تظاهرات کابل؛ طالبان به خواسته‌های معترضان با گلوله پاسخ داد

معترضان می‌گویند تا زمانی که افغانستان آزاد نشود و پاکستان از دخالت دست برندارد، مبارزه ما ادامه خواهد داشت

امروز سه‌شنبه، شانزدهم شهریور ۱۴۰۰، شماری از شهروندان افغانستان چه زن و چه مرد به خیابان‌های کابل ریختند و علیه پاکستان و طالبان شعار دادند. 

بیشتر شرکت‌گنندگان در این گردهمایی بزرگ پایتخت افغانستان، زنان کهنسال و دختران جوان بودند که با شعار «مرگ بر پاکستان» و «پاکستان باید از خاک ما بیرون رود» به سمت سفارت این کشور در کابل حرکت کردند اما جنگجویان طالبان مانع شدند و با شلیک‌ هوایی و مستقیم آنان را متفرق کردند. شماری از آن‌ها نیز دستگیر شدند.

چندین تن از معترضان حاضر در گردهمایی امروز کابل ادعا کرده‌اند که طالبان مستقیم به سمت آنان شلیک کرده و شماری را با خود به مکانی نامعلوم برده‌‌اند. آنان به سایرین هشدار داد‌ه‌ند که به سرعت به خانه‌هایشان بازگردند وگرنه کشته می‌شوند. برخی هم با فرستادن پیام‌های صوتی به خبرگزاری ایندپندنت فارسی گفته‌اند که طالبان پس از شلیک به مردم، چند تن از خبرنگاران داخلی و خارجی را که این گردهمایی را پوشش می‌دادند دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

این موضوع (ربودن شماری از زنان معترض و خبرنگاران داخلی و خارجی) را یکی دیگر از خبرنگاران افغان که در محل حضور داشته هم تایید کرده و نوشته است: «طالبان در زیرزمین بانک عزیزی تعدادی از زنان حاضر را که نزدیک دروازه ارگ اعتراض کرده بودند، حبس کرده است.»

این خبرنگار افغان می‌گوید که چند تن از این زنان بازداشت شده، پیام‌هایی دریافت کرده است و آنان گفته‌اند که در زیرزمین‌اند و طالبان به آنان اجازه خروج نمی‌دهد.

خاموش، یکی از زنانی که در گردهمایی امروز حضور داشته نیز ادعا کرده است که طالبان پس از شلیک به مردم، شماری از معترضان و خبرنگاران را با خود برد‌ه و برخی دیگر را کتک زده‌اند تا از تظاهرات دست بردارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک زن معترض دیگر می‌گوید: «طالبان به درخواست و اعتراض قانونی و برحق ما با گلوله پاسخ دادند و شماری از زنان و مردان را با خود بردند.» 

در همین حال شماری از معترضان ویدیوهایی گرفته و منتشر کرده‌اند که به وضوح نشان می‌دهد نیروهای طالبان به سمت آنان شلیک می‌کنند و هشدار می‌دهند که هرچه زوتر منطقه را ترک کنند و دست از اعتراض بردارند.

گفتنی است این اعتراض‌های گسترده در کابل در حالی به راه افتاده است که احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت، پس از تصرف استان پنجشیر به دست طالبان، از مردم این کشور خواسته است که خاموش نمانند و فریاد سردهند و قیام ملی برپا کنند و اجازه ندهد که پاکستان و نوکرانشان سرنوشت مردم افغانستان را به گروگان بگیرند و هرچه دلشان خواست انجام دهند.

آقای مسعود گفته است که در داخل افغانستان و در مکانی امن است و تا دستیابی به اهداف مردم‌ از مبارزه دست نمی‌کشد و از افغان‌هایی که علیه طالبان قیام کنند، حمایت می‌کند.