بایدها و نبایدهای قبل و پس از دریافت واکسن کرونا

انجام دادن چه کارها و خوردن چه غذاهایی قبل و بعد از واکسن کرونا مفید است؟

متخصصان بارها هشدار داده‌اند که هیچ واکسنی، ایمنی صددرصدی ایجاد نمی‌کند - Johan ORDONEZ / AFP

یکی از سؤالات که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده این است که قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا چه چیزهایی بخورند و چه کارهایی انجام دهند یا از خوردن و انجام دادن چه چیزها و کارهایی پرهیز کنند. متخصصان درباره این موضوع نظرهای مشابهی دارند، به عنوان مثال اغلب آن‌ها مصرف میوه و سبزیجات را بعد از تزریق واکسن کرونا توصیه می‌کنند و نوشیدن الکل و مصرف سیگار را برای سلامتی بدن فرد خطرناک توصیف می‌کنند. بسیاری از نشریه‌ها و وبسایت‌های حوزه سلامت و پزشکی، مطالبی را درباره این موضوع منتشر کرده‌اند که اطلاعات مفیدی دارد.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، نیز در مقاله‌ای بایدها و نبایدهای قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا را توضیح داده است. نوشیدن آب زیاد، رژیم غذایی متعادل و خواب کافی مواردی است که می‌تواند از عوارض واکسن پس از تزریق بکاهد.

همچنین سبزیجات، میوه‌های فصلی و سیر به دلیل دارا بودن مواد مغذی باعث افزایش ایمنی بدن می‌شوند و عوارض جانبی واکسن را کاهش می‌دهند.

هفت تا هشت ساعت خواب

تقویت ایمنی بدن باعث می‌شود، فرد از بیماری‌ها محافظت شود و خواب کافی یکی از مواردی است که باعث می‌شود ایمنی بدن، تقویت شود؛ بنابراین متخصصان توصیه کرده‌اند که افراد واکسینه شده بین هفت تا هشت ساعت بخوابند چراکه بدن مکانیسم دفاعی خود را در هنگام خواب بازسازی می‌کند.

ورزش‌های سبک

برخی از فعالیت‌های بدنی و سبک نیز پس از دریافت واکسن توصیه شده است، چون ورزش باعث گردش خون در بدن می‌شود و عوارض واکسن تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. اگرچه توصیه شده است که از ورزش‌ها و کارهای سنگین روزانه پس از دریافت واکسن پرهیز شود و رفتن به یک پیاده‌روی سبک می‌تواند کافی باشد.

مشورت با پزشک در صورت مصرف دارو

یکی از توصیه‌های جدی متخصصان به افرادی که دارو مصرف می‌کنند این است که قبل از دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنند. این موضوع به خصوص درباره بیمارانی که داروهای ضد التهاب مثل انواع کورتون‌ها یا رقیق‌کننده‌های خون را استفاده می‌کنند، اهمیت بیشتری نیز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متخصصان می‌گویند افرادی که کورتون یا داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، می‌توانند دو روز قبل و دو روز پس از دریافت واکسن داروهای خود را قطع کنند با این همه پیشنهاد شده است که این کار با مشورت و توصیه پزشک متخصص انجام شود.

شیردهی به نوزادان

مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند، پس از دریافت واکسن بهتر است که شیردهی را ادامه دهند، چون احتمال می‌رود که آنتی‌بادی‌های تولید شده در بدن آن‌ها به نوزاد نیز منتقل شود و در بدن کودک نیز ایمنی ایجاد کند. زنان باردار نیز همان‌طور که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است، بدون نگرانی می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند.

پرهیز از مصرف الکل و سیگار

هیچ مطالعه علمی و تاییدشده‌ای وجود ندارد که ثابت کند، مصرف الکل و سیگار اثربخشی واکسن را در بدن فرد کاهش می‌دهد اما اغلب متخصصان در این نکته اشتراک نظر دارند که مصرف دخانیات و الکل، عوارض واکسن را تشدید می‌کند و ممکن است شرایط ناخوشایندی را برای فرد ایجاد کند. الکل همچنین بر سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی می‌گذارد و این احتمال وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد آن، پاسخ ایمنی بدن به واکسن به اندازه کافی مثبت نباشد. درباره مصرف سیگار نیز بر این نکته تاکید شده است.

مقابله با استرس

واکنش بدن افراد مختلف به واکسن متفاوت است، برخی دچار عوارض خفیف می‌شوند و بدن برخی افراد نیز واکنش شدید‌تری دارد. یکی از مواردی که می‌تواند عوارض واکسن را تشدید کند یا ایمنی بدن را کاهش دهد استرس است؛ بنابراین پس از دریافت واکسن، اگر دچار عوارض شدیدتری شدید، استرس نداشته باشید و بدانید که بدن شما برای بهبودی از عوارض جانبی واکسن به زمان نیاز دارد.

در صورت احساس درد در ناحیه‌ای که واکسن تزریق شده می‌توانید یک پارچه تمیز، خنک و مرطوب را با مقداری یخ روی بازو بمالید تا درد کاهش یابد. همچنین می‌توان برای کاهش درد و ناراحتی، نرمش‌های سبک انجام داد. در صورت بروز عوارض جانبی شدید نیز به پزشک مراجعه کنید.

هیچ واکسنی صد در صد نیست

متخصصان بارها هشدار داده‌اند که هیچ واکسنی، ایمنی صددرصدی ایجاد نمی‌کند و افراد حتی پس از واکسیناسیون کامل ممکن است به کرونا مبتلا شوند ولی با این تفاوت که بیماری آن‌ها خفیف خواهد بود و به بستری در بیمارستان نیاز پیدا نمی‌کنند و جان خود را از دست نمی‌دهند. پس هر فرد مبتلا به کرونا حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشد، در چرخه انتقال ویروس قرار می‌گیرد، بنابراین استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی همچنان ضروری است.

نکته آخر اینکه دریافت دوز دوم واکسن خود را به هیچ عنوان به تاخیر نیندازید، چرا که پس از دریافت دوز دوم واکسن است که ایمنی در بدن ایجاد می‌شود.