نخست‌وزیر ژاپن از مقام خود کناره‌گیری می‌کند

سوگا اعلام کرد به‌جای رقابت برای رهبری حزب، قصد دارد بر کنترل همه‌گیری کرونا در کشور تمرکز کند

یوشیهیده سوگا به خبرنگاران گفت برای انتخابات آتی رهبری حزب حاکم که همین ماه برگزار می‌شود، نامزد نخواهد شد- Behrouz MEHRI / AFP

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، اعلام کرد که از نامزدی در انتخابات آتی حزبی برای انتخاب رهبری حزب حاکم که همین ماه برگزار خواهد شد، کنار می‌کشد. این به‌معنای اعلام پایان دوره نخست‌وزیری او و  سپردن این جایگاه به رهبر آینده حزب حاکم پس از برگزاری انتخابات حزبی است.

حدود یک سال پیش، در شهریورماه ۱۳۹۹ پس از استعفای شینزو آبه به‌‌علت بیماری، حزب حاکم لیبرال دموکرات در ژاپن یوشیهیده سوگا را به‌عنوان رهبر حزب محافظه‌کار انتخاب کرد و مجلس نمایندگان آن کشور پس از هشت سال، به روی کار آمدن یک نخست‌وزیر جدید رأی داد. 

براساس گزارش‌ها درپی بدترین موج همه‌گیری کرونا در ژاپن که با شیوع گسترده گونه دلتای ویروس، آن کشور را فرا گرفته است، انتقادها از نخست‌وزیر بالا گرفت و میزان محبوبیت او که در زمان آغاز نخست‌وزیری ۷۴ درصد بود، براساس نظرسنجی‌ها به زیر ۳۰درصد سقوط کرد. تصمیم به برگزاری المپیک توکیو با وجود همه‌گیری کرونا یکی از دلایل انتقادها و نارضایتی از عملکرد دولت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، سوگا روز جمعه، ۱۲ شهریورماه، اعلام کرد که در انتخابات آتی رهبری حزب متبوع خود شرکت نخواهد کرد. به گفته مقام‌های حزب لیبرال دموکرات، به این ترتیب دوره ریاست او تا زمان انتخاب جانشینش در انتخابات سراسری حزب، یعنی ۲۹ سپتامبر (هفتم مهرماه) ادامه خواهد داشت. از آنجایی که حزب لیبرال دموکرات در مجلس نمایندگان ژاپن از اکثریت برخوردار است، رهبر منتخب حزب، به‌طور قطع نخست‌وزیر آن کشور خواهد شد.

انتخابات سراسری ژاپن قرار است کمتر از یک ماه بعد از آن، یعنی در ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) سال جاری برگزار شود. 

یوشیهیده سوگا درمورد تصمیم خود به خبرنگاران گفت: «قصد دارم روی کنترل همه‌گیری کرونا تمرکز کنم، بنابراین در نشست هیئت اجرایی حزب لیبرال دموکرات اعلام کردم که تصمیم گرفته‌ام در رقابت‌های انتخاب رهبری حزب شرکت نکنم.» او افزود که آماده‌شدن برای رقابت‌های رهبری حزب و مقابله با همه‌گیری کرونا هر دو انرژی زیادی می‌برند و به این نتیجه رسیده است که باید روی یکی از آن‌ها تمرکز کند. سوگا اعلام کرد که هفته آینده نشستی خبری در این زمینه برگزار خواهد کرد.