پیام تلفنی عضو طالبان؛ افشای مداخله «مهمان پنجابی» در تشکیل کابینه طالبان

طالبان هفته گذشته میزبان ژنرال حمید فیض، رئیس سازمان استخبارات پاکستان در کابل بود

پیام تلفنی یکی از مقام‌های ارشد طالبان که در رسانه‌های افغانستان درز کرده است از اختلافات میان افراد این گروه سر تشکیل کابینه پرده برداشته است.

در این پیام تلفنی از مداخله افرادی به نام «پنجابی‌ها» و شخصی که از او نامی برده نشده است اما با نام «مهمان» یاد می‌شود، گفته شده است.

شخصی که صحبت می‌کند به مخاطبش می‌گوید که مهمان تمام برنامه‌‌ها را خراب کرد و برنامه ایجاد حکومت همه‌شمول را بهم زد.

طالبان آخرین بار برای چهار روز میزبان ژنرال حمید فیض، رئیس سازمان استخبارات پاکستان در کابل بود و در جریان حضور او کابینه طالبان اعلام شد. سازمان استخبارات پاکستان از سوی پنجابی‌های این کشور مدیریت می‌شود.

به نظر می‌رسد منظور این مقام ارشد طالبان از «مهمان» و «پنجابی» ژنرال حمید فیض است.

آقای فیض چهار روز در کابل بود و با مقام‌های ارشد طالبان و رهبران سیاسی چون گلبدین حکمتیار و عمر زاخیلوال، سفیر پیشین افغانستان در پاکستان دیدار کرد و پس از تشکیل و اعلام کابینه طالبان به کشورش بازگشت.

در این پیام صوتی همچنین گفته شده است که «مهمان پنجابی» از حضور دیگر اقوام در کابینه دولت طالبان جلوگیری کرده است.

هنوز مشخص نشده است که صدای کدام عضو طالبان است اما به گفته تلویزیون افغانستان اینترنشنال که این خبر را برای بار اول منتشر کرد صدای شخصی از افراد ملا فاضل، معاون وزیر دفاع طالبان، است.

این عضو طالبان خطاب به فردی به نام «حاجی نیکمل» به زبان پشتو می‌گوید: «موضوع را پنجاب خراب کرد. همان بزرگ پنجاب که اینجا در کابل آمده بود. کابینه به این شکل نبود...همان شب که ما در جای آن‌‌ها مهمان بودیم؛ در جای حاجی عطا محمد و حاجی میرویس، همان شب در ارگ جنجال شده بود. بعد از آن شب دیگرش جنجال شد... اینجا مشکلات است. اینجا جنجال‌ها است. کابینه که در اینجا درست شد مهمان آن را ساخته است. افغانستان به طرف اوضاع خراب روان می‌شود. افغانستان به طرف اوضاع بحرانی روان می‌شود.»

طالبان کابینه خود را هفته گذشته اعلام کرد. در تشکیل کابینه طالبان تنها رهبران ارشد این گروه که همه از قوم پشتون افغانستانند جای گرفته‌اند.

پیش از این طالبان برای کسب مشروعیت اعلام کرده بود که کابینه همه‌شمول تشکیل خواهد داد اما پس از اعلام کابینه دیده شد به هیچ قوم یا گروه دیگری در حکومت طالبان سهم داده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام کابینه طالبان واکنش‌های داخلی و خارجی را در پی داشت اکثر واکنش ها در انتقاد از طالبان برای انحصار قدرت و دادن پست‌ها کلیدی به افراد شامل در لست سیاه سازمان ملل متحد و دولت آمریکای است.

این فرد در جای دیگری از سخنانش به مخاطبش می‌افزاید: «ما کابینه را درست تشکیل داده بودیم و مردم خوشبین هم بودند... اما این مهمان که اینجا آمده بود همه را خراب کرد.»

او به مخاطبش از ضرورت حکومت همه‌شمول برای به رسمیت شناختن دولت طالبان از سوی جامعه جهانی به خصوص آمریکا و برای آزادسازی پول افغانستان در بانک جهانی می‌گوید: «باید یک اداره درست شود که پشتون، ازبک هزاره، تاجیک و ترکمن  از افراد مثل حاجی ملا فاضل که از قوم ما و شما است (با کسی در گیر نیست)، اینطور افراد بیایند و کابینه از آن‌ها درست شود. کابینه همه‌شمول و فراگیر که جهانیان آن را به رسمیت بشناسند به خصوص آمریکا که تمام پول بانک جهانی را درفهرست سیاه انداخته است و جز او دیگر هیچکس این کار را کرده نمی‌تواند.»

او در پایان سخنانش یکبار دیگر تاکید کرده و می‌گوید: «این مهمان که اینجا آمده بود تمام برنامه را خراب کرد و این خرابی بدتر خواهد شد. الله پاک فضل و کرم بالای ما و خانواده‌های ما بکند که از این سرگردانی و بی عزتی در امان بمانیم.»

پاکستان سال‌ها است که از سوی دولت افغانستان به مداخله در امور داخلی این کشور و پناه دادن و حمایت مالی از شورشیان افغان متهم است.

کارشناسان سیاسی افغانستان می‌گویند پاکستان جنگ نیابتی با هند را از طریق ایجاد حکومت دست‌نشانده در افغانستان پیش می‌برد.

 عامل اقتصادی هم انگیزه دیگر دخالت پاکستان در امور افغانستان است.