واکسن کرونا، اختلال در قاعدگی، درخواست تحقیقات گسترده

«وجود ارتباط بین تغییرات قاعدگی پس از واکسیناسیون کرونا ممکن و محتمل است»

مطالعه‌ای وجود دارد که از اختلال قاعدگی در حدود یک چهارم زنانی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، خبر می‌دهد- ALFREDO ESTRELLA / AFP

در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، یک متخصص به ضرورت بررسی ارتباط احتمالی بین تغییرات در چرخه قاعدگی پس از واکسیناسیون کرونا و این واکسن پرداخته است.

هزاران زن پس از دریافت واکسن کرونا، تغییرات در دوره‌های قاعدگی خود را گزارش کرده‌اند؛ مانند عقب افتادن دوره و شدیدتر شدن آن یا غیرمنتظره بودن جریان آن.

این تغییرات در فهرست عوارض جانبی شایع واکسن کرونا ذکر نشده اما اداره تنظیم دارو و محصولات بهداشتی بریتانیا تا دوم سپتامبر بیش از ۳۰ هزار گزارش در این خصوص دریافت کرده است. 

با این حال بیشتر مردم گزارش کرده‌اند که این تغییرات موقتی بوده‌اند و دوره بعدی قاعدگی آن‌ها به حالت عادی بازگشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام اداره تنظیم دارو و محصولات بهداشتی، آمار در اختیار ‌آن‌ها وجود ارتباط بین تغییرات دوره‌ قاعدگی و واکسن کرونا را تایید نمی‌کند زیرا تعداد این گزارش‌‌ها در مقایسه با تعداد افراد واکسینه‌شده و شیوع اختلالات قاعدگی عموما اندک است.

دکتر ویکتوریا مِیل، متخصص باروری در امپریال کالج لندن، گفته است که نحوه جمع‌آوری این آمار نتیجه‌گیری مطمئن را دشوار می‌کند اما وجود ارتباط بین تغییرات قاعدگی پس از واکسیناسیون کرونا ممکن و محتمل است و باید بررسی شود.

وی در «بریتیش مدیکال ژورنال» نوشت که یکی از «درس‌های» مهمی که از رابطه احتمالی بین واکسن و تغییرات در دوره‌های قاعدگی آموخته‌ایم این است که «در تحقیقات آینده، نباید با تاثیر درمان‌های پزشکی بر قاعدگی مثل یک موضوع فرعی برخورد کرد». 

دکتر مِیل گفت که گزارش‌ها درباره بروز تغییرات قاعدگی پس از واکسیناسیون کرونا هم در خصوص واکسن‌های پیام‌رسان ام‌آ‌ران‌ای (mRNA) گزارش شده است و و هم در مورد واکسن‌های مبتنی بر وکتورهای آدنوویروس (ساخته شده از ویروس بی خطر). این نشان می‌دهد که اگر ارتباطی وجود داشته باشد، احتمالا نتیجه واکنش ایمنی بدن به واکسیناسیون است نه یک جزء خاص واکسن.

همچنین مطالعه‌ای وجود دارد که از اختلال قاعدگی در حدود یک چهارم زنانی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، خبر می‌دهد.

دکتر میل در سرمقاله «بریتیش مدیکال ژورنال» نوشته است که اگر ارتباط بین واکسیناسیون و اختلال در قاعدگی تایید شود، این امر به افرادی که در پی واکسیناسیون‌اند اجازه می‌دهد از قبل، برای تغییرات بالقوه در دوره‌های قاعدگی خود برنامه‌ریزی کنند.

© The Independent