بایدن؛ رئيس‌جمهور کاتولیکی که حامی سقط جنین است

انتظار می‌رود جنگ بر سر موضوعاتی چون سقط جنین ادامه داشته باشد

مجمع اسقف‌های کاتولیک ایالات متحده تقوای بایدن را ستوده، اما نگرانی عمیقش در مورد مواضع او  ابراز کرد - ANGELA WEISS / AFP

جو بایدن، تنها دومین رئیس‌جمهور کاتولیک ایالات متحده است. او در عین حال، طرفدار حقوق سقط جنین است که با آموزه‌های رسمی کلیسای کاتولیک واتیکان در مغایرت قرار دارد.

برای برخی از فعالان کاتولیک، بایدن نمونه برجسته کاتولیکی است که از حقوق سقط جنین حمایت می‌کند و نگرانی‌برانگیز است. اما برای کسانی که مایلند کلیسا موضع آسان‌گیرانه‌تری در مورد موضوعاتی از جمله سقط جنین داشته باشد، انتخاب بایدن یک فرصت است.

به گزارش رادیوی ملی آمریکا ان‌پی‌أر، یک نظرسنجی‌ نشان می‌دهد که اکثر کاتولیک‌های آمریکایی در بیشتر موارد یا در همه موارد از حق سقط جنین حمایت می‌کنند و با لغو قانون مصوب سال ۱۹۷۳ دیوان عالی ایالات متحده که سقط جنین را در سراسر کشور قانونی کرد، مخالف هستند.

بر اساس اعلام موسسه گوتماخر، گروهی تحقیقاتی که از حقوق سقط جنین حمایت می‌کند، اکثر زنان کاتولیک می‌گویند که در مقاطعی از روش پیشگیری از بارداری استفاده کرده‌اند که کلیسا نیز با آن مخالف است.

با وجود اکثریت محافظه‌کار در دیوان عالی و بایدن در کاخ سفید، انتظار می‌رود که جنگ بر سر موضوعاتی از جمله «معافیت‌های وجدانی» ادامه داشته باشد. به عنوان مثال، داروخانه هایی که مخالف توزیع قرص بعد از رابطه جنسی در صبح فردای آن هستند، یا کارفرمایانی مخالف پرداخت هزینه تدابیر ضدبارداری در بیمه درمانی کارمندان خود هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، کاتولیک‌های محافظه‌کار نگرانند که بایدن سیاست‌های دولت ترامپ را که آن‌ها «پیروزی برای آزادی مذهبی» با هدف محدود کردن سقط جنین می‌دانند، لغو کند.

برخی از کاتولیک‌های مخالف سقط جنین، ارتباط با سیاستمداران کاتولیک مثل دیک دوربین، سناتور ایلینوی و دیگران، را که آشکارا حامی حقوق سقط جنین هستند، انکار می‌کنند.

هرچند وضع بسته به شرایط و موارد فرق می کند،  موضع کلیسای کاتولیک در خصوص سقط جنین ثابت است. در بیانیه‌ای که در روز تحلیف آقای بایدن منتشر شد، مجمع اسقف‌های کاتولیک ایالات متحده، تقوای آقای بایدن را ستود اما نگرانی عمیقش در مورد چندین موضع او، که اسقف‌ها می‌گویند «موجب اخلاقیات شیطانی می‎شود» را ابراز کرد؛ مواضعی از جمله حمایت او از حقوق سقط جنین.

بیشتر از زندگی