امارات متحده عربی و چشم‌انداز روابط اقتصادی تریلیون دلاری با اسرائیل

وزیر اقتصاد امارات متحده عربی برآورد کرد که مبادلات تجاری دو کشور در دو سال آینده به‌شدت افزایش پیدا کند

عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد امارات متحده عربی- تصویر از حساب توئیتر سفارت امارات متحده عربی در آمریکا @UAEEmbassyUS

یک سال پس از امضای «پیمان ابراهیم» و برقراری روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل، عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد امارات، می‌گوید این کشور به‌دنبال آن است تا طی یک دهه آینده، پیوندهای اقتصادی خود با اسرائیل را به بیش از یک‌تریلیون (هزار میلیارد) دلار افزایش دهد.

امارات متحده عربی نخستین کشور عرب حوزه خلیج فارس بود که ماه اوت سال گذشته از عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبر داد و در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ با میانجی‌گری آمریکا توافقی موسوم به «پیمان ابراهیم» برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل امضا کرد. گسترش روابط تجاری و رسیدن آن به چندصد میلیون دلار در طول یک سال، از نتایج «پیمان ابراهیم» و برقراری روابط دو کشور است. 

وزیر اقتصاد امارات متحده عربی که روز دوشنبه، ۲۲ شهریورماه، در نشستی مجازی به‌مناسبت سالگرد عادی‌سازی روابط آن کشور با اسرائیل سخنرانی می‌کرد، از امضای بیش از ۶۰ تفاهم همکاری میان امارات متحده عربی و اسرائیل در طول یک سال گذشته خبر داد و برآورد کرد که مبادلات تجاری دو کشور درطول دو سال آینده به‌شدت افزایش پیدا کند. به گفته او، امارات متحده عربی درحال بررسی سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف ازجمله حوزه‌های دفاعی، انرژی، بهداشت، فناوری و همچنین تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی است.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله بن طوق المری گفت: «ما ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار تجارت دوجانبه داریم؛ دو کشور از میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری مشترک خبر داده‌اند و به‌سمت فرصت‌های اقتصادی در بسیاری از حوزه‌های مختلف  گام برمی‌داریم.» او افزود: «ما به‌دنبال ایجاد بیش از یک تریلیون دلار فعالیت اقتصادی مشترک در طول دهه آینده‌ایم.»

در یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای تجاری میان دو کشور، شرکت سرمایه‌گذاری نفتی «مبادله» ابوظبی یک میلیارد دلار از سهام شرکت حفاری اسرائیلی «دیلیک دریلینگ» در میدان گازی «تمار» اسرائیل در شرق مدیترانه را خریداری کرد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قرارداد خرید یک‌میلیارد سهام گازی که در ماه جاری نهایی شد، روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل را عمیق‌تر کرد.   

بر اساس آمار فدراسیون اتاق‌های بازرگانی اسرائیل (FICC)، حجم مبادلات تجاری بین اسرائیل و امارات متحده عربی از ۱۸۹ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی، به  ۵۲۳.۲ میلیون دلار در ۶ ماه نخست امسال رسیده است و از زمان عادی‌سازی از روابط دو کشور، حدود ۲۰۰هزار اسرائیلی به امارات متحده عربی سفر کرده‌اند. 

وزیر اقتصاد امارات متحده عربی که در راس یک هیئت اقتصادی بلندمرتبه به ایالات متحده سفر به‌سر می‌برد، در این نشست مجازی افتتاح سفارت‌های اسرائیل و امارات متحده عربی در کشور مقابل و معرفی سفرای دو کشور را ازجمله دستاوردهای مهم پس از «پیمان ابراهیم» در سال گذشته عنوان کرد و گفت: «شکی نیست که امارات متحده عربی و اسرائیل فرصت‌های اقتصادی بسیار زیادی پیش رو خواهند داشت، اما صلح همراه با امضای این پیمان، چیزی است که بسیار بااهمیت است.»

بیشتر از اقتصاد