وزیر ارتباطات: زیرساخت اینترنت ملی تا دو سال آینده راه‌اندازی می‌شود

«به‌هیچ‌وجه به‌دنبال مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی نیستیم، اما باید این فضا نظام‌مند شود»

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت ابراهیم رئیسی- تصویر از خبرگزاری ایرنا

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «شبکه ملی اطلاعات» یا همان «اینترنت ملی» را از اولویت‌های دولت سیزدهم دانست و از راه‌اندازی لایه زیرساخت آن ظرف دو سال آینده خبر داد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اسفندماه سال ۱۳۹۹ به مصوبه‌ای رای دادند که براساس آن، وزارت ارتباطات را مکلف به اجرای شبکه ملی اطلاعات در سال ۱۴۰۰ کردند، اما وزیر ارتباطات دولت ابراهیم رئیسی حدود دو هفته پیش، در جلسه‌ رای اعتماد مجلس قول داد که در طول ۴ سال فعالیت خود، شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کند.

زارع‌پور دوشنبه‌شب، ۱۵ شهریورماه، در برنامه نگاه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشریح برنامه‌های وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم، «شبکه ملی اطلاعات» و «حکمرانی فضای مجازی» را از اولویت‌ها دانست.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری، «شبکه ملی اطلاعات» لایه‌های مختلفی دارد که «لایه زیرساخت» آن «صفر تا صد در اختیار وزارت ارتباطات است» و  «زیر ساخت را ظرف دو سال آینده راه‌اندازی می‌کنیم».   

زارع‌پور این لایه زیرساخت را «راه‌اندازی یک شبکه در داخل کشور» دانست و افزود: «اگر این زیرساخت در داخل کشور راه‌اندازی شود، می‌توان از آن به‌عنوان هاب انتقال اطلاعات به کشور‌های دیگر استفاده کرد.» 

وزیر ارتباطات همچنین گفت: «قول می‌دهم که توسعه شبکه ملی اطلاعات به‌معنای قطع دسترسی شبکه جهانی نیست، بلکه ما به‌دنبال فراهم کردن یک شبکه پرسرعت، باکیفیت و امن برای عموم مردم هستیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او علاوه‌بر توسعه شبکه ملی اطلاعات، «دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، حوزه حمایت از کاربران، حوزه فضایی و ارتقاء حوزه پست و پست بانک» را از دیگر اولوبت‌های کاری وزارت ارتباطات اعلام کرد و در پاسخ به سوالی درمورد نگاه دولت سیزدهم به شبکه‌های اجتماعی گفت که دولت «به‌هیچ‌وجه به‌دنبال مسدودسازی فضای مجازی و کسب‌و‌کار‌ها نیست، اما ما معتقدیم که این فضا باید نظام‌مند شود».

زارع‌پور در صحبت‌های خود در این برنامه تلویزیونی، «پلتفرم‌های خدمات‌رسان و شبکه‌های اجتماعی» را در حال حاضر ابزار «حکمرانی» در فضای مجازی دانست و افزود: «اینکه چه چیزی را نصب کنیم یا نکنیم، به حکمرانی مربوط می‌شود.» به گفته او، برای همه کشور‌ها مهم است که «فلان پلتفرم چه تعداد کاربر و در چند کشور دارد» و در حال حاضر درمورد «پلتفرم‌های جهانی» و حتی در مورد «مدیریت اینترنت» نگرانی جهانی وجود دارد. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موفقیت‌ها در زمینه ایجاد «پلتفرم‌های اینترنتی در حوزه خرید و فروش، خدمات‌رسان‌ها و تاکسی اینترنتی» در داخل ایران با کمک جوانان، گفت که در این حوزه‌ها  «اجازه ندادیم گردش خدمات خارج از مرز‌ها رخ دهد». 

عیسی زارع‌پور همچنین گفت که دولت در این دوره قصد دارد «ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی بسازد» و با نگاه «ایجابی و فرصت‌محور» در حوزه فضای مجازی، مشکلات را حل کند. او افزود: «میلیون‌ها شغل از طریق این فضا می‌توان ایجاد کرد تا جوانان حتی درآمد‌های دلاری هم داشته باشند.»

او در پاسخ به سوالی درمورد حضور در شبکه‌های اجتماعی، با کنایه‌ای ضمنی به حضور پررنگ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، به‌ویژه در توییتر، گفت: «من در شبکه‌های اجتماعی حضور دارم، اما ترجیح می‌دهم به جای وزیر رسانه، وزیر ارتباطات و وزیر برقراری ارتباط‌های مردم با یکدیگر باشم.»