعاد هدف، جنگنده‌های اف-۱۶دی اسکادران ۱۰۹ "دره" مستقر در پایگاه رمات دیوید و یا هلیکوپترهای اِی اِچ-۶۴ دی اسکادران ۱۱۳"زنبور" برای این منظور استفاده می‌شوند.

فاصله پایگاه هوایی رمات دیوید تا منطقه مرزی اسرائیل و سوریه در بلندی‌های جولان تنها ۷۰کیلومتر است و کمتر از ۱۵ دقیقه برای خلبانان آپاچی‌ها زمان می‌برد تا خود را پس از برخاستن از رمات دیوید به منطقه‌ای چون قنیطره برسند.

معمولا اهداف متحرک و کوچک چون خودروهای نظامی، نفرات دشمن و یا سایت‌های دیده‌بانی با استفاده از موشک‌های هوا به سطح هلفایر (Hellfire) و اسپایک نلوس (Spike NLOS) شلیک شده از هیکوپترهای آپاچی منهدم می‌شوند.

در این راستا، اگر هلیکوپتری در منطقه حاضر نباشد، پس از درخواست پشتیبانی رزمی هوایی از سوی واحدهای زمینی ارتش دفاعی اسرائیل، دو فروند هلیکوپتر آپاچی اسکادران ۱۱۳زنبور در عرض پنج دقیقه از پایگاه هوایی رمات دیوید به پرواز درآمده و در عرض ۱۵الی ۲۰دقیقه فاصله ۷۰ کیلومتری بین رمات دیوید و منطقه مرزی را طی می‌کنند.

علاوه بر انهدام اهداف زمینی، هلیکوپترهای آپاچی اسکادران ۱۱۹ جهت مقابله با پهپادهای شناسایی و تهاجمی ارتش عربی سوریه، سپاه قدس و نیروهای نیابتی آن نیز استفاده می‌شوند.

به عنوان مثال، در ساعت ۰۴:۳۰ بامداد ۱۰ فوریه ۲۰۱۸ برابر با ۲۱ بهمن ۱۳۹۶، پس از آنکه یک فروند پهپاد صاعقه نیروی هوافضای سپاه پاسداران که درون آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود به حریم هوایی اسرائیل برفراز بلندی های جولان نفوذ کرد، دو فروند آپاچی از پایگاه رمات دیوید سریعا جهت انهدام آن به پرواز درآمدند و یکی از آنها با شماره ۷۸۹این پهپاد را با استفاده از موشک هلفایر در شمال روستای بیسان در جولان مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

تا زمان تدوین این گزارش، ارتش دفاعی اسرائیل از جزئیات درگیری نظامی بامداد امروز در منطقه قنیطره اطلاعاتی منتشر نکرده است و تمامی اخبار موجود از سوی رسانه های دولتی سوریه منتشر شده است.

هنوز دقیقا مشخص نیست که هلیکوپترهای آپاچی اسرائیلی مواضع کدام یک از نیروهای نیابتی سپاه قدس را مورد هدف قرار داده اند اما آنچه مشخص است عدم انجام هرگونه حمله راکتی آنها علیه مواضع نیروهای ارتش دفاعی اسرائیل و همچنین مناطق شهری و روستایی شمال اسرائیل در منطقه جولان است که نتیجه موفقیت‌آمیز بودن عملیات هلیکوپترهای آپاچی اسکادران ۱۱۳زنبور است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه