«ایران تا یک ماه دیگر اورانیوم‌ کافی برای ساخت بمب هسته‌ای خواهد داشت»

برآورد موسسه علوم و امنیت بین‌المللی براساس اطلاعات تازه‌ترین گزارش آژانس درمورد برنامه هسته‌ای ایران انجام شده است

براساس گزارش‌های آژانس، ایران  ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد خود را به ۱۰ کیلوگرم رسانده است- HO / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

«موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» یا بررسی اطلاعات ارائه‌شده در تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کرد جمهوری اسلامی تا یک ماه آینده، اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای را در اختیار خواهد داشت.   

«موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» (ISIS) در گزارشی که روز دوشنبه، ۲۲ شهریورماه، منتشر کرد، برآورد کرده است که در بدترین حالت، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند ظرف یک ماه آینده، اورانیوم غنی‌شده خود را به سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح برساند و مقدار کافی از آن برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تولید کند. براساس این گزارش، تهران در مدت سه‌ماه و پنج‌ماه آینده، اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب هسته‌ای دوم و سوم خود را نیز تولید می‌کند. 

جمهوری اسلامی از ماه آوریل سال جاری سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را به ۲۰درصد و سپس به ۶۰درصد رسانده است و تنها یک مرحله با سطح غنی‌سازی ۹۰درصد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد. براساس گزارش‌های آژانس، ایران پیش از این ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد خود را به ۱۰ کیلوگرم رسانده و دست‌کم ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده تولید کرده است که عنصری کلیدی برای تولید سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود. 

این اندیشکده آمریکایی در گزارش قبلی خود که خردادماه منتشر شد، براساس گزارش فصلی پیشین آژانس، زمان مورد نیاز ایران برای اورانیوم غنی‌شده کافی به‌منظور ساخت یک بمب هسته‌ای را حدود ۷۰ روز برآورد کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه ۲۱ شهریورماه، با اشاره به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در سطح بالا و همکاری نکردن ایران با بازرس‌های بین‌المللی، براساس گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گفت: «این نهاد برای نخستین‌بار در یک دهه گذشته درمورد صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، ابراز تردید کرده است.» 

البته گزارش جدید موسسه علوم و امنیت بین‌المللی که بر اساس اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تهیه شده است، به معنای آن نیست که جمهوری اسلامی ظرف یک ماه آینده، نخستین بمب هسته‌ای خود را در اختیار خواهد داشت، زیرا برای ساخت کلاهک هسته‌ای انجام اقداماتی دیگر ازجمله در رابطه با چاشنی انفجاری سلاح نیز ضروری است؛ اما به نوشته اورشلیم‌پست، این گزارش در صورت صحت، نشان می‌دهد تهران در آستانه هسته‌ای جدیدی قرار گرفته است که برای پیش‌روی به‌سمت  آن تنها به «تصمیم‌گیری سیاسی» نیاز دارد. 

به گزارش نیویورک‌تایمز، دیوید آلبرایت، رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی، بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و از نویسندگان گزارش اخیر این اندیشکده، روز جمعه در نشستی خبری اقدام‌های اخیر جمهوری اسلامی در زمینه غنی‌سازی را در راستای فشار آوردن به آمریکا در مذاکرات احیای برجام دانست و گفت: «باید مراقب باشیم و نگذاریم آن‌ها ما را بترسانند.»   

چند مقام‌ آمریکایی نیز به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند پیش‌بینی می‌کنند ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران، به‌دنبال ازسرگیری مذاکرات احیای برجام  باشد و با تقاضای رفع تحریم‌های  بیشتری برای ایران به گفت‌وگو بازگردد.

ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران از فروردین‌ماه ۱۴۰۰ مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق برجام آغاز کردند که پس از برگزاری شش دور آن در شهر وین، از اواخر خردادماه متوقف شد و جمهوری اسلامی اعلام کرده بود پس از آغاز کار دولت جدید ابراهیم رئیسی، ادامه خواهد یافت. هنوز تاریخ مشخصی برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها مشخص نشده است، اما سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که این مذاکرات به‌زودی از سر گرفته می‌شوند.