نگرانی سازمان عفو بین‌الملل از خشونت علیه معترضان در افغانستان

طالبان با شلیک‌ هوایی معترضان را متفرق کردند و به روزنامه نگاران اجازه پوشش خبری ندادند

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار توییتی در حساب این سازمان، از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای طالبان علیه معترضان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. این سازمان از طالبان خواسته است به حق مردم احترام بگذارند و اجازه دهند مردم از حقشان دفاع کنند.

در پی انتشار اخباری مبنی بر دست داشتن پاکستان در عملیات هوایی به پنجشیر که به کشته شدن چند عضو جبهه مقاومت از جمله فهیم دشتی، سخنگوی این جبهه منجر شد، شماری از شهروندان کابل روز سه‌شنبه با سر دادن شعارهای ضد پاکستانی به خیابان‌های کابل ریختند.

معترضان با شعار‌های «پاکستان خارج شود» و «ما حکومت دست نشانده نمی‌خواهیم» در شهر کابل راهپیمایی کردند. این تظاهرات با خشونت و شلیک‌هوایی افراد طالبان پاسخ داده شد.

عفو بین‌الملل می‌نویسد: «سازمان عفو بین‌الملل از گزارش‌ها در مورد خشونت‌های طالبان در مواجهه با تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان و روزنامه‌نگاران در کابل عمیقا نگران است. آزادی و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز حق انسان‌ها است. طالبان باید به این حق احترام بگذارد و اجازه بدهد مردم از حق خود استفاده کنند.»

شاهدان عینی به رسانه‌ها گزارش داده‌اند که نیروهای طالبان دوربین‌ رسانه‌ها را گرفته و از آن‌ها خواسته‌اند گزارش‌ها را پوشش ندهند.

روز و شب دوشنبه نیز ساکنان برخی استان‌ها از جمله کابل، پروان، بلخ و دایکندی در اعتراض به حکومت انحصاری طالبان و نادیده گرفتن حقوق زنان به ویژه مشارکت سیاسی و مداخله پاکستان در افغانستان به خیابان آمدند.

یکی از روزنامه نگاران در بلخ به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان با روزنامه‌نگاران برخوردی تحقیر‌آمیز کرده و اجازه نداده‌اند خبر اعتراض‌های روز گذشته شهر مزارشریف پوشش داده شود.

این در حالی است که از روز شنبه که ژنرال حمید فیض، رئیس سازمان استخبارات پاکستان، به افغانستان آمده، خشونت‌ها در پنجشیر شدت گرفته است و طالبان توانسته‌اند مرکز این استان را تصرف کنند.

ژنرال فیض حمید روز سه‌شنبه به پاکستان بازگشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی شهروندان و رسانه‌‌ها گزارش داده‌اند که احتمالا پاکستان با طالبان در تسخیر پنجشیر همکاری کرده است.

پس از آنکه طالبان اعلام کرد که پنجشیر را به کنترل خود در آورده‌ است، احمد مسعود که فرماندهی جبهه مقاومت در پنجشیر را بر عهده دارد، با انتشار پیامی صوتی تمام مردم افغانستان را به قیام ملی دعوت کرد.

شمار زیادی از معترضان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.

ویدیویی که از اعتراض‌های روز سه‌شنبه در رسانه‌ها اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، نشان می‌دهد که طالبان تعدادی از زنان را بازداشت و در پارکینگ بانک عزیزی محبوس کرده‌اند. در همین حال مسئولان تلویزیون خصوصی طلوع از بازداشت یک فیلمبردار این رسانه درجریان تظاهرات خبر داده‌اند.

اعتراض‌ها در حالی برگزارمی‌شود که با گذشت بیش از سه هفته از تسخیر افغانستان، طالبان هنوز نتوانسته است اختلاف‌های درونی خود را حل و حکومتش را اعلام کند. از سوی دیگر، جامعه جهانی از جمله آمریکا هم حاضر نیست نظام انحصاری طالبان را به رسمیت بشناسد.