اعتراض هنرمندان آمریکایی به قانون منع سقط جنین در تگزاس

بسیاری در فضای مجازی اعتراض خود را نسبت به این ممنوعیت اعلام کرده‌اند

ریس ویدرسپون بازیگر و کارگردان ایرانی و پینک خواننده آمریکایی از قانون ممنوعیت سقط جنین در تگزاس خشمگین شدند - AFP

روز چهارشنبه (۱۰ شهریور)، در پی رای دادگاه عالی آمریکا به رد درخواست فوری جلوگیری از وضع این قانون، ممنوعیت سقط جنین پس از شش هفته از شروع بارداری در این ایالت به تصویب رسید.

اکثریت دادگاه عالی (با نسبت ۶ به ۳) با محافظه‌کاران، از جمله ۳ قاضی است که از طرف رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ، معرفی شده بودند. این دادگاه با ۵ رای موافق مقابل ۴ رای مخالف، با رد سختگیرانه‌ترین قانون سقط جنین در این کشور مخالفت کرد.

تصویب این قانون تقریبا به معنای ممنوعیت کامل سقط جنین است، زیرا به تمام شهروندان اجازه می‌دهد از خدمات‌دهندگان سقط جنین که ناقض این قانون باشند شکایت کنند و موجب نگرانی کنشگران از تعطیلی اغلب مراکز سقط جنین تگزاس شده است.

براساس این قانون، سقط جنین بعد از شروع فعالیت قلب جنین (یعنی هفته ششم بارداری که اغلب زنان هنوز متوجه بارداری نشده‌اند) ممنوع است. این قانون شامل منع پزشکی بارداری می‌شود اما در آن به قربانیان تجاوز و زنای محارم توجه نشده است.

بسیاری در فضای مجازی اعتراض خود را نسبت به این ممنوعیت اعلام کرده‌اند، ریس ویدرسپون ستاره سریال دروغ‌های کوچولوی بزرگ در توییتر خود نوشت: «من در کنار زنان تگزاس هستم، که براساس قانون اساسی حق تصمیم‌گیری در مورد سلامت و بدنشان را دارند. #بدن_ما_ممنوعه_نیست»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، لیزو، خواننده ترانه «واقعیت تلخ است» در پخش زنده اینستاگرام خود گفت: «حق دارید هرکاری می‌خواهید بکنید، اما قانون‌گذاران باید پای لعنتی‌شان را از مسایل مربوط به بدن انسان‌ها بیرون بکشند.»

پینک، هنرمند آمریکایی، نیز گفت این ممنوعیت «مقدمه‌ای برای وضع ممنوعیت سقط جنین در سایر ایالت‌ها است - مگر این‌که در برابر آن بایستیم».

یانگ‌بلاد، خواننده بریتانیایی، زیر ویدئویی که در توییترش به اشتراک گذاشت نوشت: «حق تصمیم‌گیری در مورد بدنتان فقط و فقط در اختیار خودتان است. حالم به‌‌هم می‌خورد و منزجرم از اینکه عده‌ای آنجا می‌نشینند و قدرت انتخاب و حق افراد را از آن‌ها می‌‌گیرند.»

در ادامه این ویدئو را در کنار واکنش سایر افراد مشهور به این قانون می‌بینید.

تن من انتخاب من. همین و بس. #ممنوعیت_‌سقط_‌جنین

 توییتر یانگ‌بلادِ شپشو (@yungblud) ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۱ شهریور ۱۴۰۰)

قانون جدید ممنوعیت سقط جنین تگزاس #اس‌بی۸، به سیاستمداران، همسایه‌ها و حتی غریبه‌ها این حق را می‌دهد که از کسانی که بعد از هفته ششم بارداری خدمات سقط جنین ارائه می‌دهند - یا فقط به کسانی که قصد این‌کار را دارند کمک می‌کنند - شکایت کنند. حالا وقت مبارزه برای احقاق حق سلامت باروری است! #بدن_ما_ممنوعه_نیست

توییتر امی شومر (@amyschumer) ۱ سپتامبر ۲۰۲۱۱ (۱۰ شهریور ۱۴۰۰)

همبستگی خود را با هم‌وطنان تگزاسی‌ام اعلام می‌کنم که از امروز، با قانون افراطی منع سقط جنین پس از هفته ششم مواجه‌اند. این ممنوعیت، موسوم به #اس‌بی۸، مقدمه‌ای برای وضع ممنوعیت سقط جنین در سایر ایالت‌ها است - مگر این‌که در برابر آن بایستیم. #بدن_ما_ممنوعه_نیست

-سنت وینسنت (@st_vincent) ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۱ شهریور ۱۴۰۰) آینده همین حالا است. (بازنشر #۳کوردپالیتیکس)

-توییتر تام مورلو (@tmorello) ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۱ شهریور ۱۴۰۰)

اوایل هفته جاری، مارک رافالو هم در واکنش به وضع این قانون جدید خواستار «نافرمانی مدنی گسترده» شد.

هم‌زمان سناتور الیزابت وارن نیز قانون جدید را یادآور دنیای مصیبت‌بار داستان «سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت اتوود خواند.

© The Independent

بیشتر از زندگی