وزیر خارجه پاکستان از تشکیل دولت طالبان در آینده نزدیک خبر داد

بیشتر از دو هفته است که افغانستان دولت و نظام ندارد و مردم نیز حقوق و دستمزد دریافت نکرده‌اند

بزرگ‌ترین نگرانی پاکستان پس از کنترل افغانستان توسط طالبان، بحران مهاجرت است-Farooq NAEEM / AFP

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، روز سه‌شنبه ۳۱ اوت، در یک نشست خبری از تشکیل دولت طالبان در آینده نزدیک خبر داده و گفته است که رایزنی‌ها در این مورد جریان دارد.

هم‌زمان، رسانه‌های افغانستان هم از نشست مقام‌های ارشد طالبان در قندهار به رهبری ملاهبت‌الله، رهبر گروه طالبان، برای تشکیل حکومت آینده خبر داده‌اند. در این نشست قرار است حکومت آینده افغانستان بنیان‌ گذاشته شود.

در مورد این نشست و زمان تشکیل حکومت جزئیات بیشتری در دست نیست. این مسئله که آیا طالبان حاضر شده‌اند یک حکومت همه‌شمول با مشارکت گروه‌های مختلف از جمله گروه‌های مقاومت در پنجشیر به رهبری احمد مسعود و خارج از افغانستان به رهبری مارشال دوستم و عطا محمد نور تشکیل دهند، هم هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

در همین حال، جبهه مقاومت از حمله صبح سه‌شنبه طالبان به استان پنجشیر خبر داده است. فهیم دشتی، یکی فعالان جبهه مقاومت، این خبر را تایید کرده و گفته است که طالبان در این حمله شکست خورده‌اند. در حمله به پنجشیر، هفت طالب کشته و دو تن از افراد نیروی مقاومت پنجشیر زخمی شده‌اند.

با این حال احمد مسعود به فارین پالیسی گفته است که تلاش‌ها برای حل بحران ادامه دارد.

آقای قریشی پیش از نشست خبری صبح سه‌شنبه، با هایکوماس، وزیر خارجه آلمان، در مورد حکومت، مهاجرت و اقتصاد افغانستان گفت‌وگو کرده است. آقای قریشی در مورد این گفت‌وگو در توییتر نوشته است: «سیاست پاکستان واضح است. ما از یک افغانستان از لحاظ سیاسی همه‌شمول، مستقل و سعادتمند که با خود و همسایگانش در صلح به سر برد، حمایت می‌کنیم. امنیت و مصونیت مردم افغانستان و حفاظت از حقوقشان مهم است و جامعه جهانی باید در این مورد از نزدیک دخیل باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه پاکستان همچنان افزود: «پاکستان برای تخلیه کارمندان دولت‌‌ها، اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی از افغانستان هر نوع حمایت ممکن را به عمل خواهد آورد. ما تاکنون به تخلیه بیش از ۱۰ هزار نفر از افراد مرتبط با سازمان‌های بین‌المللی کمک کرده‌ایم.»

آقای قریشی در نشست خبری مشترک با هایکو ماس، از کشورهای جامعه جهانی نیز خواست به پدیده مهاجرت در افغانستان رسیدگی کنند زیرا بحران مهاجرت افغان‌ها را یک کشور به تنهایی نمی‌تواند حل کند و مقابله با این بحران به همکاری مشترک کشورها نیاز دارد.

آقای قریشی از کشورها خواست تا نگذارند اقتصاد افغانستان آسیب ببیند و برای حل بحران اقتصادی این کشور راهکار جست‌و‌جو کنند.

پاکستان از کشورهایی است که نفوذ چشمگیری بر گروه طالبان دارد و روابط آن با کشورهای اروپایی هم بسیار حسنه است. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، پاکستان با میانجیگری برای بهبود روابط طالبان و جامعه جهانی می‌کوشد.